هفتمین سفر رییس دولت سیزدهم به استان خوزستان در کمتر از دو سال، یک بخش ویژه دارد؛ ‌ جایی که قرار است در آستانه فصل گرما، ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور افزوده شود و از سوی دیگر، اقدامات دولت برای ساماندهی زیرساخت‌های آبی این استان استراتژیک به نتیجه برسد.
کد خبر: ۱۱۰۲۳۴۸
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۲۵ 27 April 2023

رییس‌جمهور و هیات دولت درحالی امروز وارد خوزستان شده‌اند که این هفتمین سفر رییس‌جمهور به این استان و دومین سفر هیات دولت است و کثرت این سفر هم به دلیل اهمیت این استان برای رییس‌جمهور است. وزرا و معاونین ۱۵ وزارتخانه و ۶ تن از معاونین، رئیس جمهور  را در این سفر همراهی می‌کنند.

آن‌طور که سخنگوی دولت، پیش از این سفر اعلام کرده بود، قرار است طرح‌های مختلفی در حوزه‌های عمرانی، نفت، گاز و بهداشت و درمان به بهره‌برداری برسد.

اما برای روشن شدن جزییات پروژه‌های عمرانی، اطلاعاتی که به دست ایسنا رسیده نشان می‌دهد بخش مهمی از این پروژه‌ها، اقداماتی است که در صنعت آب و برق درحال اجراست.

آب‌رسانی به خوزستان

یکی از نقاط کلیدی مورد توجه دولت سیزدهم، موضوع آبرسانی به استان خوزستان بوده؛ در این راستا آبرسانی و ارتقاء سطح پایداری در ۱۷۵۳ روستا با جمعیتی حدود ۶۰۵ هزار نفر مورد اقدام قرار گرفته و همچنین جهاد آبرسانی (محرومیت زدایی) قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) شامل ۱۸۹ روستا آغاز شده بود که تا کنون ۱۷۵ روستا در این طرح هم به اتمام رسیده است.

احداث تاسیسات آب شیرین کن با ظرفیت ۴۵۰۰۰ مترمکعب در شبانه روز در شهرهای آبادان، خرمشهر و امیدیه از دیگر نقاط هدف آبرسانی به خوزستان بوده و همچنین احداث تاسیسات آب شیرین کن با ظرفیت ۲۷۰ هزار مترمکعب در شبانه روز برای شهرهای هندیجان، ماهشهر، آبادان و شادگان در حال تعیین سرمایه گذار است.

بطور خلاصه با اقدامات صورت گرفته در بخش آب شهری و روستایی، ظرفیت تامین آب به میزان ۵۱۰ هزار مترمکعب در شبانه روز و در سطح استان افزایش داشته است.

بهره برداری از ۱۷۴ طرح جهاد آبرسانی

عملیات آبرسانی به ۱۷۴ روستای استان خوزستان در قالب طرح جهاد آبرسانی با حضور رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به صورت رسمی افتتاح خواهد شد. تعداد کل روستاهای مشمول این طرح در سراسر کشور ۷۱۳۸ روستا است که از این تعداد ۷۶۶ روستا مربوط به روستاهای واقع در استان خوزستان می‌شود.

طرح جهاد آبرسانی تاکنون در ۲۵۰۰ روستای کل کشور در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است. درقرارداد با قرارگاه امام حسن مجتبی(ع)، ۶۴۰ روستا از محل محرومیت‌زدایی قرار گرفته است که این ۱۷۴ روستا بخشی از آن است. تاکنون مشکل آب شرب ۱۷۵۳ روستا در استان به صورت کامل برطرف شده است.

طرح اجرای فاضلاب شهر اهواز

دولت مجموعاً ۱۹ مصوبه در حوزه آب و فاضلاب در استان خوزستان داشته که از مجموع ۱۹ مصوبه یاد شده، ۱۷مصوبه در حال اجرا و ۲ مصوبه در دست پیگیری است.

پروژه اجرای فاضلاب شهر اهواز در سال ۱۳۷۱ آغاز شده و تا سال ۱۴۰۰ قریب به ۳۱ درصد پیشرفت داشته است؛ با روی کار آمدن دولت سیزدهم تکمیل این پروژه شتاب قابل ملاحظه ای داشته و پیشرفت فیزیکی روز پروژه به حدود ۵۴.۵ درصد رسیده است. در حال حاضر قریب به ۲۰۰ جبهه کاری همزمان در شهر اهواز مشغول کار هستند. این نکته که این پروژه در نزدیک به ۳۰ سال، ۳۱ درصد پیشرفت داشته و در یک سال و نیم اخیر ۲۳ درصد پیشرفت، ‌ امیدها را برای به نتیجه رسیدن سریع آن زنده کرده است.

همچنین فراهم کردن تمهیدات لازم برای حذف ۲۴ نقطه ورودی فاضلاب به رود کارون تا پایان سال ۱۴۰۲ از دیگر اقدامات استراتژیک دولت در خوزستان است و تکمیل و بهره برداری از تصفیه خانه فاضلاب غرب اهواز با ۱۱۲۰۰۰ متر مکعب در شبانه روز نیز در دستور کار است.

طرح اجرای فاضلاب استان خوزستان (۱۷شهر)

این طرح در ابتدای دولت سیزدهم دارای ۵۳ درصد پیشرفت بوده که در حال حاضر در کمتر از دو سال به ۵۹.۵ درصد ارتقا یافته است. طی سال ۱۴۰۰، ۵۴ کیلومتر خط انتقال اصلی و فرعی و ۴ باب ایستگاه پمپاژ احداث و وارد مدار شده است. طی سال ۱۴۰۱، ۱۲۰ کیلومتر خط انتقال اصلی و فرعی و ۲ باب ایستگاه پمپاژ احداث و وارد مدار شده است. پیش‌بینی می‌شود درصورت اجرای تعهدات مالی، پیشرفت فیزیکی این طرح در پایان سال ۱۴۰۳ به ۷۵ درصد خواهد رسید.

طرح آب‌رسانی غدیر 

طرح آبرسانی به شهرهای اهواز، آبادان، خرمشهر و شادگان تحت عنوان طرح میان مدت آبرسانی غدیر از دیگر اقدامات استراتژیک دولت برای حل مشکلات آبی خوزستان بوده که از مهم‌ترین بخش‌های آن می‌توان به احداث ایستگاه پمپاژ به ظرفیت ۱۰ مترمکعب بر ثانیه، احداث خط برق ۳۳ کیلو ولت به طول ۱۵ کیلومتر، اجرای خط انتقال آب ۲۴۰۰ میلیمتر به طول ۷۳ کیلومتر، عبور دو خط انتقال آب ۲۴۰۰ میلی متری از بستر رودخانه کرخه به طول ۲۲۰۰ متر اشاره کرد.

نیروگاه دو کوهه

نیروگاه گازی دو کوهه به ظرفیت ۳۰۷ مگاوات در اندیمشک و واحد بخار غرب کارون با ظرفیت ۱۹۶ مگاوات در اهواز در این سفر به بهره برداری می رسد که در مجموع بیش از ۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق کشور اضافه می‌کند.

افتتاح ۲۷ پروژه انتقال و فوق توزیع برق

۲۷ پروژه انتقال و فوق توزیع برق در خوزستان افتتاح می‌شود. این پروژه‌ها شامل ۲۳۸۹ مگاولت آمپر پست انتقال برق، ۱۲۸ کیلومتر مدار خطوط انتقال برق، ۲۵ مگاوات نیروگاه DG (تولید پراکنده) و ۴.۸ مگاوات بانک خازنی است که با سرمایه‌گذاری حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان اجرا و به مرحله بهره‌برداری می‌رسد.

بهبود سطح ولتاژ و قابلیت مانور شبکه انتقال برق خوزستان، تعدیل بار شبکه، تامین برق پروژه‌های صنعتی در کنار افزایش پایداری شبکه برق استان از جمله اهداف اجرای این پروژه‌هاست.

بهره برداری از پست برق بهبهان

پست برق بهبهان به عنوان پروژه‌ای که برق مورد نیاز کارخانه NGL۹۰۰ شرکت مناطق نفت خیز جنوب را تامین خواهد کرد، به بهره‌برداری می‌رسد؛ این پست برق با سرمایه‌گذاری ۲۵۰۰ میلیارد ریال اجرا شده است.

انتقال آب به ۶۰۰۰ هکتار اراضی دشت لالی

بهره‌برداری از طرح تامین و انتقال آب به ۶۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی دشت لالی که موجب افزایش عملکرد و رونق محصولات کشاورزی و اشتغال پایدار در منطقه می‌شود از دیگر برنامه‌های اجرایی در این سفر استانی است.

تصفیه خانه آب شیبان

تصفیه‌خانه آب شرب شیبان جهت ارتقای کمیت و کیفیت تامین آب شرب مردم منطقه شیبان به بهره‌برداری می‌رسد.

تصفیه خانه اضطراری آب شرب شوشتر

این تصفیه‌خانه در زمینی به مساحت ۵۰۰۰ متر مربع به منظور تامین آب پایدار و باکیفیت و تنوع بخشیدن به منابع تامین آب شهرستان شوشتر طراحی و اجرا شده است. اسکله آبگیر، دو واحد پیش ته نشینی، دو واحد زلال ساز، یک واحد دفع لجن، حوضچه مقسم، اختلاط سریع و فیلترهای تحت فشار از اجزای اصلی این تصفیه‌خانه است.

تامین آب و توسعه شبکه برق بنه باشت

افتتاح پروژه تامین آب و توسعه شبکه و ایستگاه پمپاژ بنه‌باشت و احداث خط انتقال برق به طول ۱۱ کیلومتر با هدف افزایش ظرفیت ایستگاه پمپاژ آبیاری و اصلاح خط برق بنه‌باشت جهت اراضی شبکه آبیاری مدرن کشاورزی منطقه در دستورکار قرار می‌گیرد.

در نهایت جزئیات پروژه‌های آب و برق در سفر خوزستان به طور خلاصه به شرح زیر است:

آب:

- بهره برداری از ۱۷۴ طرح جهاد آبرسانی روستایی

- بهره برداری از تصفیه خانه اضطراری آب شیرین کن شوشتر: ظرفیت تامین ۲۵هزار مترمکعب آب شیرین

- بهره برداری از تصفیه خانه آب شیبان

- بهره برداری از طرح تامین و انتقال آب به ۶۰۰۰ هکتار اراضی دشت لالی

- بهره برداری از پروژه تامین برق، توسعه شبکه و پمپاژ بنه باشت (آبیاری مدرن اراضی)

برق:

- بهره برداری از نیروگاه گازی کلاس F دوکوهه اندیمشک: ظرفیت تولید ۳۰۷ مگاوات

- افتتاح ۲۷ پروژه انتقال و فوق توزیع برق

- بهره برداری از پست برق بهبهان: تامین برق کارخانه NGL۹۰۰شرکت نفت خیز جنوب

- مجموع اعتبار طرح ها: ۱۶.۸ هزار میلیارد تومان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار