مدیر کل صنعت، معدن و تجارت خوزستان گفت: افزایش زمان فعالیت تجاری در مرزهای چذابه و شلمچه استان از هشت ساعت به ۲۴ ساعت در دومین کمیته مشترک بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و عراق مصوب شد که در صورت ابلاغ این مصوبه شاهد تسهیل و توسعه امر تجارت در این مرزها حواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۲۸۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۲ 27 September 2023

حمید رضا فلاح روز با اشاره ارتباط زمینی و آبی مرزی خوزستان با عراق و همچنین اهمیت توسعه تجارت استان با این کشور بیان کرد: یکی از موضوعات هدفگذاری شده کمیته مشترک بازرگانی جمهوری اسلامی ایران و عراق، افزایش سطح تجارت این 2 کشور به بیش از 20 میلیارد دلار است.

طبق اعلام اداره کل صمت خوزستان در ۶ ماهه امسال ۱۵ درصد تجارت خارجی کشور توسط خوزستان انجام شده است.

مدیر کل صمت خوزستان تصریح کرد: خوزستان به عنوان استانی با بیشترین تبادل تجاری و مرز مشترک آبی و خاکی با کشور عراق در این کمیته حضور پر رنگی دارد و خوشبختانه به توافقات خوبی برای توسعه تجارت از طریق خوزستان با عراق حاصل شده است.

فلاح افزود: از دیگر تصمیماتی که در این کمیته گرفته شد امکان استفاده از خاک ۲ کشور برای صادرات کالا به کشور سوم است.

ایجاد شهرک صنعتی مشترک با عراق

وی بر ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک در استان‌های هم مرز ۲ کشور تاکید کرد و ادامه داد: مقرر شده با استفاده از دانش فعالان اقتصادی ۲ کشور، شهرک‌های صنعتی در استان‌های مرزی ایران و عراق برای افزایش همکاری ایجاد شود.

مدیر کل صمت خوزستان با بیان اینکه خوشبختانه در استان ظرفیت‌های خوبی درحوزه شهرک‌های صنعتی وجود دارد افزود: مقرر شده با استفاده از دانش فعالان اقتصادی ایران، شهرک‌های صنعتی مشترکی در استان‌های واسط، بصره و میسان عراق ایجاد شود.

استان خوزستان به عنوان بنیانگذار تاسیس شهرک صنعتی در کشور دارای ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی است.

وی هدف از ساخت این نوع شهرک‌های صنعتی را افزایش همکاری در حوزه تولید و تجارت عنوان کرد و افزود: مقرر شده در شهرک‌های صنعتی مشترک کالاهای تولید شده برای امر صادرات و مصرف ۲ کشور استفاده شود، هر ۲ کشور از درآمد حاصل از این شهرک‌های صنعتی نفع خواهند برد.

فلاح تخفیف تعرفه‌های گمرکی، تطابق استاندارد ایران و عراق و تسهیل تجارت بین این ۲ کشور را از دیگر دستاوردهای این کمیته عنوان کرد و گفت: نیاز است تا استانداردهای مشترکی بین این ۲ کشور مصوب شود تا در صادرات و واردات کالا با مشکلاتی کمتری مواجه باشیم.

مدیر کل صمت خوزستان گفت: امروز تفاهم نامه‌ای با محوریت تامین امنیت، بهداشت و تسهیل در حمل و نقل و تجارت بین ایران و عراق منعقد خواهد شد.

وی اتصال خط آهن شلمچه به عراق را از دیگر محورهای مورد بحث این کمیته دانست و اظهار کرد: ایجاد این خط آهن در ارتباط بیشتر بازرگانی میان ایران و عراق نقش موثری دارد و در توسعه بازرگانی خارجی استان خوزستان و کشورعراق موثر است.

عملیات اجرایی احداث خط ریلی شلمچه - بصره با حضور معاون اول رییس‌جمهور ایران و نخست وزیر عراق ۱۱ شهریورماه امسال آغاز شد.

احداث این خط ریلی شلمچه به عراق از دیگر راهکارهای تسهیل تردد و تجارت بین کشور ایران به ویژه استان خوزستان با کشور عراق است که در طول ۳۲ کیلومتر در مدت ۱۸ ماه بهره برداری می‌شود.

۱۶ کیلومتر این پروژه در شلمچه توسط راه آهن جمهوری اسلامی و ۱۶ کیلومتر در خاک عراق توسط دولت تاین کشور احداث می‌شود.

اتصال ریلی ۲ کشور ایران و عراق، کمک به افزایش تعامل ۲ کشور از جمله اهداف این پروژه است.

دومین کمیته مشترک ایران و عراق با حضور نمایندگان استان‌های مرز و مسئولان وزارت صمت و بازرگانی ۲ کشور از روز گذشته در حال برگزاری است.

منبع/ایرنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار