«طریق العلماء» یکی از قدیمی‌ترین مسیرهای پیاده‌روی زوار اربعین از نجف به سمت کربلاست که از منطقه‌ای سرسبز عبور کرده بعد از حدود ۹۰ کیلومتر به حرم امام حسین می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۲۴۵۶۷
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۴۰۲ - ۱۰:۴۱ 04 September 2023

تابناک رضوی: همزمان با حضور میلیونی زائران اربعین در کشور عراق، زوار از مسیرهای متعددی خود را به به شهر کربلای معلی می‌رسانند. مسیر اصلی همان مشایه نجف به کربلا با حدود ۸۰ کیلومتر است که اکثر زائران در آن عمود به عمود پیش می‌روند. از نجف به کربلا مسیر دیگری هم به نام طریق‌العلماء وجود دارد.

 

اول از وجه تثمیه این نام بگویم. در گذشته و زمان حضور رژیم بعث که پیاده‌روی اربعین ممنوع شده بود، علمای نجف و مردم از این مسیر راهی کربلا می‌شدند که به دلیل وجود نخل‌ها پوشیده بود و می‌توانستند مخفیانه راهی کربلا شوند.

 

این مسیر نسبت به جاده اصلی نجف به کربلا حدود ۱۰ کیلومتر بیش‌تر است و موکب‌های کمتری هم دارد. ویژگی دیگر این مسیر آن است که عمود به سبک جاده اصلی ندارد و تنها نشانه گذاری‌هایی به سبک عمودها با فواصل مختلف دارد. هیاهو و سروصدای کمتر، دیگر ویژگی این مسیر است.

 

«طریق‌العلماءء» از مسجد سهله آغاز می‌شود و ابتدا زائران در مسیری به نامه طریق النخل یا مسیر نخلستا‌ن‌ عبور کرده و سپس در یک دوراهی میان انتخاب جاده اصلی و رسیده به عمود ۱۳۰ یا رفتن به طریق‌العلماء مخیر می‌شوند.

 

این مسیر سرسبز از کنار شط فرات هم می‌گذرد که در گرمای بالای ۴۰ درجه تابستان در عراق، بسیاری از زوار تنی هم به آب می‌زنند و یا در زمان‌های استراحت به میان نخلستان‌ها می‌روند و بیتوته می‌کنند.

 

البته عراقی‌ها هم برای این مشکل زوار راه‌حل‌هایی دارند؛ با آب‌پاش روی آن‌ها آب می‌پاشند و گاهی هم دوش‌های سرپایی تدارک دیده‌اند تا زائران زیر آن‌ها بایستند و کمی از حرارت بدن خود کم کنند.

 

موکب‌های طریق‌العلماء متفاوت از مسیر اصلی است و اینجا به معنای واقعی کلمه خانه‌های و اهالی روستاها پذیرای زائران هستند. هر عراقی خانه خود را موکب کرده و پذیرای زائران است. آن‌ها با خرماهای نخلستان‌های خود از زوار پذیرایی می‌کنند و آب، دست آنها می‌دهند. برخی از ایرانیان مانند اهالی شهرستان ورامین هم امسال در این مسیر موکب‌‌ برپا کرده‌اند.

 

یکی از خادمان این موکب می‌گوید: «چند سالی است توجه مردم به این مسیر بیش‌تر شده و موکب هم کم دارد. امسال تصمیم گرفتیم در این مسیر موکب برپا کنیم و پذیرای زوار باشیم.»

 

بیش‌تر اهالی این منطقه به کشاورزی و دامداری مشغول هستند. ابوعلی از اهالی این منطقه می‌گوید: «سیره علمای شیعه ۱۴ قرن است که پیاده‌روی اربعین را انجام می‌دهند و در برهه‌هایی از زمان، این مسیر رفت‌ و‌ آمد آنها بود. این مسیر قدمت زیادی دارد و حتی بسیاری همچون من برای خدمت به زوار در این منطقه خانه داریم.»

 

زیارت پیاده اربعین همواره توسط علمایی چون محدث نوری در قرون و زمان‌های مختلف زنده نگه داشته شده و در زمان ما هم این علما بودند که موجب احیا و رونق این زیارت و حضور میلیونی زائران ایرانی شدند.

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار