روایت تابناک خوزستان از بانوان کارگر سایت تفکیک پسماند صفیره:
هنگامی که زنان بد سرپرست و بی سرپرست سایت صفیره کارگری میان کوه های عظیم زباله را با افتخار و شرافت پذیرفتند و به دنبال نان حلال در میان پیت‌ها و پسماندهای متعفن گشتند یعنی گل های زندگی گاهی قهرمانانی می‌شوند که برای خانواده‌هایشان از هیچ چیزی دریغ نخواهند کرد.
کد خبر: ۸۷۳۹۱۹
تاریخ انتشار: ۲۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۹:۱۵ 11 July 2020
تابناک خوزستان:
 
 
"تو رو به خدا اگر می‌توانید یک کاری برای ما بکنید. خواهش می کنم چون روز آخری که تعطیل کردند غرفه ها بود از لاک، پت، نایلون، رانی و آهن. میدانی چقدر می شود؟" 
این پیام کوتاه و پُر از غمی بود با هزار امید به خبرگزاری تابناک خوزستان ارسال شد؛ به محض دریافت پیام با صاحب شماره تماس گرفتیم. خانمی پشت خط، خودش را کارگر سایت تفکیک پسماند کلانشهر اهواز معرفی می‌کند، همان صفیره ی پر دردسر!
از ما می‌خواهد نامش را در گزارش درج نکنیم. شروع به شرح وضعیتش می‌کند:
 
از سال91 کارگر سایت پسماند کلانشهر اهواز هستم. مشکلاتمان از سال94 یعنی با پیمانکاری شدن شرکت آغاز شد. هر پیمانکاری که آمد حق‌مان را خورد. فردی به نام خسروی که از پیمانکارها، سه ماه حقوق مان و چهار ماه بیمه‌مان را پرداخت نکرد و رفت. یکی دیگر با فامیلی یوسفی هم 6 ماه بیمه مان را به ما نداد. الان هم شخص دیگری با فامیلی عابدینی شش ماه است که پیمانکار شده است. در این شش ماه دو بار خانه نشین می‌شویم و از اردیبهشت حقوق‌مان را پرداخت نکرده است. 
 
او ادامه می‌دهد: مدتی است که مجدا شرکت آتش گرفته و دود این آتش سوزی در چشم ما رفته. اکثر ما خانم‌های کارگر سایت زباله صفیره سرپرست خانوار هستیم اما هیچکس به فکر ما نیست. حقیقتا از این وضع که هر بار به سراغ یک نهاد و ارگان برای حل مشکل مان می رویم و کسی کاری نمی کند خشته شده‌اییم. شوهر من فلج است و دو بچه کوچک دارم، یخچال خانه‌ام سوخته و کولر هم مشکل دارد. با دو بچه کوچک در این شرجی زیر پنکه زندگی می کنیم. پول ندارم یخچالم را تعمیر کنم. مشکلاتمان را به چه کسی بگویم تا به ما کمک کند؟ 
 
پیمانکارها خسته‌مان کرده‌اند
 
صدای بغضش لحنش را عوض می‌کند. به من می گوید: ما از پیمانکارها خسته شده‌ایم. از اینکه سازمان پسماند به فکر حل کردن معضلات کارگران سایت نیست خسته شده اییم. خانم هایی که در سایت کار می کنند همه سرپرست خانوار هستند. دیروز یکی از همکارانم بخاطر قرض گرفتن صد هزارتومان پول با من تماس گرفت. این حرف ها را ما به چه کسی باید بگوییم تا ما را باور کند؟ 
 
با یکی دیگر از بانوان کارگر سایت پسماند تماس می‌گیریم. او هم نمی خواهد هویتش مشخص شود و می‌خواهد بدون درج نام، حرف هایش را بنویسم. وضعیتش مانند سایر کارگران سایت پسماند بود، کارگری در روزهای گرم اهواز و میان انبوه زباله های آلوده اما بی هیچ مزد و حقوقی. می‌گوید: ده روز از فروردین ماه را کار کردیم. به دلیل شیوع کرونا مدتی بیکار شدیم اما اردیبهشت ماه مجددا سرکار برگشتیم. خرداد ماه را سرکار بودیم و همینطور چند روز از تیر ماه. سایت که سوخت به ما گفتند دیگر سرکار نیایید. وقتی در خانه می نشینیم یعنی هیچ خبری از حقوق و بیمه نیست. یکی از همکارانم برای تهیه دفترچه بیمه فرزندش به بیمه مراجعه کرده بود اما به او گفتند به دلیل عدم پرداخت بیمه فروردین ماه نمی توانیم برایت دفترچه صادر کنیم. اگر حق و حقوق مان را مطالبه کنیم می گویند اغتشاشگرید!
 
شریف؛ همچون یک زن!
این بانوی کارگر سایت پسماند کلانشهر اهواز ادامه می دهد: قرارداد را برایمان تصریح و هیچ چیزش را مشخص نمی کنند. مشخص نیست ما نیروی ساعتی هستیم یا با حقوق ماهانه. مشخص نیست روزهایی چرا روزهایی که خودشان تعطیل می کنند به ما هیچ حقوقی پرداخت نمی شود. با التماس و خواهش تمام این مدت تنها توانستم 500 هزار تومان از سازمان دریافت کنیم. ما کار می کنیم اما متاسفانه بعد از آن باید برای حقوق مان به گدایی بیفتیم.
 
او می افزاید: ابتدای آتش سوزی اخیر سایت به مسئولین گفتم آتش کم است، به داد سایت برسید. اما آتش را خاموش نکردند. روزی که کار را تعطیل کردند غرفه ها پر بود از لاک، چت، آهن، نایلون و رانی. هر غرفه 30 میلیون تومان پول دارد. اما اجازه دادند سایت بسوزد و ما هم بیکار شویم. من با 4 دختر و شوهر بیکار از همین زباله ها نانم را در می آورم. اینکه زباله دست می گیریم ولی خرج خودمان را از راه حلال در می آوریم شرافت است اما کسی به این موضوع اهمیت نمی دهد زیرا پیمانکاران حقوق چند میلیونی دارند و درکی از زندگی با حقوق یک میلیونی ندارند.
وضعیت اقتصادی زنان کارگر سایت زباله صفیره نامساعد است
 
رئیس کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای کلانشهر اهواز درباره وضعیت کارگران سایت پسماند این شهر به خبرنگار تابناک می گوید: سازمان پسماند در بخش تفکیک زباله سایت صفیره حدودا110 نفر نیرو دارد که تقریبا 60 نفرشان خانم و مابقی آن ها آقا هستند. وضعیت معیشتی و زندگی زنان شاغل در بخش تفکیک زباله سایت بسیار نامساعد و نامطلوب است. تمام این زنان سرپرست خانوارند و از این کار خرج زندگی خود را فراهم می کنند. این نیروها زیر نظر پیمانکارند و زیرنظر مستقیم شهرداری نیستند. پیمانکار آن ها را بکار گرفته پس فراهم کردن حقوق‌شان به طور کامل به عهده پیمانکار است.
 
نامه نگاری؛ شاید چاره‌ی درد!
 
ایزدی تصریح می کند: ما به عنوان اعضای شورای شهر پیگیر مشکلات کارگران تفکیک پسماند سایت صفیره در همه حال هستیم. اگر پیمانکار حق و حقوقشان را نداده است از چند راه می توانند پیگیر باشند. یکی اینکه می توانند نامه ای به حراست شهرداری، اداره کل بازرسری شهرداری یا کمیسیون تحقیق، نظارت و بازرسی شورای شهر بنویسند و مشکلاتشان را شرح دهند تا در شورای شهر، از پیمانکار و مدیرعامل پسماند شهرداری اهواز پیگیر موضوع باشیم.
 
وی می افزاید: در فروردین ماه به دلیل مصوبه ستاد کرونا بسیاری از مشاغل از جمله سایت تفکیک زباله تعطیل شد و احتمال می رود به دلیل تعطیلی پیمانکار حقوق و بیمه شان را پرداخت نکرده است. بنده معتقدم باید این کارگران به حقوقشان در تعطیلی اجباری برسند. اما مسئله دیگر است که پیمانکار بر اساس چه چیزی در قرارداد حقوقشان را در طول این مدت پرداخت نکرده است؟ این موضوع باید از طریق قرار داد پیمانکار بررسی شود. احتمالا پیمانکار طبق قرارداد این کار را انجام داده است.
 
عضو شورای شهر اسلامی اهواز می افزاید: کارگران می توانند با مراجعه به اداره کار نیز به حق خود برسند.
 
دستگیری عامل مرتبط با آتش سوزی سایت صفیره
ایزدی درباره آتش سوزی های اخیر سایت صفیره تصریح می‌کند: یک نفر که اقدام به آتش سوزی سایت زباله صفیره کرده بود را دستگیر کرده اند. پس از دستگیری به دخالت یکی دو نفر دیگر نیز اقرار کرده که به دنبال آن ها نیز هستند.
 
وی افزود: محیط صفیره محیط بسیار آلوده‌ای است و باید به این کارگران به طور ویژه در شرایط کرونایی کشور فراهم شود. باید امکانات لازم برای بررسی همیشگی وضعیت سلامت و لوازم پوششی متناسب با این روزها نیز تهیه شود. در سایت انواع بیماری ها از طریق زباله ممکن است منتقل شود و سلامتی این کارگران همیشه در خطر است.
 
قهرمان‌های بی نشان
 
به گزارش تابناک خوزستان؛ امام علی فرموده است: زن را به کار بیش از توانش مگمارید چرا که زن گل است و نه قهرمان. امروز که چرخ گردون و رنج زندگی شرایط زیستن را برای بسیاری از ما سخت کرده و زنان را مجبور به کار و تلاش، پا به پای مردان برای امرار معاش در جامعه کرده است کمتر انتظاری که از کارفرمایان می رود، درک دلیل حضور و اشتغال زنان برای پرداخت بهتر مطالبات‌شان است.
 
هنگامی که زنان بد سرپرست و بی سرپرست سایت صفیره کارگری میان کوه های عظیم زباله را با افتخار و شرافت پذیرفتند و به دنبال نان حلال در میان پیت‌ها و پسماندهای متعفن گشتند یعنی گل های زندگی گاهی قهرمانانی می‌شوند که برای خانواده‌هایشان از هیچ چیزی دریغ نخواهند کرد.
 
به دست هایم نگاه و به دست های زنان کارگر سایت تفکیک زباله صفیره فکر می کنم. به این می اندیشم که فرقی ندارد دست های زنان شاغل کشورم به چه کاری مشغولند؛ نوشتن، تفکیک زباله، درمان، آموختن یا هر کار دیگری. این دست های که روزی‌شان را از راه حلال کسب می کنند در همه حال مقدس‌اند.
___________________________________________________________________________________
* گزارش: زینب مرزوقی   *سردبیر: سمیه همت پور
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار