کد خبر: ۹۰۳۷۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۹ - ۰۶:۵۵ 27 September 2020

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: در بحث شهرداری اهواز نوع تصمیم‌گیری‌ها خیلی‌ها پر حرف و حدیث است.

مجتبی یوسفی عصر روز شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به برنامه دولت برای واگذاری سهام خود در قالب صندوق‌های واسطه‌گری مالی در چارچوب سیاست مولدسازی دارایی‌های خود است، اظهار کرد: دولت ۱۵۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشت و این در حالی است که برای اقلام وارداتی (نیازهای اساسی) ۱۲ تا ۱۵ میلیارد دلار نهایتاً تا ۲۰ میلیارد دلار نیاز است.

وی افزود: ۶۲ درصد از افرادی که در بورس هستند، حدود ۱۰ میلیون تومان سرمایه‌گذاری کرده‌اند و همچنین حدود ۵۰ میلیون نفر در بورس سهامدار هستند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی به الزامات واگذاری سهام در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: بورس یعنی بازار سرمایه و در فضای شفاف منابع مالی جمع و مسائل مالی فعالان حوزه تولید حل شود.

یوسفی با بیان اینکه برای بورس کالا نیز باید عرضه برای شفافیت در آن باشد، گفت: این رشد بورس نشان می‌دهد که یک مقداری سفته‌بازی کاغذی بود و این در حالی است که بسیاری از این شرکت‌ها ورشکسته هستند و فقط سرمایه مردم جمع شده است.

وی با ابراز تعجب از رشد شاخص بازار سرمایه ایران و مشکوک بودن آن، چنین رشدی را حبابی و بادکنکی دانست و افزود: در شرایطی که بسیاری از کشورهای دنیا از نظر اقتصادی وضعیت خوبی ندارند چرا بورس ایران آن‌قدر رشد می‌کند که گویا وضعیت اقتصادی کشور خوب است؟

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از موضوعات آن است که اقتصاد به مردم واگذار شود، یادآور شد: دولت می‌گوید ۵۰ درصد از عرضه‌ها جدید است اما در عمل به دلیل نبود تصمیم‌گیری دو وزیر (نفت و اقتصاد) در واگذاری صندوق‌های پتروشیمی واگذاری‌ها با مشکل روبه‌رو شده است.

یوسفی ادامه داد: دولت می‌خواست ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی را به فروش برساند اما این کار ممکن نشد.

مشکل زیرساختی

وی بیان کرد: طرح دو فوریتی اخذ مالیات از خانه‌های خالی، طرح دو فوریتی افزایش سرمایه شرکت‌های سرمایه‌گذاری، طرح خرید تضمینی محصولات کشاورزی که آرزوی چند ۱۰ ساله کشاورزان بود، از جمله طرح‌هایی است که در مدت چند ماه گذشته در مجلس تصویب شد.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه عمومی کشور دست دولت است و عملاً تصمیم‌گیری و اجرا با آن است. اگر زیرساخت در موضوعات اجرایی کشور درست نشود، عملاً هرچه بگوییم باز هم بی‌نتیجه است.

یوسفی گفت: مشکل فعلی مشکل زیرساختی است. خیلی حرف پر غصه‌ای است که ۱۴۹ میلیون دلار اواخر سال ۸۴ برای فاضلاب اهواز با بانک جهانی قرارداد بسته شد که کار فاضلاب شیراز با ۱۲۷ میلیون دلار برای همیشه تمام شد ولی برای اهواز هنوز مشکل مردم حل نشد و حالا باید این مشکل را با دلار ۳۰ هزار تومانی و اعتبار ۲۰ هزار میلیارد تومانی حل کنیم.

وی افزود: انباشت مشکلات داریم و شاید اعتبار عمرانی خوزستان با فاصله بالایی از استان‌های دیگر بیشتر باشد ولی مشکلات زیادی داریم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بعد از انقلاب در اهواز نیروگاهی را احداث و در ۱۰ سال گذشته یک مگاوات هم اضافه نشد.

یوسفی با اشاره به اینکه در خوزستان ۶ سد بزرگ را با بیشترین تولید منابع برق آبی کشور داریم، بیان کرد: با این حال خودمان هنوز برقی نداریم؛ نیروگاه ویس یا همان فاز توسعه نیروگاه رامین در دستور کار قرار گرفته است که ۹۵۴ مگاوات را تا سال ۱۴۰۱ تولید کند.

تخصیص ۵۰ میلیون یورو برای آبفای اهواز

وی افزود: با فاینانس خارجی در کنار یکی دیگر از استان‌ها برای توسعه شبکه برق تلاش می‌شود. آخرین فاز توسعه نیروگاه رامین مربوط به ۲۵ سال پیش است و برای همین گاهی از مدار خارج می‌شود.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: در کمیته آب و فاضلاب مجلس به عضویت درآمدم چون مشکلات جدی در این زمینه داریم و یک سری منابع مازاد را در این زمینه آوردیم. همچنین سند درآمدی و برنامه‌ریزی سال آینده استان و چهار ساله آینده کشور را با مدیریت خوب کمیسیون تلفیق بودجه انجام می‌دهیم.

یوسفی با اشاره به اینکه در مجلس برای کسب توفیق باید نمایندگان را همراه خود کرد، ادامه داد: ۵۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای آبفای اهواز تخصیص گرفته شد که اختلاف قیمت تعرفه ارزی آن را نیز دنبال کردیم؛ همچنین در تنش آبی نیز دو برابر گذشته اعتبار گرفتیم.

شفاف سازی

وی با بیان اینکه در بحث شهرداری اهواز نوع تصمیم‌گیری‌ها خیلی‌ها پر حرف و حدیث است، گفت: ۱۴۰ قطعه زمین ۲۵۰ متری در مهر شهر به قیمت ۱۸۸ میلیارد تومان واگذار شد و سؤالم این است که «کجای اهواز زمین را متری ۸۰ هزار تومان می‌دهند؟» می‌گویند «زمین خام است و معبر کشی نکرده است» مگر جنگ است؟ اینها منابع ملی مردم هستند و باید مشخص است که پول عایدی از فروش آن را کجا می‌خواهیم هزینه کنیم؟ آیا برای عمران و آبادانی شهر و یا کارهای فرهنگی مردم است.

یوسفی با تأکید بر اینکه نمی‌گذاریم شهرداری منابع خود را از دست بدهد، افزود: تعاونی مهندسی کشاورزی، کارکنان دادگستری و کارکنان شهرداری سه نامه داده‌اند تا تخفیف بگیرد ولی سؤالم این است که «آیا شهرداری اهواز به مردم عادی هم ۱۶ میلیارد تومان تخفیف می‌دهد که برای این اراضی تخفیف داده است؟» و شهرداری اهواز اگر وضعش خوب است، باید برای مردم کار کند.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تخفیف داده بودند ولی ۱۶ میلیارد تومان چک گرفتند که پرداخت نشد و حالا چک هم وجود ندارد ولی نقل و انتقال انجام گرفته است.

یوسفی بیان کرد: در حوزه شهری چرا پروژه‌هایی را که کنار مردم بود، تعطیل کردند؟ مردم به تقاطع غیر هم‌سطح نیاز دارند ولی وقتی آسفالت خوب نیست و پارک محلی وجود ندارد.

وی از شهردار اهواز طرح سوال کرد: چرا پرداخت ۳.۵ میلیارد برای بازسازی میدان پنج نخل پرداخت شود؟ ما که قبلاً نخل‌ها را گرفته بودیم و نصب هم شده بودند، چرا برای آسفالت، جداول و جوی‌ها این اعتبار هزینه نشد؟

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مدیریت شهری یک علم است، گفت: نخل‌هایی که در شهر اهواز کاشته شد، متخصصان کشاورزی بگویند آیا لازم است؟ شهرداری باید حتی نسبت به قیمت خرید و لازم بودن خرید به این میزان شفاف‌سازی کند.

شناسایی ۵۰ نقطه بحرانی

یوسفی گفت: مردم واقعاً حق دارند از اهواز مهاجرت کنند و سرمایه‌گذار حق دارد به این شهر نیاید چرا که وقتی در اینجا با این مصیبت و وضعیت بد مدیریت شهری روبه‌رو است.

وی با اشاره به اینکه پروژه آب‌های سطحی چند ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار می‌خواهد که پیشنهاد دادم تا موقع پیش‌بینی اعتبار شبکه فاضلاب نسبت به در نظر گرفتن طرح جمع آوری آب‌های سطحی نیز اقدام و اعتبار آن ۲۰ درصد افزایش پیدا کند، افزود: شهرداری هم بیش از ۵۰ نقطه بحرانی را در این زمینه مشخص کرده که باید آنها را اصلاح کند و اگر دوباره آب‌گرفتگی در اهواز داشته باشیم، اصلاً قبول نداریم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه اگر وضعیت اقتصادی بد باشد، امکان وقوع سرقت‌ها نیز افزایش پیدا می‌کند، گفت: با توجه به وضعیت نامناسب استان در زمینه سرقت‌ها، مجمع نمایندگان خوزستان نامه‌ای را به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ارسال کرده و در نهایت کار را با جدیت دنبال کردیم.

یوسفی تأکید کرد: بدون لکنت زبان حل مشکلات مردم را دنبال می‌کنیم چون کسی که جیبش بسته شد، صدایش بلند است؛ بعضی از مدیران در استان کارهایی را انجام می‌دهند که اصلاً خوب نیست و در صورت اصلاح نداشتن، برای عموم مردم اعلام می‌کنیم.

وی عنوان کرد: اجازه نمی‌دهم اراضی شهرداری این‌طور به فروش برسد، اول باید قیمت‌گذاری به صورت کارشناسی انجام و بعد هم به مردم اعلام کنند که عایدی حاصل از فروش دقیقاً برای چه پروژه‌ای هزینه می‌شود.

اخذ ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مترو

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در جلسه با رئیس سازمان برنامه و بودجه ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای مترو اخذ شد که به صورت اوراق است، گفت: اعتبار ۵۰ میلیون یورو را برای آبفا گرفتیم و قطعاً نسبت به نحوه هزینه آن و حتی انتخاب برنده مناقصه در فضایی کاملاً شفاف بازرسی و نظارت داریم.

وی با اعلام این خبر که از «وزیر راه» برای پل عنافچه دستور گرفتم که مشکل اصلی دهستان به مرکز شهرستان که اعتباری به پروژه تزریق شده و کار هم با سرعت بیشتری در حال انجام است، گفت: در زمینه پهنه خطر مناطق منبع آب، حصیرآباد و الصافی دستوری گرفتیم تا یک هزار و ۶۰۰ واحد در منطقه سپیدار ساخته شود.

یوسفی خبر داد: بازنشستگان مخابرات حدود هشت هزار نفر در استان و ۴۰ هزار نفر در کشور هستند که در حق آنها اجحاف شده بود ولی در دو هفته گذشته از طریق برنامه بودجه، سازمان تأمین اجتماعی و صندوق بازنشستگی با جدیت پیگیری و منتظر خبر خوب در این زمینه هستیم.

وی با اشاره به اینکه نباید تنها از مشکلات استان حرف زد بلکه باید توانمندی‌های این استان را نیز در نظر گرفت، ادامه داد: ما هم برای انتقال آب حرف داریم؛ چطور چند هزار میلیارد تومان در ادوار گذشته برای انتقال آب از سرشاخه‌ها هزینه شد ولی کسی آن را ندید و ردیف بودجه آن مشخص نیست، در مورد این موضوع ناامید نیستیم و داریم تلاش خودمان را می‌کنیم.

نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی گفت: از وزارت نیرو مطالبه کردیم تا مطالعات حق آبه خوزستان را در کشاورزی، صنعت، شرب، بهداشت و زیست محیطی (یعنی آب خلیج روی رودخانه سوار نشود که یک و نیم میلیون تا دو میلیون نخل را از بین ببرد) به‌روزرسانی کند و بعد اگر آبی ماند، ببرند.

یوسفی با اشاره به اینکه برای حل مشکلات مدیریتی ابتدا باید اخطار و بعد نسبت به اعلام عمومی اقدام کرد، انتقاد کرد: مردم از عملکرد مدیران گذشته ناراضی‌اند، مدیر ۱۵ ساله یعنی چه؟ به مدیرانی که زیرمجموعه آنها در حال تخلف است، اخطار می‌دهم به مخصوص به تصمیم‌گیری‌ها در حوزه کشاورزی چون نمی دانم چرا کود شیمیایی در یکی از شهرها که برای مردم نایاب می‌شود ولی درست یک هزار تُن کود در همان شهر گم شده و این در حالی که یک کیلوگرم آن گیر کشاورزان نیامده است.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار