معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای خوزستان از برنامه‌ریزی این سازمان به منظور توانمندسازی دانش‌آموزان و دانشجویان خبر داد.
کد خبر: ۱۰۵۷۹۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۸ 24 July 2022

منصور زنگنه‌منش در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تبریک هفته مهارت، اظهار کرد: یکی از راه‌های مقابله با بیکاری، مهارت‌آموزی قشر عظیمی از جامعه است و این در حالی است که اخیرا آماری ارائه شد که نشان می‌داد بیش از ۴۰ درصد دانش‌آموختگان دانشگاه‌ها فاقد مهارت لازم برای ورود به بازار کار و ایجاد شغل هستند.

وی افزود: از همکاران‌مان در رسانه‌ها می‌خواهیم که برای فرهنگ‌سازی در مهارت‌آموزی به ما کمک کنند. باید بدانیم که ساختار دولت در حال کوچک شدن است و اگر به آمار نگاه کنیم می‌بینیم به ازای هر ۱۰ نفری که از سیستم‌های دولتی بازنشسته می‌شوند تنها سه نفر جذب می‌شوند پس والدین باید توجه کنند که فرزندان خود را از ۱۵، ۱۶ سالگی به سوی آموزش مهارتی و تربیت تکنسین‌های ماهر سوق دهند. این موضوع از بحث‌هایی است که به آن اصرار داریم و باید اتفاق بیفتد. 

معاون آموزش، پژوهش و برنامه‌ریزی اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای گفت: وقتی بچه‌ها به دانشگاه‌ها هدایت می‌شوند متاسفانه در نهایت به این می‌رسند که بدون مهارت نمی‌توانند شاغل شوند و این نشان‌دهنده اهمیت مهارت‌آموزی است و افرادی که به مهارت مجهز می‌شوند قطعا بیکار نخواهند ماند.

زنگنه‌منش ادامه داد: طرح نخلستان یکی از طرح‌هایی است که در این خصوص در حال اجرا است و نمونه موفق آن در دانشگاه آزاد اهواز و دانشگاه شهید چمران اهواز اجرا شد. در این طرح مجوز راه‌اندازی مراکز تی ان تی  یا جوار دانشگاه در دانشگاه داده شد و دانشجویان در خود دانشگاه‌ها دوره‌های مهارتی را می‌گذرانند. این طرح که ویژه دانش‌آموختگان دانشگاهی است که مهارت لازم را ندارند، با همکاری پارک علم و فناوری خوزستان در حال اجرا است و دانشجویان بسیاری از این طریق توانمند خواهند شد.

وی گفت: تجارب موفق در این زمینه بسیار هستند و اخیرا نیز نیروگاه پنل‌های خورشیدی اجرا شد که فناوری به کار گرفته شده در آن بیشترین بهره‌وری را از نور خورشید خواهد داشت.

زنگنه‌منش بیان کرد: برای دانش‌آموزان نیز طرح کدبانو ویژه دانش‌آموزان دختر و طرح آچار به دست برای دانش‌آموزان پسر اجرا می‌شود. دانش‌آموزان ۱۲ تا ۱۵ سال می‌توانند با مراجعه به مراکز فنی و حرفه‌ای از این طرح استفاده کنند. در این طرح دانش‌آموزان با مشاغل آینده آشنا خواهند شد و اهمیت مهارت‌آموزی در دوره‌های ۶۰ ساعته برای آن‌ها تشریح می‌شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار