کد خبر: ۸۷۲۵۰۳
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۹ - ۰۱:۰۲ 08 July 2020

ابراهیم قنبری در خصوص شناسایی مارهای سمی که در طبیعت وجود دارد، اظهار کرد: مارهای سمی دارای چشم بیضی‌شکل هستند که بین آنها فرورفتگی وجود دارد اما مارهای غیر سمی چشم‌هایی گرد و بدون فرورفته دارند.

قنبری افزود: مارهای سمی در واقع یک سر مثلثی شکل بزرگ‌تر از عرض بدن دارند و دندان‌های نیش آنها از سایر دندان‌ها بزرگ‌تر و به وضوح قابل مشاهده هستند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز تصریح کرد: مردم باید در صورت مشاهده مار در محل اقامت یا خانه از برخورد تهاجمی خودداری کنند و با سامانه ۱۲۵ تماس بگیرند.

وی خبر داد: سال گذشته ۳۵۵ مورد مارگیری در اهواز انجام شد ولی امسال از ابتدای سال تاکنون ۱۳۱ مورد مارگیری داشتیم.

قنبری در ادامه گفت: افرادی که قصد گردش را در طبیعت دارند به دلیل اینکه در فصل گرما تعداد مارها در سطح زمین بیشتر است، باید هنگام راه رفتن بین علف‌های بلند دقت کرده و در صورت امکان از چوب‌دستی مثل عصا استفاده کنند.

وی با توجه به اینکه ۸۵ درصد مارگزیدگی‌ها در ناحیه پایین زانو رخ می‌دهد، تصریح کرد: مردم باید از کفش‌های ساق بلند برای طبیعت‌گردی استفاده کنند تا حفاظی برای پای آنها باشد.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با عنوان اینکه اگر شخصی دچار مارگزیدگی شده گذاشتن کمپرسور یخ یک عادت غلط است و نباید انجام دهند، گفت: ناآشنایی مردم در راستای مارگزیدگی می‌تواند مشکلات جدی و گاهی قطع عضو را برای افراد به وجود بیاورد.

وی با اشاره به اینکه بعد از حمله مار فرد باید محل گزش را ثابت و پایین‌تر از سطح قلب قرار دهند و از برش، شکافتن، مکیدن و یا تزریق مواد مختلف به محل گزش جدا خودداری کنند، یادآور شد: اگر قصد چادر زدن در طبیعت دارند حتماً در چادر را بسته نگه داشته و کفش‌های خود را در چادر قرار دهند.

حفظ خونسردی در گزیدگی مار

قنبری افزود: اصلی‌ترین مسئله برای مارگزیدگی «حفظ خونسردی» است چرا که اضطراب باعث افزایش گردش خون و در نهایت انتشار سریع‌تر سم مار در بدن فرد مارگزیده می‌شود.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به اینکه مردم در مقابله با مواجه شدن با مار هیچ‌وقت تلاش برای به دام انداختن آن یا تخریب لانه‌اش نداشته باشند، عنوان کرد: مردم فراموش نکنند که سرعت مار چندین برابر سرعت انسان است.

قنبری در خصوص شکل ظاهری مارهای سمی عنوان کرد: مارهای سمی دم کوتاه‌تری نسبت به مارهای غیر سمی دارند و خط و خال‌ها و نقوش بسیاری روی بدن دارند اما مارهای غیر سمی پوست ساده و یک دست دارند.

وی بیان کرد: مارها معمولاً در فصل گرما در سایه مکان‌های خنک حرکت می‌کنند اما در فصل سرما در مکان‌های گرم پناه می‌گیرند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با اشاره به اینکه اثر مارگزیدگی‌ها در غروب آفتاب به دلیل اختلاف دما و جابه‌جایی مارها رخ می‌دهد، گفت: اولین مسئله‌ای که در زمینه مقابله و محافظت در برابر مارها مطرح است تشخیص مار سمی و غیر سمی است.

کد خبر
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار