استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه از کشت محصولات آب‌بَر در کشور در شرایط خشکسالی کنونی انتقاد کرد.
کد خبر: ۹۶۵۷۰۰
تاریخ انتشار: ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷ 22 May 2021

به گزارش خبرگزاری تابناک کرمانشاه به نقل ازایسنا،پروفسور هوشنگ قمرنیا  با اشاره به غیرمنطقی بودن کشت محصولات با نیاز آبی بالا در شرایط خشکسالی، گفت: در حالی که با خشکسالی دست به گریبان هستیم و از نظر بارش‌ها سال خوبی نداشته‌ایم و منابع آبی سطحی شدیدا کم آب شده اند، اما در جای جای کشور هندوانه و دیگر محصولات آب‌بر کشت می شود و هیچ برخوردی هم با کشاورزان نمی شود.

استاد تمام گروه مهندسی آب دانشگاه رازی کرمانشاه ادامه داد: برای تولید یک کیلوگرم هندوانه 500 لیتر آب لازم است و این عدد در مورد برنج 4500 لیتر است، لذا در شرایط خشکسالی کشت چنین محصولاتی به هیچ عنوان به صرفه نیست.

وی سپس صادرات محصولات آب بری مثل هندوانه در سطح وسیع در کشور را چالش برانگیز عنوان کرد و افزود: وقتی در خشکسالی هستیم، چرا باید حجم زیادی هندوانه در کشور تولید شود و بخش زیادی از آن را به خارج از کشور صادر کنیم؟

وی تاکید کرد: سالانه مقادیر قابل توجهی آب مجازی را در قالب صادرات محصولات آب بر به کشورهای دیگر صادر می کنیم و با این کار چوب حراج به سرمایه‌های آب کشور می زنیم.

قمرنیا سپس اشاره ای هم به وضعیت کشور از حیث منابع آبی داشت و با تاکید بر اینکه ایران در محدوده خشک و نیمه خشک دنیا قرار گرفته و به هیچ عنوان کشور پرآبی نیست، گفت: متوسط بارندگی سالانه کشور 220 میلیمتر است که این میزان یک سوم متوسط جهانی استف از سوی دیگر میزان تبخیر و تعرق کشور به دلیل دمای بالای هوا سه برابر متوسط جهانی است و اینها یعنی منابع آب کشور خیلی محدود است و باید با مدیریت درست آب را مصرف کنیم.

قمرنیا با بیان اینکه بیشترین مصرف آب کشور در بخش کشاورزی است، گفت: در این خصوص بین آمارهای وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی اختلافاتی وجودی دارد و در حالی که مسئولین وزارت نیرو میزان مصرف آب در بخش کشاورزی را 92 درصد می دانند، مسئولین وزارت جهاد کشاورزی اعتقاد دارند این میزان 70 درصد است، اما در نهایت بالای 80 درصد آب کشور در بخش کشاورزی مصرف می شود و اگر می خواهیم مصرف آب را مدیریت کنیم، باید این کار را از بخش کشاورزی شروع کنیم.

وی در ادامه با اشاره به بی برنامگی وزارت جهاد کشاورزی برای مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی، گفت: متاسفانه با وجودی که سالهاست از تعریف الگوی کشت برای کشاورزان سخن به میان می آید، اما عملا هیچ برنامه ای برای کشت در اختیار کشاورزان نیست و آنها هرچه دلشان بخواهد، می کارند.

قمرنیا تاکید کرد: وقتی هیچ مدیریتی از سوی وزارت جهاد کشاورزی برای بهینه سازی مصرف آب صورت نمی گیرد، چطور می توان انتظار داشت کشاورزان به سمت کشت‌های با نیاز آبی کم بروند.

وی تصریح کرد: جهت‌گیری کشاورزان به سمت کشاورزی بر مبنای مدیریت مصرف آب به برنامه‌ریزی وزارت جهاد کشاورزی نیاز دارد و این وزارتخانه می تواند با اتخاذ سیاست‌های تشویقی کشاورزان را به سمت کشت محصولات با نیاز آبی کم سوق دهد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار