معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری کرمانشاه گفت: انتظار داریم دانشگاه‌ها کمک کنند تا گفتمان دانایی محور در کشور شکل گیرد.
کد خبر: ۹۲۴۸۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۷ 17 December 2020

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل از ایسنا،افشین کریمی در مراسم تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر استان کرمانشاه که امروز(27 آذر) به مناسبت هفته پژوهش، بصورت مجازی به میزبانی دانشگاه رازی برگزار شد، با بیان اینکه حدود 150 سال است که از مواجهه ایران با پدیده ای به نام مدرنیته و آشنا شدن با مفهوم توسعه می گذرد، اظهار کرد: طی این 150 سال برای اینکه ایران در مسیر توسعه یافتگی قرار گیرد، نسخه های زیادی پیچیده شده است.

وی افزود: طی این سالها انواع پاسخ‌ها به سوال چرایی عدم توسعه یافتگی ایران داده شد که هرکدام از منظر خود نکات و نواقصی داشتند، اما آن چیزی که امروزه جامعه فکری ایرانی به آن رسیده این است که ما نیازمند گفتمانی هستیم که مبتنی بر دانایی باشد و به جامعه ای آگاه و دانا نیازمند داریم.

کریمی با تاکید براینکه شکل گیری اکوسیستم و نظام دانایی در ایران الزامی است، خاطر نشان کرد: اگر جامعه ای آگاه و دانا باشد و فرهنگ و گفتمان آن بر پایه دانایی و عقلانیت استوار باشد، از دل این جامعه حاکمان دانا و تصمیمات دانایی محور بیشتری به چشم می خورد.

وی یادآور شد: برای اینکه این دانایی و گفتمان شکل بگیرد، یقینا محوریت با دانشگاه ها و مراکز و مجامع علمی خواهد بود و در جهت اینکه این مراکز بتوانند در پیشبرد این پروسه موفق باشند، نیازمند این هستیم که پژوهش در اولویت تصمیمات ما باشد و هر تصمیمی که گرفته می شود، حول محور عقلانیت براساس علم و تجربه باشد تا ضریب آزمون و خطا را در تصمیمات خود پائین بیاوریم.

معاون استانداری کرمانشاه متذکر شد: اگر قبل از اجرای هر پروژه‌ای یک پژوهش منسجم باشد، یقینا از بهره وری و عقلانیت بیشتری برخوردار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در سالهای بعد از پیروزی انقلاب اقدامات خوبی در حوزه پژوهش انجام گرفته، اعلام کرد: در سالهای اخیر هم در استان کرمانشاه می بینیم با محوریت خوب دانشگاه های استان پژوهش های خوبی صورت گرفته، اما یک حلقه مفقوده دارد و آن کاربردی شدن این پژوهش ها است.

کریمی بااشاره به اقداماتی که در این رابطه در استان شده گفت: امسال در شورای پژوهش استان برنامه ای را شروع کردیم که متاسفانه وضعیت کرونا باعث شد کمی به کندی پیش برود، طبق این برنامه دستگاه های اجرایی که طی سالهای گذشته طرح پژوهشی داشته اند و برای آن بودجه صرف کرده اند، باید مشخص کنند که آیا این پژوهش ها در ارتقاء شاخص ها و بهره وری آنها نقش داشته، یا نه.

وی یادآورشد: تاکنون در چند دستگاه این برنامه را عملیاتی کرده ایم و به مرور در همه دستگاه ها آن را اجرایی خواهیم کرد.

در این مراسم از 49 پژوهشگر و فناور برتر استان تجلیل شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار