مدیر جهاد کشاورزی شادگان به برداشت ۹ هزار تن رطب و خارک نوبرانه از نخلستان‌های شادگان اشاره کرد و گفت: برداشت خارک و رطب نوبرانه از سطح ۱۴ هزار هکتار از نخلستان‌های این شهرستان در حال انجام است.
کد خبر: ۱۱۱۸۶۶۸
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۳۷ 06 August 2023

جمشید اسلامیان اظهار کرد: برداشت خارک و رطب از نخلستان‌های شادگان آغاز شده و تا پایان شهریور همزمان با برداشت خرما ادامه خواهد داشت.

وی افزود: شهرستان شادگان دارای ۵۷ هزار هکتار زمین کشاورزی است که بیش از ۱۴ هزار هکتار آن زیر کشت نخل خرما است که از این سطح ۱۲ هزار هکتار آن بارور و ۲ هکتار آن غیر بارور می‌باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شادگان گفت: ۷۵ رقم خارک و رطب در این شهرستان کشت شده و تا پایان مردادماه سال جاری ۳۱ هزار تن انواع رطب از نخلستان‌های شادگان برداشت و روانه بازار خوزستان و سایر استان‌های کشور شود.

اسلامیان بیان کرد: ارقام مختلفی از خرما در نخلستان‌های شادگان وجود دارد که ۸۵ درصد آن از نوع استعمران و مابقی از نوع برحی، بریم و سایر ارقام است که در کارگاه‌های بسته بندی آماده صادرات به خارج از کشور می‌شوند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۱۰۰ هزار تن خرما امسال از نخلستان‌های این شهرستان برداشت شود گفت: خرمای شادگان به کشورهای ارمنستان، ازبکستان، امارات متحده عربی، روسیه، ترکیه، چین و تایلند صادر و بخشی از آن نیز به استان‌های کشور ارسال می‌شود.

وی افزود: در کنار بسته‌بندی خرما، کار تولید شیره خرما به صورت طبیعی که ارزش صادراتی بالایی دارد در کارگاه‌های تولیدی شادگان نیز انجام می‌شود.

شهرستان شادگان در جنوب خوزستان دارای ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار اصله نخل، یکی از مراکز عمده تولید انواع خرما است، استعمران، گنطار، بریم، برحی، اشگر از انواع خرمای تولید در شادگان است.

آغاز برداشت رطب نوبرانه در آبادان/ شیرینی تلاش نخلداران راهی سفره ها و بازار شد

مدیر جهاد کشاورزی آبادان با اعلام این خبر گفت:برداشت رطب نوبرانه هفته گذشته در آبادان آغاز گردید و پیش‌بینی می‌شود ۱۵ هزار تن رطب برحی و استعمران از سطح نخیلات آبادان برداشت شود.

حسن دشتی نژاد افزود:شهرستان آبادان دارای ۱۲ هزار و ۷۵۰ هزار هکتار نخیلات میباشد که ازین میزان ۷۰ درصد به رقم استعمران ،۱۵ درصد به رقم برحی، ۱۰ درصد زاهدی و ۵ درصد سایر ارقام اختصاص یافته است و از کل محصول خرما حدود ۲۵ درصد در مرحله رطب برداشت می‌شود که از بازار پسندی زیادی برخوردار است.

وی اظهار داشت: آبادان دارای حدود دو میلیون اصله نخل بوده و در سال گذشته ۶۳ هزار تن خرما ازین شهرستان تولید شده است که این میزان مقام دوم در سطح استان خوزستان را به این شهرستان اختصاص داد.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان بیان کرد: ارقام قالب خرما در آبادان شامل استعمران، برحی ،زاهدی،هلاوی،خضراوی است و برداشت رطب تا نیمه شهریور در نخلستان های این شهرستان ادامه خواهد داشت.

آبادان ۱۳ هزار و ۲۰۰ هکتار زمین کشاورزی و بیش از ۲ میلیون نفر نخل خرما دارد.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار