با وجود اینکه بعد از سال‌ها هنوز مشکلات زیرساختی پردیسان حل نشده و بافت‌های فرسوده شهری امکانی پرارزش برای انبوه سازی هستند، اما انگار قرار است با الحاق ۵۶۰ هکتار به اراضی پردیسان مسکن ملی در سایه بی تدبیری در این منطقه ساخته شود.
کد خبر: ۹۲۶۳۱۷
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۹ - ۲۲:۱۱ 22 December 2020

به گزارش تابناک قم، چند ماه پیش بود که با شدت گرفتن بحث داغ مسکن ملی در کشور، صف کشیدن جلوی کافی نت‌ها و شلوغی سایت‌ها شروع شد و سیل عظیمی از مردم برای خانه‌دار شدن دست به دامن این طرح شدند.

قمی‌ها نیز از این قافله عقب نماندند و بیش از ۱۱ هزار نفر از شهر قم برای این طرح ثبت‌نام کردند و مشکل دقیقا از همینجا آغاز شد. گویا مسئولین استان قم زمین مناسب با کاربری مسکن و ساختمان سازی برای این طرح در نظر نداشتند و شهروندان قمی به ناچار مجبور به ثبت‌نام این طرح در شهر امیرکبیر اراک، واقع در ۸۰ کیلومتری قم شدند.

طی این اقدام شهروندان، مسئولین برای بازگردانی این افراد سمت قم تلاش به جست و جو برای یافتن زمین مناسب جهت ساختمان سازی طرح مسکن ملی کردند. نظر‌ها همه زمینه‌های با کاربری‌های دیگر پردیسان را نشانه میگرفت که برای رفع نیاز‌های شهروندان آن منطقه بود؛ نیاز‌های تفریحی و خصوصا آموزشی. با وجود اینکه با افزایش جمعیت استان قم و بالا رفتن آمار دانش‌آموزان بیش از ۸۰ درصد مدارس شهر دوشیفته شده و راحت میتوان نتیجه گرفت که پردیسان با آن حجم کم از محیط‌های آموزشی و در مقابل حجم زیاد ساکنین چه سختی‌های را از این نظر تحمل می‌کند.

در گیر و دار آیا بشود آیا نشود این زمین‌ها، ۵۶۰ هکتار زمین در طی سه روز به شهر قم از سمت پردیسان اضافه شد و گویا هدف برای ساخت مسکن ملی بود.

قم با اینکه یکی از کلان شهر‌های مهم مذهبی ایران محسوب میشود، اما مشکلات فراوانی دارد. از قصه ده ساله مترو و بودجه کمی که هرساله گله و شکایت‌هایی که سرش است و وعده‌های افتتاح و حل مشکل تردد در قسمت‌های شهر که برای ساخت مترو حفره ایجاد شده گرفته تا سکونتگاه‌های غیرقانونی، بافت فرسوده، ترافیک و... که هیچکدام زیبنده شهر مقدس قم نیست و مدت‌هاست قرار است حل شود؛ اما گویا طولانی شدن، صرفا برای روند حل معضلات است، نه الحاق زمین‌های ۵۶۰ هکتاری.

منطقه یک استان قم، پر است از بافت‌های فرسوده و خانه‌های قدیمی که احتیاج به نوسازی و بهسازی دارند و با اشاره به ضرورت بی خطرسازی خانه‌های قدیمی، باید اعتباری برای آن در نظر گرفته شود، خانه‌ها خریداری و تملک شوند و کاربری آن خانه‌ها بر اساس نیاز شهر تعیین شود. به علاوه این، وجود سکونتگاه غیر قانونی زیر دکل‌های برق در استان قم مشکل دیگری است که به گفته استاندار قم فعلاً باید برنامه جامعی که از سوی شهرداری و راه و شهرسازی و سایر دستگاه‌ها به‌صورت فازبندی شده ارائه می‌شود باید در برنامه معاونت عمرانی پیگیری شود.

با وجود اینکه اصرار بر این است تمام امور شهری با مطالعه و برنامه ریزی انجام شود، این ۵۶۰ هکتار ناقابل طی سه روز و بدون هیچ پیش زمینه و مطالعاتی قرار شده محل احداث ساختمان‌های مسکن ملی شوند و گویا هیچ مطالعاتی راجع‌به زیرساخت‌های آب و برق و گاز و همچنین بالارفتن جمعیت پردیسان با وجود امکانات به شدت کم آن منطقه نیاز نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر قم با انتقاد از این امر بیان کرد: پرسش اساسی ما این است که آیا بهتر نیست به جای اضافه کردن ۵۶۰ هکتار به قم و بدون مطالعات زیرساختی، جمعیت پذیری، زیست محیطی، حمل و نقلی و مانند آن، ساخت همین ۲۰ هزار واحد برای اقشار کمتربرخوردار آغاز شود؟

عبدالله جلالی با تاکید بر اینکه عملیاتی شدن این پروژه در سه سال آینده هم آغاز نخواهد شد، افزود: وقتی مدیریت عالی دولت در استان قم می‌تواند تصمیم برای چنین پروژه‌ای را در مدت سه روز نهایی کند، آن گاه این پرسش پیش می‌آید که چرا مشکلات دیگر شهری سالهاست حل شدنشان به تعویق افتاده؟

وی ادامه داد: پروژه‌ها باید دارای مطالعات مشخّص و بر اساس برنامه ریزی‌های دقیق باشد، این است که بیش از ۷۰۰ شهر کشور، کمتر از ۵۶۰ هکتار است و وقتی قرار است ۵۶۰ هکتار به محدوده شهری قم اضافه شود، پس قطعا باید مطالعات روزآمد و لازم و کافی انجام شود.

گویا به گفته رئیس شورای اسلامی شهر قم حدود ۳۰۰ هکتار زمین فعلی در شهر که در اختیار راه و شهرسازی است می‌تواند پاسخگوی ساخت بیش از ۲۰ هزار واحد باشد که زمین‌های ۶۳ هکتاری انتهای شهرک قدس و ۱۷ هکتاری پردیسان از آن جمله است. البته در خصوص زمین‌های پردیسان، همچنان مشکلات شدید امکاناتی ساکنین آن منطقه پابرجاست و امید است مسئولین با در نظر گرفتن شرایط آن منطقه و توجه داشتن به افزایش امکانات، تصمیم عاقلانه‌ای در این باره بگیرند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار