معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل گفت: در حال حاضر 9 مرکز تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل فعال است.
کد خبر: ۱۱۳۹۶۶۲
تاریخ انتشار: ۰۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۸ 24 November 2023

به گزارش تابناک اردبیل، فرهاد پورفرضی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران از تصویب ۶۰۰ طرح تحقیقاتی در دانشگاه علوم پزشکی خبر داد و اظهار کرد: این تعداد طرح تحقیقاتی از ابتدای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی بی‌سابقه است که حاصل تلاش همکاران، گروه‌های مختلف و دانشکده‌ها در ۹ مرکز تحقیقاتی فعال استان اردبیل است.

وی با اشاره به ارزیابی دانشگاه‌های علوم پزشکی توسط وزارت بهداشت، افزود: در ارزیابی سال ۱۴۰۰ دانشگاه علوم پزشکی اردبیل رتبه ۱۲ را در بین دانشگاه‌های تیپ ۲ و از بین ۶۸ دانشگاه علوم پزشکی کل کشور رتبه ۲۸ را کسب کرده بود و در ارزیابی امسال دانشگاه علوم پزشکی در بحث فناوری رتبه ۵ را از بین ۲۶ دانشگاه تیپ ۲ و در بین تمام دانشگاه‌ها رتبه ۹ را کسب کرده است که نشان‌دهنده روند رو به رشد در حوزه فناوری است.

معاون تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در ادامه به تحقیقات و پژوهش‌های انجام شده در مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی اشاره کرد و گفت: یکی از تحقیقات این مرکز، نقش آسپرین را در کاهش فوتی‌های بیماری کرونا بررسی کرده که نتایج موثری نیز به دست آمده است و بررسی جامعه آماری ۲ هزار و ۹۶۱ نفری نشان داد مصرف آسپرین باعث کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر مبتلایان به کرونا می‌شود.

در ادامه این جلسه رامین نسیمی دوست به تشریح مطالعات و تحقیقات خود در رابطه با نقش آب‌های درمانی در درمان مشکلات پوستی پرداخت و عنوان کرد: نتیجه این مطالعات نشان می‌دهد؛ استفاده از آب‌های درمانی به مدت ۲۰ دقیقه طی ۳ روز در هفته و به مدت ۲۱ روز اثرات موثری بر درمان مشکلات پوستی دارد.

وی بررسی و تحقیق بر روی ریشه گیاه جنسینگ در کاهش عوارض قلبی مربوط به شیمی درمانی و اثر موثر این گیاه همراه با سایر مکمل‌ها را از دیگر پژوهش‌های خود عنوان کرد.

وی گفت: بر اساس یکی از تحقیقات در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، نقش آسپرین در کاهش فوتی‌های بیماری کرونا بررسی شد که بر این اساس مصرف آسپرین باعث کاهش ۲۵ درصدی مرگ و میر مبتلایان به کرونا می‌شود.

محمدرضا اصلانی، دیگر پژوهشگر مرکز تحقیقات و فناوری دانشگاه علوم پزشکی از مطالعه و تحقیق بر روی گیاهان دارویی (زعفران) و اثربخشی این گیاهان در کاهش و درمان بیماری‌هایی، چون سرطان، دیابت، بیماری‌های ریوی و ... با همکاری دکتر حسن قبادی خبر داد و افزود: پس از بررسی و تحقیق طی بیش از ۳ ماه بر عملکرد زعفران روی بیمارانی که انسداد ریوی و یا تنگی نفس داشتند، تاثیرات ضد التهابی و موثر این گیاه مشاهده شد.

رحیم پوران از دیگر پژوهشگران و دکترای محیط زیست حاضر در این جلسه بود که طرح تولید هیدروژن از آب را بررسی و به نتایج قابل قبولی در این خصوص دست یافته بود نتایجی که نوید بخش جایگزینی هیدروژن (سوخت پاک) به جای سوخت‌های فسیلی در آینده‌ای نزدیک بود.

تشریح تحقیقات معصومه آقامحمدی با عنوان بررسی تاثیر بازدید منزل در بیماران همودیالیز و نقش خودمراقبتی در ابتلا به دیابت از دیگر بخش‌های این جلسه بود.

در قسمت دیگر این برنامه فغفوری پژوهش‌های خود در رابطه با ریشه کنی باکتری هلیکوباکتر پیلوری با مشارکت حسین پاکروی را تشریح کرد.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار