رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به اشاره به نیاز گاومیش‌ها به آب گفت: برای نجات گاومیش‌ها در شهرستان‌های حمیدیه ، دشت آزادگان و هویزه و جلوگیری از تلف شدن این دام سنگین، استخرهایی در کنار رودخانه‌های این مناطق احداث می‌شود.
کد خبر: ۹۷۸۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۲ 14 July 2021

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به اشاره به نیاز گاومیش‌ها به آب گفت: برای نجات گاومیش‌ها در شهرستان‌های حمیدیه ، دشت آزادگان و هویزه و جلوگیری از تلف شدن این دام سنگین، استخرهایی در کنار رودخانه‌های این مناطق احداث می‌شود.

خدارحم امیری زاده در نشست با دوستداران محیط زیست خوزستان در محل این سازمان در اهواز با بیان اینکه گاومیش اگر خنک نشود بیمار می‌شود و از بین می‌رود افزود: برای حمایت از دامداران و گاومیش داران، به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان های حمیدیه، دشت آزادگان و هویزه اعلام کردیم استخرهایی در کنار رودخانه‌ها برای گاومیش‌ها احداث شود که این کار در حمیدیه شروع شده و در سایر شهرستان‌ها نیز در حال اقدام است. همچنین مه پاشی برای گاومیش‌ها نیز پیشنهاد داده شد که این امر نیز به خنک ماندن دام کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه هورالعظیم مزایای فوق العاده‌ای دارد و یک منبع بسیار قوی اقتصادی است گفت: زندگی در هورالعظیم پیش از خشک شدن بسیار رونق داشت و مردم در دل هور زندگی می کردند، اما در چند سال‌ گذشته هور چند بار دستخوش عملیات و اقدامات نفت قرار گرفت و دیدیم که چه بلایی بر سر آن آمد.

وی بیان کرد: ما اصلا دوست نداریم به خاطر کشاورزی هور خشک شود و اگر امسال برنج کشت نکنیم شاید بر ما فشار وارد شود اما سال دیگر باران می‌آید و جبران می‌شود ولی خشک شدن هور قابل جبران نیست.

امیری زاده با بیان اینکه به دلیل کاهش بارندگی در سال آبی جاری، خوزستان شاهد بحران خشکسالی است گفت: در سال آبی جاری، حدود ۴۰ درصد کاهش بارندگی در استان داشتیم و آورد سدهای ما که از بالادست است نیز با کاهش روبه رو شده لذا بر اساس آب موجود باید برنامه‌ریزی می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ جلسه کارشناسی و مدیریتی با مسوولان سازمان آب و برق خوزستان برای کشت تابستانه داشتیم، ادامه داد: سازمان آب و برق چهار سناریو پیشنهاد داد که هیچ کدام را نپذیرفتیم و یکی از این سناریوها این بود که در حوضه دز و کرخه هیچ کشتی صورت نگیرد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: بی آبی موجب شد تا شلتوک کاری در تابستان امسال در خوزستان ممنوع شود و الگوی کشت ما که سال زراعی گذشته حدود ۳۰۰ هزار هکتار بود به ۸۸ هزار هکتار رسید.

امیری زاده گفت: در سال زراعی گذشته سازمان آب و برق خوزستان میزان شلتوک کاری در خوزستان را ۲۵۰ هزار هکتار اعلام کرد در حالی که ۱۹۷ هزار هکتار بود و الان می‌گویند ۸۰ هزار هکتار شلتوک کاری شده که قطعا کمتر از این مقدار است و حتی کشت سبزی را جزو شلتوک حساب کردند.

وی با بیان اینکه برای تابستان امسال برای همه شهرستان‌ها الگوی کشت ارایه دادیم، افزود: کشت ذرت و حبوبات را جایگزین شلتوک کاری کردیم که استقبال بسیار اندک است؛ بشلتوک کاری آب بسیاری می‌خواهد و باید غرقابی شود که البته کشت خشک آن هم وجود دارد اما کشاورزان آن را انجام نمی‌دهند.

امیری زاده ادامه داد: در این خصوص هشدار لازم را دادیم و اعلام شد کشاورزانی که رعایت الگوی کشت را نکنند نهاده و سوخت در اختیار آنها قرار نخواهد گرفت و قراردادی با آنها بسته نمی‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان افزود: اعتقاد ما این است که شلتوک کاری امسال در خوزستان مساوی با خشک شدن هورالعظیم و نابودی گاومیش‌ها و کمبود آب شرب است چرا که بسیاری از کانال‌های کشاورزی با کانال آب شرب مشترک است.

وی با اشاره به اینکه بحران آب در خوزستان جدی است، گفت: متاسفانه از ۸۸ هزار هکتار کشت الگویی تعریف شده تنها حدود ۱۸ هزار هکتار کشت الگویی انجام شد و بقیه کشاورزان الگوی کشت را رعایت نکردند؛ همه تلاش خود را کردیم که این بحران مدیریت شود و از فاجعه جلوگیری شود اما نمی‌توان به کشاورز دستور داد.

امیری زاده ادامه داد: در سال زراعی جاری هیچ‌گونه مجوز شلتوک کاری در هیچ یک از حوضه‌های دز، کارون، کرخه و مارون داده نشده و هرکسی کشت کرده غیرمجاز بوده است؛ شلتوک کاری تابستان امسال در خوزستان مساوی ضربه زدن به کشت پاییزه است

وی با اشاره به اینکه دنبال حقابه کشاورزی هستیم و چندین نامه در این خصوص به وزیر نیرو، استانداری و نمایندگان خوزستان در مجلس شورای اسلامی نوشته شده اضافه کرد: دنبال قانون حقابه حجمی برای هر کشت هستیم که برای کشاورز بسیار سودمند است و کشاورز خود می‌تواند مدیریت کند و کشت خود را توسعه دهد.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان درباره پرورش ماهی در قفس نیز گفت: هفت سد در خوزستان داریم که ۲ سد آن برای تامین آب شرب است اما مجوز پرورش ماهی در قفس نداشتیم که با مطالبه و پیگیری این مهم محقق شد و مجوز پرورش ماهی در قفس در ۲ سد استان صورت گرفت

وی با بیان اینکه حتی در کانال‌های مدرن هم می‌توان پرورش ماهی انجام داد. اضافه کرد: در هور برای پرورش ماهی نه مجوزی نیاز است و نه کار خاصی انجام می‌شود و تنها باید آب را رها کرد و این نعمت بزرگی است لذا هور نباید خشک شود.

امیری زاده بیان کرد: کمیته‌ای برای بحران هور تشکیل دادیم، باید همه تلاش کنیم که این بحران با کمترین خسارت سپری شود و به شرایط عادی برسیم و خسارات جبران شود.

۲۱۸ هزار راس گاومیش در کشور وجود دارد که از این تعداد ۸۷ هزار راس مربوط به خوزستان است. گاومیش برای زنده ماندن نیاز به آب تنی روزانه دارد اما کم آبی شدید رودخانه کرخه که از میان شهرستان‌های حمیدیه ، دشت آزادگان و هویزه گذشته و در نهایت به هور العظیم می‌ریزد موجب شده تا جان این دام سنگین جان با خطر روبه رو شود.

خشک شدن بخش زیادی از تالاب هورالعظیم در چند روز گذشته به دلیل تامین نشدن حقابه آن، موجب وارد آمدن خساراتی به دام سنگین هورنشینان و نیز آبزیان این تالاب شده است.

تالاب هورالعظیم، آخرین بازمانده تالاب‌های بین‌النهرین در جنوب غربی کشور در خوزستان قرار دارد. یک سوم این تالاب در ایران و دو سوم در عراق واقع است. اکنون خشکسالی و نرسیدن حقابه به این تالاب بین المللی، ناقوس مرگ تدریجی حیات وحش در هورالعظیم را به صدا درآورده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار