دست‌یابی به رشد تولید به عنوان یکی از ارکان شعار سال توسط مجموعه‌ی شهرک‌های صنعتی در استان خوزستان محقق نشده است.
کد خبر: ۱۱۳۷۳۱۱
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۳۵ 11 November 2023

شهرک‌های صنعتی با هدف توسعه‌ی صنعتی در خارج از مناطق شهری ایجاد شده‌اند تا تأثیرات منفیِ بار صنعت بر ساکنین شهری را به حداقل برسانند، آلایندگی را کاهش دهند و با دسترسی آسان به مسیر حمل و نقل، بار ترافیکی را در مناطق شهرنشین کم کنند.

رونق‌بخشی به تولید، صنعت و اقتصاد از دیگر اهداف مهم راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی به شمار می‌رود اما مشکلاتی نظیر پراکندگی شهرک‌‌های صنعتی، کمبود زمین، محدودیت برای توسعه شهرک‌های صنعتی تقاضا محور و مشکلات صدور سند تفکیکی در خوزستان از معضلاتی است که دست‌یابی به "رشد تولید" به عنوان یکی از ارکان شعار سال در این استان توسط مجموعه‌ی شهرک‌های صنعتی را با چالش روبه‌رو ساخته است.

چالش پراکندگی شهرک‌های صنعتی در خوزستان

در عین حال توسعه و ایجاد زیرساخت‌های عمرانی به دلیل پراکندگی و تعداد شهرک‌ها و نواحی صنعتی از مهمترین موانع تولید در شهرک های صنعتی این استان است که تا کنون برای رفع آن اقدامی صورت نگرفته است و این در حالی است که با جذب سرمایه‌گذار در این حوزه می‌توان بخش اعظمی مشکلات را مرتفع کرد.

عملیاتی کردن تکالیف تعیین شده برای توسعه شهرک‌ها و نواحی صنعتی تقاضا محور، احداث واحدهای کارگاهی در برخی شهرک‌ها و نواحی صنعتی، توسعه زیرساخت‌های صنعتی با در نظر گرفتن میزان رشد سرمایه‌گذاری، راه اندازی واحدهای راکد، خروج واحدهای تملک شده از مالکیت بانک‌های عامل و واگذاری مجدد و توجه بیشتر به شرکت های دانش بنیان از مواردی است که در راستای ایجاد رونق اقتصادی باید مورد توجه مجموعه‌ی شهرک‌های صنعتی در استان خوزستان قرار بگیرد.

با افزایش ظرفیت واحدهای صنعتی خوزستان شاهد ایجاد فرصت‌های شغلی خواهیم شد

شهرک‌های صنعتی استان خوزستان همچون سایر شهرک‌ها دارای کمبودها و محدودیت‌هایی است که به نظر می‌رسد با رفع آن‌ها گامی بزرگ در جهت توسعه و ارتقای تولید برداشته شود. از سوی دیگر در شرایط فعلی بسیاری از واحدهای صنعتی استان با کمتر از ظرفیت تولیدی خود در حال فعالیت هستند و همین مساله برای بحث اشتغال مشکل‌ساز است و اگر اگر این واحدهای صنعتی با حداکثر ظرفیت خود کار کنند، قطعا شاهد ایجاد فرصت‌های اشتغال بسیاری در این واحدها در استان خواهیم بود.

همچنین یکی از اساسی‌ترین مشکل واحدهای صنعتی تامین منابع مالی و مواد اولیه است. بالا بودن هزینه تولید در خوزستان، تولیدکنندگان استان را در شرایط برابری برای رقابت با دیگر تولیدگان قرار نمی‌دهد و همین موضوع فرآیند تولید در استان را با مشکل مواجه کرده است.

عدم تمایل فعالان اقتصادی به سرمایه‌گذاری در خوزستان

یکی دیگر از چالش‌های مهم در توسعه‌ی شهرک‌های صنعتی استان خوزستان نبود زمین کافی برای ایجاد شهرک‌های صنعتی جدید است. طی سال گذشته بیش از ۳۳۸ قرارداد واگذاری اراضی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان فسخ شده است و این در حالی است که شرایط زیر ساخت‌ در شهرک‌های صنعتی استان باید به گونه‌ایی مطلوب شود تا فعالان اقتصادی به سرمایه گذاری ترغیب شوند و از مانع تراشی در مسیر سرمایه گذار در استان باید پرهیز کرد.

عدم پاسخگویی آقای مدیر

برای بررسی این مشکلات در استان خوزستان به سراغ مدیر شهرک های صنعتی خوزستان رفتیم اما تلاشهای خبرنگار فارس برای گفت‌وگو با وی در خصوص چالش‌های موجود در این زمینه حاصلی در پی نداشت و وی حاضر به پاسخگویی نشد.

در استان خوزستان ۷۳ شهرک و ناحیه صنعتی وجود دارد که شهرک‌های صنعتی اهواز، دزفول، اندیمشک، آبادان و شوشتر به دلیل تقاضا محور بودن، نیازمند ارتقا در زیرساخت‌ها هستند.

منبع/فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار