کسانی که با رابطه شرعی و قانونی ازدواج مشکل دارند و با برچسب‌هایی مثل کودک همسری سعی در دامن زدن به روابط نامشروع و غیراخلاقی کنند بهتر است در این باره پاسخگو باشند و خود را در وقوع فجایع این چنینی سهیم بدانند.
کد خبر: ۸۵۵۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۹ - ۰۸:۲۱ 29 May 2020
چند روزی است که بخش عمده ای از فضای رسانه و مطبوعات کشور درگیر حادثه‌ی تلخی است که قصه ی آن بیشتر به فیلم های جنایی هالیوودی شباهت دارد.
 
به گزارش رجانیوز؛ پس از این که مراجع قضایی و انتظامی رومینا و معشوقش را دستگیر می کنند، طبق قانون پسر( بهمن) را مدتی بازداشت می کنند و دختر را نیز به خانواده اش تحویل می دهند.
 
قصد موشکافی صحنه جنایت را نداریم، همین قدر بدانیم که پدری دخترش را با ضربات جسمی سخت به گردنش به قتل می رساند. البته گویا معشوق این دختر با ارسال تصاویری برای پدر، او را برای انجام این جنایت تحریک کرده است.
 
ورای تلخی این فاجعه که مجموعه ای از علت ها در پیدایش آن دخیل بوده است، برخی واکنش های سیاسی به این ماجرا در نوع خود جالب توجه است.
 
شاید روزی بتوان همه ی واکنش های سطحی و بعضا منفعت طلبانه سلبریتی ها را جمع آوری کرد و در قالب کتاب آن را به چاپ رساند. چند ماه پیش بود که ماجرایی شبیه به رومینا و بهمن اتفاق افتاد.
آرمان و غزاله هر دو از خانواده ای مرفه و تحصیل کرده بودند که در ترکیه با هم آشنا شدند و تا مدت ها نیز با یکدیگر رابطه داشتند تا این که روزی آرمان غزاله را به شکلی فجیع به قتل رساند. اول با کوبیدن میله به سرش جانش را گرفت و بعد به شکلی غیرانسانی پیکر دخترک را امحا کرد به طوری که هنوز هم مشخص نشده پیکر غزاله کجاست و دقیقا چه بلایی به سرش آمده است.
 
سلبریتی هایی مثل پرویز پرستویی، احسان علیخانی، پرستو صالحی و... با انتشار متنی واحد خواستار نجات جان قاتل شدند اما به زعم عده ای از آن ها جنس جنایت آرمان و پدر رومینا کاملا متفاوت است و یکی باید قصاص شود و دیگری باید نجات پیدا کند!
 
 
 
برخی اصلاح طلبان نیز ادعاهای عجیبی را مطرح کرده اند؛ فائزه هاشمی درباره این حادثه می گوید:
«به نظر من این جنایت آنقدر فجیع است که پدر باید دو یا سه بار قصاص شود ادامه داد : پدری که دختر، فرزند یا همسرش را به هر ظن و گمانی به قتل برساند، باید چندین برابر مجازات شود. پدر در برابر فرزندش مسئولیت دارد و مگر می شود که فرزند خود را به قتل برساند و پاسخگو نباشد و قصاص نشود.»
 
مشخص نیست ادعای هاشمی بر روی کدام مبنایی مطرح شده است اما امری که مشخص است نظر قانون در این باره این گونه نیست.
 
معمولا پس از حوادث تلخ این چنینی فضایی احساسی بر مطالبات حاکم می شود، فضایی که نه تنها دردی را درمان نمی کند بلکه باعث مغفول ماندن مسائل اصلی نیز می شود.
 
در ماجرای قتل رومینا چندین موضوع مهم وجود دارد:
اولا کسانی که با رابطه شرعی و قانونی ازدواج مشکل دارند و با برچسب‌هایی مثل کودک همسری سعی در دامن زدن به روابط نامشروع و غیراخلاقی کنند بهتر است در این باره پاسخگو باشند و خود را در وقوع فجایع این چنینی سهیم بدانند.
 
دوما گزینشی برخورد کردن بسیاری از رسانه های اصلاحات با بحران های این چنینی در نوع خود جالب توجه است؛ به عنوان مثال واکنشی که این رسانه های زنجیره ای نسبت به خودکشی دختر بچه ایلامی به دلیل مسائل اقتصادی داشتند با واکنش آن ها نسبت به قتل رومینا بسیار متفاوت است. 
همان رسانه هایی که روزی هم قطارشان در روز روشن همسرش را با اسلحه غیرمجاز به قتل رساند و در آخر انگ پرستو بودن به مرحومه «میترا استاد» زدند، حالا داعیه ی مهربان تر از مادر برای دختر نوجوان تالشی شده اند و سعی دارند خونش را بهانه ای برای حمله به قانون و سنت های درست جامعه قرار دهند.
 
در کنار اصلاح طلبان و سلبریتی ها، رسانه های ضد انقلابی مثل العربیه نیز از قافله جا نمانده اند و  این فاجعه را معلول افکار مرد سالار ایرانی ها میداند:
«قتل رومینا توسط پدرش، انتقادها از سلطه افکار مردسالار و حمایت از آن در قانون جمهوری اسلامی را افزایش داده است. پدری که به دختر خود پس از فرار از خانه به شکل یک ننگ نگاه می‌کند و وظیفه خود می‌داند این لکه ننگ را پاک کند، می‌داند که قانون در چنین قتلی با او تسامح می‌کند.»
 
این ادعای مضحک سعودی ها در حالی مطرح شده است که که بسیاری از جوامع بین المللی وضعیت زنان در این کشور را نگران کننده توصیف کرده اند و این ادعا به دور از خوانشی صحیح از سنت ایرانی اسلامی حاکم بر جامعه ما مطرح شده است. 
 
به عنوان مثال طبق قوانین مصوب پزشکی سال 2014 در عربستان، اگر زنی بخواهد برای معالجه خود به بیمارستان مراجعه یا نزد متخصص برود باید قیم خود را در جریان قرار دهد و موافقت وی را به بیمارستان اعلام کند.
 
هم چنین نظام حقوقی و قانونی عربستان به مردان اجازه می دهد بدون اطلاع همسران خود، آنان را غیابی و بدون هیچ علت خاصی طلاق دهند و پس از طلاق نیز با وجود اینکه دادگاه فرزندان را به مادر می سپارد مادر هم چنان ولی قانونی فرزندان خود به شمار نمی رود.
موارد بالا تنها گوشه ای از بربریت حاکم بر نظام حقوقی سعودی ها را نشان می دهد. 
 
امید است پس از گذشت مدتی حوادث و فجایع این چنینی را فراموش نکنیم و به جای واکنش های مقطعی و احساسی و به دور از منطق برای حل ریشه ای آنها تلاش کنیم.
برچسب ها: رومینا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار