توزیع آش نذری با نام «هریسه»در کهگیلویه و بویراحمد

کد خبر: ۵۰۱۶۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مهر ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۱ 30 September 2017
توزیع غذای نذری از رسومات مردم کهگیلویه و بویراحمد در ماه محرم است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛ نذورات در بین مسلمانان در ایام مختلفی از دیرباز مرسوم است و ماه محرم از این ایام است.

آیین نذری دادن به عزاداران امام حسین(ع) سنتی دیرینه و پسندیده در میان اکثر مسلمانان و به خصوص شیعیان ایران و به تعبع آن کهگیلویه و بویراحمد است.

مردم استان کهگیلویه وبویراحمد هرساله با آغاز ماه محرم با برپا کردن خیمه‌ها و سیاه پوش کردن تکیه‌ها، مساجد و حسینیه‌ها و نصب پرچم‌های عزا بر سر درب منازل، خود را برای عزاداری و سوگواری سالار شهیدان و 72 تن از یاران باوفایش آماده می‌کنند.

از دیگر رسم‌های ماه محرم که از قدیم تاکنون در بین مردم استان مرسوم بوده این بود که همه خانواده‌ها بعد از عزاداری ظهر عاشورا و اقامه نماز برای نهار به محل عزاداری رفته و کسانی که غذای نذری داشتند آن را آورده و بین عزاداران تقسیم می‌کردند که البته این رسم هنوز هم اجرا می‌شود.

یکی دیگر از رسم‌های استان پخت حلیم و آش گندم در صبح روز عاشورا و تاسوعا است که در زبان محلی به آن «هریسه» می‌گویند.

نذری دادن و سفره انداختن برای حضرت ابوالفضل (ع) نیز از نذرهای مرسومی است که خانواده‌های استان آن را انجام داده و از این منبع کرم و سخاوت، قمر بنی‌هاشم طلب حاجت می‌کنند.

مردم این دیار در این ایام با حضور در محل‌های عزاداری و تشکیل مجالس نوحه‌سرایی و سینه زنی به روش های خاص و ویژه به گرامیداشت این ایام می‌پردازند.

برخی از آیین های سنتی که مردم استان در ایام محرم برگزار می کنند، به علت سبک خاص برگزاری و قدمت زیادشان در فهرست آثار معنوی کشور نیز به ثبت رسیده است.

آب و جارو کردن، غبارروبی و سیاهپوش کردن مساجد و حسینه‌ها، آماده کردن و شستن دیگ‌های بزرگ جهت پخت نذری، خریدن و آماده کردن لباس‌های مشکی، نوشتن جملات و نوشته‌های مربوط به عاشورا و امام حسین (ع) بر روی خودروها از جمله کارهایی است که مردم این استان برای آماده شدن و استقبال از ماه محرم انجام می‌دهند.

حتی اگر کسی عروسی یا مراسم جشنی دارد آن را قبل از رسیدن ماه محرم انجام میدهد چون اعتقاد دارند در ماه محرم و صفر به احترام شهدای کربلا و بی‌بی زینب (س) که داغدار برادر است، نباید مجالس شادی برگزار شود.

در گذشته اسبی را به نشان اسب امام حسین (ع) زین و تزئین کرده و بین هیئت می‌گردانند، نوحه‌خوانان نوحه می‌خواندند و بعضی‌ها مانند تعزیه واقعه کربلا را به تمثیل اجرا می‌کردند و زن‌ها نیز با دیدن این نمایش‌ها جیغ (لیکه) و شیون سر می‌دادند که به این رسم به اصطلاح «کتل» می‌گفتند.

زنان عشایری حجله‌ای برای حضرت قاسم و گهواره‌ای (تهته) برای حضرت علی‌اصغر (ع) درست کرده، به آن گردو و زنگوله و چشم زخم آویزان و روی آن را پارچه سبز می‌کشیدند.

این زنان در ایام محرم با روشن کردن آتش و دور آن حلقه زدن برای دامادی حضرت قاسم (ع) و حضرت علی‌اصغر نوحه (شروه) خوانده و عزاداری می‌کردند و بعد از آن نیز با وصل کردن سنجاق یا گره زدن پارچه از آنها طلب حاجت می‌کردند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار