مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: ذخایر آب سدهای استان بجز سد کرخه که همچنان در وضعیت قرمز دارد را می توان مناسب و قابل قبول دانست.
کد خبر: ۱۰۹۵۴۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۹:۲۶ 05 March 2023

عباس صدریان‌فر روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: شرایط آبی سدهای دز، گتوند، شهید عباسپور، کارون سه و مارون با بارش‌های مناسب ۲ ماه اخیر مطلوب است ولی تا رسیدن به وضعیت سرریز آب و پرشدگی فاصله داریم.

وی گفت: پیش‌بینی ما این است که با بارش‌های پیش‌رو به خصوص اسفند ۱۴۰۱ و فروردین ۱۴۰۲، ذخایر آب سدهای خوزستان به شرایط نرمال(طبیعی) برسند.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در ادامه ذخایر برف در حوضه های بالادست سدهای خوزستان را نسبت به سال آبی گذشته بسیار مطلوب‌تر بیان‌کرد و افزود: این ذخایر برف تاحدودی زیادی نگرانی‌ها را برای تامین آب کشاورزی استان در سال زراعی جاری و تابستان سال آینده برطرف کرده است.

صدریان‌فر افزود: در مجموع ۲ میلیارد متر مکعب به ذخایر مفید سدهای خوزستان با بارش‌های مناسب امسال افزوده شده که یک میلیارد متر مکعب آن مربوط به سد کرخه است.

وی گفت: سد مارون در بهبهان با ۸۲ درصد بیشترین پرشدگی، بهترین شرایط را دارد و بعد از آن به ترتیب سدهای دز و کارون با ۵۳ و ۴۵ درصد پرشدگی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

صدریان فر گفت: بیشترین نگرانی ما در حوضه سد کرخه است که ورودی آب به سد نسبت به میانگین بلند مدت حدود ۵۸ درصد کمتر است.

حجم ذخایر آب کل سدهای خوزستان حدود ۲۰میلیارد متر مکعب است.

در ۲ سال خشکسالی اخیر حجم ذخایر آب سدهای خوزستان کمتر از ۵۰درصد بوده است. تنها در فروردین ماه ۱۳۹۸ بود که میزان پرشدگی سدهای خوزستان به ۱۰۰ درصد رسید و حجم زیادی از آب سدهای خوزستان رهاسازی شد.

طبق پیش‌بینی هواشناسی خوزستان از روز سه شنبه هفته جاری با شکل گیری یک سامانه بارشی جدید، بخش مهمی از خوزستان و مناطق بالادست به خصوص حوضه کرخه شاهد بارش‌های مناسب خواهند بود که احتمال آبگرفتگی و بالاآمدن سطح آب رودخانه‌ها دور از انتظار نیست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار