کد خبر: ۹۸۷۹۶
تاریخ انتشار: ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۶ 22 September 2015

به گزارش تابناک ایلام،«محسن ملکی‌زاده» در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، منطقه ایلام اظهار کرد: باوجود اینکه بر اساس مصوبه استانی و دولتی قیمت هر کیلو شیر 1440 تومان تعیین شده است اما متأسفانه نه کارخانه‌ها و نه ایستگاه‌های خرید شیر حاضر به پرداخت این قیمت نیستند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر دامداران شیر را به قیمت هر کیلو 1100 تومان می‌فروشند، افزود: هزینه حمل شیر برای تحویل در درب کارخانه و یا ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر بر عهده دامدار است.

کارشناس حقوقی اتحادیه دامداران استان اضافه کرد: قیمت یونجه که علوفه اصلی مورداستفاده در گاوداری‌های شیری است از 7 هزار تومان سال گذشته به 15 هزار تومان در سال جاری افزایش‌یافته و این در حالی است که متأسفانه قیمت شیر، روزبه‌روز در حال کاهش است.

ملکی‌زاده با اشاره به اینکه ماست‌بندی‌های محلی در سطح شهر بیش از 30 درصد سود از فروش شیر و فرآورده‌های شیر می‌برند، عنوان کرد: با در نظر گرفتن این شرایط، سود حاصل از شیر به جیب دامداران نمی‌رود و با این شرایط ادامه فعالیت برای دامداران غیرممکن است و نفس‌های آخر این صنعت در استان شنیده می‌شود.

 

وی ادامه داد: کار دامداران استان به‌جایی رسیده که برای پرداخت برخی از هزینه‌ها مجبورند به دلالان رو بیاورند تا دام‌های آنان را به کشتارگاه بفرستند و فرستادن گاو شیری به مفهوم عمق فاجعه در این حرفه است.

 

کارشناس حقوقی اتحادیه دامداران استان با بیان اینکه دولت در سال جاری تاکنون در بحث تسهیلات و سرمایه در گردش کار خاصی برای فعالان این صنعت انجام نداده، گفت: با توجه به اینکه فصل خرید علوفه برای دامداری‌هاست و صاحبان این صنف نقدینگی برای خرید علوفه و نهاده‌های موردنیاز ندارند و در حقیقت تناسبی بین محصول تولیدی و قیمت فروش شیر وجود ندارد که پیش‌بینی می‌شود اکثر واحدهای تولیدی به سمت تعطیلی بروند.

 

این دامدار در پایان به اخذ مجوزهای اداری لازم برای افزایش قیمت شیر از تعزیرات حکومتی و صنعت، معدن و تجارت استان اشاره و عنوان کرد: متأسفانه با توجه به اینکه این مجوزها اخذشده نه کارخانه و نه ایستگاه‌های جمع‌آوری شیر این افزایش قیمت را نمی‌پذیرند.

 

ملکی زاده با تأکید بر اینکه دامداران مایل به افزایش قیمت شیر نیستند، تصریح کرد: چون علوفه گران شده مجبورند به این افزایش قیمت چشم امید داشته باشند و علاوه بر این دولت می‌تواند از طریق ارائه تسهیلات بانکی و سرمایه در گردش این خلاء را برای دامداران پر کند.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار