کلنگ فاز تکمیلی تصفیه خانه شمال جزیره کیش به زمین زده شد

کلنگ مدول شماره 2 تصفیه خانه شمال جزیره کیش توسط مهندس بهبود بهی زادی مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش به زمین زده شد.
کد خبر: ۸۸۲۲۸
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۳ 03 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، این مراسم کلنگ زنی عصر روز چهارشنبه 11 شهریور ماه 94 توسط مهندس بهی زادی و در حضور جمعی از معاونان و مدیران سازمان منطقه آزاد کیش و شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش به زمین زده شد.

مهندس بهی زادی در این مراسم در خصوص این پروژه گفت:« سال گذشته با ساخت تصفیه خانه 10000 متر مکعبی پیش بینی می شد که این حجم تصفیه تا 2 سال آتی کافی باشد. ولی در مناطقی که سپتیک ها به شبکه فاضلاب وصل نبود، هنوز بوی نامطبوع وجود داشت که برای برطرف شدن آن این مدول ساخته خواهد شد.»

وی افزود:« در حال حاضر حدود 9500 متر مکعب ورودی فاضلاب به این تصفیه خانه وجود دارد که با شروع فصل خوب جزیره و تعطیلات نوروز این رقم بیشتر خواهد شد.این تصفیه خانه برای 40000 متر مکعب فاضلاب طراحی شده و کلیه تجهیزات آن نیز بر همین میزان در 4 مدول طراحی شده است. مدول شماره 1 با 10000 متر مکعب سال گذشته افتتاح شد و در حال حاضر ساخت مدول شماره 2 را شروع کردیم. این مدول ها با 4 وجه 2500 متر مکعبی ساخته می شود و در حال حاضر فقط به یک وجه 2500 متر مکعبی نیاز است. ما سعی مان بر این است که تمام امکانات 10000 متر مکعب را احداث کنیم و در تلاش خواهیم بود که وجه 2500 متر مکعبی را تا 22 بهمن سال جاری به نتیجه برسانیم.»

مهندس بهی زادی در خصوص هزینه ساخت این مدول اعلام کرد:« هزینه ساخت توسط مشاور حدود 5 میلیارد تومان برآورد شده است که در مرحله اول ساخت استخر و لوله کشی های جانبی  و همچنین بتن ریزی آن حدود 4 میلیارد تومان هزینه خواهد داشت.»

وی در ادامه گفت:« تا یک ماه آینده خاکبرداری آن توسط شرکت سرمایه گذاری و توسعه کیش انجام خواهد شد و پس از برگزاری مناقصه، ادامه کار به پیمانکار سپرده خواهد شد.در این پروژه 4000 متر مکعب بتن ریزی دارد و حدود 600 تا 650 تن میل گرد نیاز است. ابعاد مدول 44 در 44 به ارتفاع 8 متر و 70 سانتی متر است که 3 متر آن زیر زمین و 5 متر و 70 سانتی متر بر روی زمین قرار دارد. 11000 هزار متر مکعب گنجایش دارد که فقط 10000 متر مکعب آن برای ما قابل استفاده است. تجهیزات این پروژه نیز از اتریش خریداری خواهد شد.»

مهندس بهی زادی ضمن اشاره به گران بودن قیمت آب جهت آبیاری فضای سبز کیش اظهار داشت:« با ساخت این تصفیه خانه حداقل 18 میلیارد تومان در سال صرفه جویی می شود و اگر همین آب را با قیمتی که سازمان آب می دهد حساب کنیم ، 24 میلیارد در سال صرفه جویی می شود.»

همچنین مهندس بهی زادی در این مراسم از تولید خاک شیرین در جزیره خبر داد و عنوان کرد:« به زودی از خاک مارن جزیره، خاک زراعی تولید خواهیم کرد که در حال حاضر به کریستال آن دست یافتیم و چند نخبه بر روی این طرح کار می کنند.  این طرح می تواند یک اختراع و طرح ملی باشد.»

وی افزود:« با دستور دکتر مونسان کارهای تحقیقاتی و پژوهشی نیز در دست انجام است که تولید گازوئیل در جزیره نیز یکی از همین طرح های پژوهشی در جزیره است و طرح تولید خاک شیرین نیز از دیگر طرح های پژوهشی است. شاید با نتیجه رسیدن این طرح کشت میوه و صیفی جات نیز در کیش عملی شود.»

مهندس بهی زادی در پایان از دیگر طرح های زیر ساختی که در آینده به بهره برداری خواهد رسید نام برد و گفت:« دو طرح مهم بندرگاهی در کیش در دست اجرا است. طرح تحکیم  بستر و انبار کانتینری بندرگاه و همچنین طرح آتش نشانی بندرگاه . سابق بر این بندرگاه کیش فاقد آتش نشانی بود که امیدواریم که اجرای این دو طرح تا پایان سال جاری به اتمام برسد. همچنین دو طرح بندرگاه و فرودگاه جزیره هندورابی نیز در دست اجرا است که قطعاً تا 22 بهمن 94 ، موج شکن های این بندر نیز آماده خواهد شد و سعی می شود فرودگاه هندورابی نیز تا عید سال 95 به نتیجه برسد.»

شایان ذکر است فاضلاب مناطق شرق تا غرب ، شمال و بخشی از جنوب جزیره به تصفیه خانه مرکزی کیش منتقل می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار