استاندار خوزستان گفت: بنا شده است که از خردادماه تا پایان شهریورماه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شود که تاکنون ۵۰ میلیون مترمکعب وارد شده است اما مشکل این است که از سد کرخه آب باز می‌شود ولی به هورالعظیم نمی‌رسد زیرا شلتوک‌کارها آب را می‌برند.
کد خبر: ۹۷۸۵۵۶
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰ 14 July 2021

 استاندار خوزستان گفت: بنا شده است که از خردادماه تا پایان شهریورماه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب هورالعظیم شود که تاکنون ۵۰ میلیون مترمکعب وارد شده است اما مشکل این است که از سد کرخه آب باز می‌شود ولی به هورالعظیم نمی‌رسد زیرا شلتوک‌کارها آب را می‌برند.

قاسم سلیمانی‌دشتکی در نشست شورای اداری خوزستان که شامگاه سه‌شنبه (۲۲ تیرماه) برگزار شد، اظهار کرد: کار بزرگی در بحث ارائه سند بزرگ پنج ساله به منظور حل مشکلات چهارگانه خوزستان از جمله اصلاح و اجرای سیستم فاضلاب، رفع مشکلات آب، حل مشکل روان‌آب‌های سطحی و پیشگیری از سیل، با استفاده از مطالبات آلایندگی خوزستان در سطح ملی شرف انجام است.

وی افزود: این طرح اکنون آماده شده و به امضای وزیر نفت و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور رسیده و به شخص رئیس جمهور نیز ارائه شده است و اکنون مراحل نهایی آن در مراکز خاص در حال پیگیری است.

استاندار خوزستان گفت: این سند، بسیار مهم است و اجرای آن می‌تواند مشکلات ریشه‌ای خوزستان را در این مباحث چهارگانه در طول پنج سال حل کند.

سلیمانی‌دشتکی با اشاره به تصویب ۵۰ میلیون یورو برای حل مشکلات فاضلاب اهواز عنوان کرد: زمانی که به خوزستان آمدم ۷ میلیون یورو از این اعتبار تخصیص داده شده بود اما هزینه نشده بود و در یک مرحله دیگر نیز ۱۳ میلیون یورو دیگر آزاد شد و در مرحله آخر نیز ۳۰ میلیون یورو نهایی به بانک مرکزی ابلاغ شد.

وی ادامه داد: بحث‌هایی روی مبلغ قرارداد و ترک تشریفات اجرای این قرارداد وجود داشت که با تلاش بسیار زیاد، ترک تشریفات این قرارداد به طور کامل نهایی شد و اکنون اعتبار ۵۰ میلیون یورویی برای حل مشکلات فاضلاب اهواز به طور کامل موجود است و امیدواریم کاملا جذب شود.

استاندار خوزستان با اشاره به مطالبات کشاورزان آسیب‌دیده از سیلاب ۹۸ گفت: حدود ۳۷ درصد از مطالبات باقی مانده بود که فشار زیادی به وزارت کشور و وزارت جهاد کشاورزی وارد کردیم تا برای پرداخت باقی‌مانده خسارات واردشده به کشاورزان خوزستانی در سیلاب ۹۸، اقدامات لازم انجام شود.

سلیمانی‌دشتکی افزود: در آبادان و خرمشهر، شوری آب وجود دارد و برگشت آب دریا به رودخانه باعث افزایش شوری آب می‌شود و مشکلاتی برای مردم ایجاد می‌کند. در این زمینه با رایزنی‌هایی که با سازمان برنامه و بودجه کشور، وزیر کشور و ستاد مدیریت بحران کشور انجام شد، توافق کردیم که مبلغ ۱۳۶۰ میلیارد تومان از محل تبصره ۱۸ به استان خوزستان جهت تکمیل سد مارد در کارون و سد چوئبده در بهمنشیر اختصاص یابد.

وی تصریح کرد: کارگروه‌های استانی بسیار فعال شده‌اند و مدیران با وجود اینکه آخر فعالیت دولت است، بسیار قوی به حرکت درآمده‌اند و جنب و جوش مدیران در شهرستان‌ها و استان بسیار مشهود و خوب است. شورای تامین بسیار خوب و نمونه‌ای در سطح کشور داریم و به طور مرتب جلسات ستاد تسهیل، ستاد اقتصاد مقاومتی، شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، ستاد تنظیم بازار، شورای برنامه‌ریزی، ستاد مدیریت بحران و شورای کشاورزی برگزار می‌شوند.

استاندار خوزستان در خصوص آخرین وضعیت شیوع کرونا در خوزستان گفت: در بحث کرونا زحمات بسیاری در خوزستان کشیده شده است. ما موقعیت بسیار خطرناکی داشتیم اما اکنون به وضعیت مطلوبی رسیده‌ایم. هندیجان و اندیمشک با وجود اینکه به عنوان شهر قرمز اعلام شده‌اند اما شرایط شهرهایی با وضعیت قرمز را ندارند. در این زمینه با وزیر بهداشت صحبت کرده‌ام و بنا شد که این مساله اصلاح شود.

سلیمانی‌دشتکی در خصوص مساله قطعی برق در خوزستان تصریح کرد: برای پیشگیری از قطعی برق تلاش‌های زیادی انجام شده است. سهم قطعی برق در خوزستان حدود ۴۰۰ مگاوات بود که آن را به ۲۰۰ مگاوات رساندیم و در حال حاضر قطع برق شهری، بسیار کم شده و در مناطق بسیاری نیز به صفر رسیده است.

وی با اشاره به مشکلات کم آبی گفت: اگر کشت شلتوک ادامه پیدا کند هیچ یک از برنامه‌های ما برای مدیریت منابع آب عملی نمی‌شود و برنامه‌ریزی کشت جایگزین، کشت پاییزه، آب شرب و آب دام به هم می‌ریزد.

استاندار خوزستان تصریح کرد: آن چیزی که حق کشاورزان است، کشت فصلی و جایگزین است. برنج‌کاری تنها موجب لطمه به خود کشاورزان می‌شود و آب کشت فصلی و جایگزین و حتی پاییزه را از بین می‌برد.

وی افزود: اگر هورالعظیم خشک شود، محیط زیست از بین می‌رود و دوباره ریزگردها باز می‌گردند. ما قبول داریم که تالاب هورالعظیم مشکل دارد اما برخی کلیپ‌ها در خصوص این تالاب واقعیت نداشت. کلیپ منتشرشده درباره مرگ ماهی‌ها در تالاب اصلا مربوط به بخش ایرانی تالاب نبود بلکه متعلق به بخش عراقی تالاب بود.

سلیمانی‌دشتکی گفت: در هورالعظیم حوضچه یک و دو ارتفاع دارند و حتی در زمان بارش‌ها نیز پر نمی‌شوند اما کم‌آبی در تالاب وجود دارد. بنا شده است که از خردادماه تا پایان شهریورماه ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب وارد تالاب شود که تاکنون ۵۰ میلیون مترمکعب وارد شده است اما مشکل این است که از سد کرخه آب باز می‌شود ولی به هورالعظیم نمی‌رسد زیرا شلتوک‌کارها آب را می‌برند.

وی با اشاره به اطلاع‌رسانی در خصوص مشکلات کم آبی و هورالعظیم افزود: رسانه‌ها و فعالان محیط زیست، پتانسیل و مزیت بالایی هستند و مدیران نباید از انتقاد این فعالان و رسانه‌ها خوف کنند و باید پاسخگو باشند. رسانه‌ها مطالبه‌گر و نماینده طیفی از مردمی هستند که مشکل دارند. شاید عده‌ای بزرگ‌نمایی کنند و یا مغرضانه رفتار کنند اما مدیران باید به این افراد نیز پاسخگو باشند.

استاندار خوزستان با اشاره به لزوم انجام گردش مالی شرکت‌های مستقر در استان خوزستان در خود استان بیان کرد: گردش مالی شرکت‌های بزرگ نفتی، فولادها و پتروشیمی‌های خوزستان، باید در درون بانک‌های استان خوزستان باشد و قانون نیز این امر را تایید می‌کند تا مالیات بر ارزش افزوده این واحدها به خوزستان بازگردد.

وی افزود: ما در خوزستان دود و دم این واحدهای صنعتی را می‌خوریم و باید ارزش افزوده فعالیت این شرکت‌ها به خوزستان بازگردد تا استان رونق داشته باشد.

سلیمانی‌دشتکی تصریح کرد: شرکت‌های بزرگ فعال در خوزستان باید خرید و معاملات خود را نیز در درون استان خوزستان انجام دهند و نباید از تهران و نقاط دیگر خرید کنند. این شرکت‌ها در صورت امکان باید از پیمانکاران درون استان خوزستان استفاده کنند و نیروهای شاغل بومی منطقه‌ای یا استانی جذب کنند.

وی با اشاره به ذخایر کالاها و محصولات اساسی گفت: ذخیره محصولات استراتژیک اصلا کم نیست. باید در این زمینه حمل و نقل قوی‌تر و کار رساندن کالا و محصولات به بازار و توزیع آن‌ها تقویت شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار