روایت اهدای 2 ورزشگاه به 2 تیم پرسپولیس و استقلال این روزها پیچیده شده است؛ روایتی که هم به انتخاب ورزشگاه برای هر کدام از تیم‌ها، مالکیت آن و حتی امکاناتش و در نهایت حرف و حدیث‌هایی ارتباط پیدا می‌کند.
کد خبر: ۸۷۵۵۴۹
تاریخ انتشار: ۲۵ تير ۱۳۹۹ - ۰۹:۴۹ 15 July 2020

روایت واگذاری دو ورزشگاه به دو تیم فوتبال پرطرفدار استقلال و پرسپولیس به 5 سال پیش باز می‌گردد؛ وقتی مسؤولان وزارت ورزش و این دو باشگاه با شهرداری تهران مذاکراتی را آغاز کردند تا بتوانند از میان ورزشگاه‌های ساخته شده یا در حال ساخت، دو ورزشگاه را برای این دو تیم دست و پا کنند.

اما روایت این دو ورزشگاه آنقدر پیچیده و عجیب و غریب شد که حالا بعد از 5 سال هنوز هم ادامه دارد و حاشیه‌ساز است؛ روایتی که هم به انتخاب ورزشگاه برای هر کدام از تیم‌ها، مالکیت آن و حتی امکاناتش و در نهایت حرف و حدیث‌هایی ارتباط پیدا می‌کند.

22 دی 1394: واگذاری دو ورزشگاه به استقلال و پرسپولیس با دستور قالیباف

ماجرا به طور جدی از پاییز 1394 آغاز شد و در نهایت پس از مذاکرات اولیه، از اواخر دی 1394 خبر از واگذاری دو ورزشگاه به دو تیم پرسپولیس و استقلال داده شد. 

شهرام گیل‌آبادی رئیس مرکز ارتباطات شهرداری تهران در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه به دستور شهردار تهران دو ورزشگاه در اختیار تیم پرسپولیس و استقلال قرار گرفت، گفت: این کار در جهت حمایت از باشگاه پرسپولیس و استقلال صورت گرفت.

22 دی 1394:  پیگیری قرارداد و انتقال مجموعه ورزشی شهید کاظمی ابلاغ شد

علی اکبر طاهری سرپرست باشگاه فرهنگی ورزشی پرسپولیس، طی حکمی به حسین خبیری سرپرست ورزشگاه درفشی‌فر ماموریت رسیدگی به قرارداد و انتقال مجموعه ورزشی شهید کاظمی را ابلاغ کرد.

23 دی 1394: کشمکش استقلال و پرسپولیس درباره ورزشگاه‌های جدید

شهرداری تهران سرانجام دو ورزشگاه را به سرخابی‌ها واگذار کرد تا تیم‌های پایتخت‌نشین کشور صاحب ورزشگاه‌هایی مجزا برای تمرین و ... شوند. بر این اساس ورزشگاه امام رضا (ع) در منطقه 18 در اختیار پرسپولیس و ورزشگاه شهید کاظمی در منطقه 16 در اختیار استقلالی‌ها قرار داده شد.

اما واگذاری این دو ورزشگاه به سرخابی‌ها با حاشیه‌هایی همراه شده و کشمکش‌هایی را میان سرخابی‌ها در پی داشت. استقلالی‌ها مدعی بودند که قرار بوده ورزشگاه امام رضا (ع) در اختیار آنها قرار گیرد و پرسپولیسی‌ها هم عنوان می‌کردند که خواهان ورزشگاه شهید کاظمی هستند و شهرداری ورزشگاهی که قول آن را داده بود به استقلال واگذار کرده است. این کشمکش صورت گرفته که به رسانه‌ها هم کشیده شد، باعث شد تا مسؤولان بلندپایه شهرداری به برگزاری جلسه‌ای ویژه در این‌باره ترغیب شوند.

و قرار شد جلسه‌ای ویژه در دفتر عیسی شریفی قائم مقام وقت شهردار تهران، علیرضا دبیر رئیس وقت کمیسیون بودجه و عضو شورای شهر تهران به همراه مدیران عامل و سرپرست دو باشگاه پرسپولیس و استقلال برگزار شود تا در این باره بحث و تبادل نظر صورت گیرد و اگر دو طرف حاضر به توافق نشدند، کار به قرعه‌کشی هم کشیده شود.

26 دی - 1394: مجموعه‌های ورزشی به استقلال و پرسپولیس واگذار می‌شود

جلسه بررسی فرایند اعطای امتیاز بهره برداری از مجموعه‌های ورزشی امام رضا (ع) و شهید کاظمی برگزار شد؛ در این نشست پس از گفت‌وگوی انجام شده مقرر شد طی ده روز آینده با تشکیل کارگروهی متشکل از مدیران تیم‌ها و رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران فرایند واگذاری امتیاز بهره برداری از این دو ورزشگاه به دو تیم سرخابی مورد بررسی قرار گیرد. به طوری که معین شود کدام ورزشگاه به کدام مجموعه تعلق خواهد گرفت و درنهایت مجموعه‌های ورزشی امام رضا(ع) و شهید کاظمی به این دو باشگاه واگذار می‌شود.

البته برخی رسانه‌ها هم نوشتند که این جلسه نتیجه قابل توجهی نداشت و قرار شد کارگروهی بابت بررسی بیشتر شرایط دو باشگاه تشکیل شود و در یک هفته ای که در پیش است اگر نتیجه‌ای حاصل نشود قرار شده در یک برنامه تلویزیونی به صورت زنده بابت تعیین واگذاری این دو ورزشگاه قرعه‌کشی صورت گیرد.

28 دی 1394: ورزشگاه امام رضا(ع) به استقلال و ورزشگاه شهید کاظمی به پرسپولیس واگذار شد

محمد رضایی رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران با تأکید بر اینکه مقرر شد تا این ورزشگاه‌ها 5 سال در اختیار استقلال و پرسپولیس باشند، گفت: مراسم رسمی واگذاری ورزشگاه‌ها به باشگاه‌های مذکور در دهه مبارک فجر برگزار می‌شود.

26 بهمن 1394: قالیباف: شهرداری به عنوان یک نهاد وابسته به مردم آماده حمایت از استقلال و پرسپولیس است

26 بهمن مراسم بهره‌برداری از مجموعه‌های ورزشی امام رضا(ع) و شهید کاظمی به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس برگزار شد. محمدباقر قالیباف در این مراسم گفت: از 7 سال قبل به این نتیجه رسیدیم که زمین‌های خاکی را تبدیل به چمن کنیم و علاوه بر ورزشگاه یکصدهزار نفری حس کردیم که جای ورزشگاه‌های 10 تا 15 هزار نفری در تهران خالی است. این مسئله با حمایت ورزشکاران خوب ما در شورای شهر پیش رفت و خوشبختانه اولویت ما به مناطق کم‌برخوردار شهر تهران بود. ما روی جنوب شهر اولویت گذاشته بودیم و وقتی صحبت‌های پیشکسوتان و مصاحبه‌های آنها را می‌بینیم، متوجه شده‌ام که عمدتاً از زمین‌های خاکی جنوب شهر در فوتبال کشور تاریخ‌ساز شده‌اند. ما باید در جنوب شهر به کمک آنها برویم تا جوانان ما در آینده افتخارآفرین شوند.

شهردار تهران تأکید کرد: این دو ورزشگاه با این اولویت ساخته شده و به تیم‌های فوتبال پرسپولیس و استقلال اهدا شد و مطمئناً خستگی از تن آنهایی که این دو ورزشگاه را ساختند درمی‌آید، البته به این شکل که روزی این دو باشگاه تیم‌هایشان در این دو ورزشگاه تمرین و بازی کنند. من به همه کسانی که این دو استادیوم را ساختند خداقوت می‌گویم و از همه آنها کمال تشکر را دارم.

وی ادامه داد: امروز می‌خواهم بگویم شهرداری تهران به عنوان یک نهاد عمومی غیردولتی است و نهادی که وابسته به مردم است، آماده است تا این دو تیم محبوب شهر تهران را که طرفداران زیادی دارد، حمایت کند و در این مسیر هر کاری که بتوانیم انجام دهیم، آن را پیاده خواهیم کرد. استقلال و پرسپولیس نه در کشور، بلکه در آسیا و جهان ان شاءالله بدرخشد.

3 اسفند 1394: ورزشگاه امام رضا بعد از تعمیرات در اختیار استقلال

سوم اسفند درباره زمان تحویل دو ورزشگاه خبری منتشر شد مبنی بر اینکه مسئولان باشگاه استقلال هفته ‌آینده نشستی را با شهردار منطقه 18 برگزار خواهند کرد. قرار است در این نشست پیرامون زمان تحویل ورزشگاه امام رضا به باشگاه استقلال گفت‌وگو شود. البته این ورزشگاه نیاز به تعمیرات دارد و طبق توافق‌های صورت گرفته قرار است شهرداری ابتدا تعمیرات لازم را انجام دهد و سپس استادیوم را در اختیار باشگاه استقلال قرار دهد.

9 دی 1398: مجموعه های ورزشی کاظمی و امام رضا(ع) شهرداری به سرخ‌آبی ها واگذار می‌شود

در این مدت ورزشگاه‌ها در اختیار دو تیم قرار گرفت و چند وقت بد خبری از قول سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران منتشر شد. قرار بود 5 سال این دو ورزشگاه در اختیار این دو باشگاه باشد که 9 دی 1398 مجید رباطی سرپرست سازمان ورزش شهرداری تهران از واگذاری دائم مجموعه های ورزشی امام رضا(ع) و شهید کاظمی شهرداری تهران به باشگاه‌های استقلال و پرسپولیس خبرداد و گفت: مقدمات اولیه واگذاری آنها توسط شهرداری و وزارت ورزش و جوانان انجام شده است.

وی افزود: این ورزشگاه‌ها از دی 1394 با موافقت شهردار، رئیس سازمان ورزش شهرداری و مدیران عامل دو باشگاه سرخ آبی‌های پایتخت به مدت پنج سال به باشگا‌ه‌های پرسپولیس و استقلال واگذار شده بود اما اکنون برای واگذاری دائمی آنها برنامه ریزی می‌شود.

11 دی 1398: شورای شهر درباره واگذاری دائمی ورزشگاه به سرخ آبی‌ها تصمیم نگرفته است

اما دو روز بعد حجت نظری عضو شورای اسلامی شهر تهران و رئیس کمیته ورزش این شورا درباره اظهارات رئیس سازمان ورزش شهرداری تهران و واگذاری دائمی ۲ ورزشگاه به سرخ آبی‌ها اظهار داشت: شورای شهر تهران هنوز در این خصوص تصمیمی اتخاذ نکرده است؛ هیچ واگذاری بدون موافقت شورای شهر امکان ندارد و شورا نیز تاکنون تصمیمی در این زمینه اتخاذ نکرده است.

وی گفت: این مصاحبه را در رسانه‌ها خواندم و تصورم این است که احتمالا رئیس محترم سازمان ورزش نتوانسته‌اند به درستی منظور خود را بیان کنند،  چرا که قطعا ایشان به عنوان یکی از مدیران شهری باید بدانند هرگونه واگذاری که از اموال و املاک شهرداری تهران و به عبارت بهتر مردم تهران است، باید با اطلاع و موافقت شورای شهر انجام شود و حتی شهردار تهران هم اجازه ندارد مستقلا چنین اقدامی انجام دهد.

نظری با بیان اینکه تاکنون هیچ طرح یا لایحه‌ای در مورد واگذاری دائمی دو مجموعه ورزشی امام رضا (ع) و شهید کاظمی به دو باشگاه استقلال و پرسپولیس به شورا داده نشده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر با اجازه و تصویب شورای شهر، این دو ورزشگاه که متعلق به شهرداری است، در اختیار دو باشگاه استقلال و پرسپولیس که دو تیم تهرانی و پرطرفدار لیگ برتر هستند قرار دارد و هیچ تصمیمی در مورد واگذاری دائمی آنها اتخاذ نشده است.

3 تیر 1399: حناچی: به استقلال و پرسپولیس ورزشگاه واگذار کردیم

این موضوع مسکوت ماند تا آنکه سوم تیر امسال پیروز حناچی شهردار تهران در حاشیه افتتاح تالار مشاهیر ورزش ایران گفت: واگذاری دو ورزشگاه به پرسپولیس و استقلال انجام شده و کار تنظیم سند آن باقی مانده است.

4 تیر 1399: اختیار واگذاری ورزشگاه‌ها با شورای شهر است

اما روز چهارم تیر حجت نظری عضو شورای شهر تهران باز مانند سال گذشته با این موضوع مخالفت کرد و گفت: من با واگذاری ورزشگاه‌هایی که در اختیار دو باشگاه بزرگ پایتخت که هواداران میلیونی دارد موافقم، اما اینکه این واگذاری به چه شکل انجام شود باید بگوم شهردار صلاحیت ورود به این موضوع را ندارد و تعیین تکلیف اینچنینی اموال، صرفا به عهده شورای شهر تهران است. قانون این دست اختیارات را به شوراها داده شده است.

وی با اشاره به بند 6 ماده 55 قانون شهرداری ها اضافه کرد: شهرداری‌ها می‌توانند بر اساس این بند قانونی، فضاها و امکاناتی که در اختیار دارند را بر اساس شرایطی که قانون پیش بینی کرده برای بهره برداری به اشخاص حقیقی و حقوقی به‌صورت موقت واگذار کنند. موضوع این بند بهره‌برداری موقت است و شهردار باید در مورد انتقال سند و واگذاری مالکیت، حتما مصوبه شورا را اخذ کند و این موضوع در حیطه اختیارات شهردار نیست.

حجت نظری که عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال نیز گفت: «در نهایت، زمانی که شورا رأی به این انتقال مالکیت‌ها بدهد، چیزی که مهم است رعایت عدالت و مساوات است. باید هر دو ورزشگاه در یک سطح و با امکانات و شرایط برابر باشند تا در واگذاری‌ها، ظلم مضاعف صورت نگیرد. از ابتدا شرایط این دو ورزشگاه برابر نبود و تا همین امروز هم متاسفانه این نابرابری ادامه دارد. چه مدیریت شهری در نهایت تصمیم بگیرد این دو مجموعه را به دوباشگاه منتقل کند و چه وضعیت فعلی واگذاری موقت ادامه یابد، باید امکان بهره‌برداری برابر برای هر دو تیم به‌وجود بیاید و مدیریت شهری باید کاستی‌های ورزشگاه امام‌رضا(ع) را به‌نحوی جبران کند که تازه با ورزشگاه شهید کاظمی، امکانات و کیفیت مساوی داشته باشد.

14 تیر 1399: اگر جام می‌خواهند از منیریه بگیرند

چندی بعد از آن ماجرای واگذاری ورزشگاه‌ها، حجت نظری به عنوان عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال در تشریح وضعیت بازیکنان استقلال گفت: شرایط بازیکنان ما به خاطر شیوع ویروس کرونا در تیم وخیم است و باید سازمان لیگ در این خصوص پاسخگو باشد. اگر اصراری هست که قهرمان این فصل حتما معلوم شود و جام به تیم مدنظر برخی افراد داده شود، می‌توانند از منیریه تهیه کنند و بیش از این با جان جوانان کشور بازی نکنند. من هم حاضرم هزینه‌اش را پرداخت کنم و خودم با اسنپ به آن باشگاه ارسال کنم. اما جدا از طنز تلخی که عرض کردم، اگر زودتر به موضوع ورود نشود، فاجعه به بار خواهد آمد. این روزها آمار ابتلای مردم به کرونا و آمار فوتی‌ها رو به افزایش است و جامعه ورزش نیز از این امر مستثنی نیست. ستاد ملی کرونا که در حال بازنگری برقراری محدودیت‌های کرونایی است، به ورزش هم عنایت جدی داشته باشد.

این صحبت نظری باعث شد که کمپین‌های متعددی ایجاد شود و طرفداران باشگاه پرسپولیس با ثبت‌ پویشی با عنوان «هواداران پرسپولیس: ورزشگاه کاظمی را پس بدهید/ حجت‌ نظری عذرخواهی کند» خواستار پیگیری شدند.

16 تیر 1399: برای تمام باشگاه‌ها به ویژه پرسپولیس احترام قائل هستیم

2 روز بعد از اظهار نظر حجت نظری درباره جام قهرمانی و کرونا،  احمد سعادتمند مدیرعامل باشگاه استقلال درباره اظهارات اخیر حجت نظری عضو هیأت مدیره این باشگاه علیه تیم پرسپولیس اظهار داشت: اجازه بدهید درباره مسائل بزرگتر صحبت کنیم. تمام باشگاه‌ها برای ما حائز اهمیت هستند و احترام آنها برای باشگاه استقلال واجب است. اما اطمینان دارم صحبت‌های نظری به این شکل نبوده است. 

18 تیر 1399: خواجوند‌: نظری باید در شأن استقلال صحبت کند

مهدی خواجوند معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس گفت: درباره شکایت باشگاه پرسپولیس از حجت نظری، عضو شورای شهر تهران و هیأت مدیره باشگاه استقلال اظهار داشت: تاکنون اعلام نکرده‌ایم که می‌خواهیم شکایت کنیم بلکه نظری مصاحبه ای کرده و به دوستان توصیه می شود با توجه به جایگاه باشگاه پرسپولیس در صحبت‌هایشان دقت کنند.

وی درباره اینکه علیرضا اشرف، سرپرست روابط عمومی باشگاه پرسپولیس با انتشار پستی اینستاگرامی اعلام کرده می‌خواهند این موضوع را از طریق قانونی پیگیری کنند، گفت: وی به شکل رسمی این موضوع را اعلام نکرده اما به نظر می‌آمد مصاحبه نظری که چنین پست و مقامی دارد مناسب نیست. به دوستان توصیه می کنیم اگر هم صحبتی دارند اینگونه اظهار نظر نکنند.

معاون حقوقی باشگاه پرسپولیس افزود: استقلال و پرسپولیس شأن و شخصیت دارند و باید در صحبت های مان به این موضوع دقت کنیم. شکایت یک بحث است اما نوع گفتار نظری درباره اینکه جام می خریم و با اسنپ می فرستیم، در شأن یک عضو شورای شهر و هیأت مدیره استقلال نیست.

21 تیر 1399: کلهر: صحبت‌های نظری به استقلال هم ضربه می‌زند/ باید ورزشگاه کاظمی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به پرسپولیس برگردانیم

محمود کلهر پیشکسوت باشگاه پرسپولیس، درباره اظهارات حجت نظری عضو هیأت مدیره باشگاه استقلال و شورای شهر تهران مبنی بر این که حاضر است هزینه اسنپ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بدهد تا با خرید یک جام از میدان منیریه این جام به پرسپولیس اهدا شود، اظهار داشت: به نظر من این صحبت‌ها برای فوتبال ایران زیبا نیست و تنها برای استقلال و پرسپولیس حاشیه ایجاد می‌کند. این گونه اظهارنظر کردن کمکی به فوتبال نمی‌کند. جایگاه پرسپولیس به عنوان باشگاهی بزرگ و پرهوادار مشخص است. این تیم امسال در آستانه چهارمین قهرمانی لیگ برتر قرار گرفته است.

به گزارش فارس، کمپین ایجاد شده در فارس من تاکنون بیش از 50 هزار امضا داشته است و باید دید تکلیف این 2 ورزشگاه و ماجرای حجت نظری در نهایت به کجا ختم می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار