در شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسا‌لی‌شمالی اعلام شد از حدود ۱۱۵ هزار مرزنشین عضو تعاونی‌های مرزنشینان استان فقط برای ۲۲۲ نفر کارت مبادلات مرزی صادر شده است.
کد خبر: ۱۱۴۲۶۷۱
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۹ 10 December 2023

به گزارش خراسا‌ن شمالی ، در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی که صبح امروز در حوزه معاونت اقتصادی استانداری خراسان شمالی تشکیل شد، مشکلات تعاونی‌های روستایی مرزنشین طرح و در خصوص آن‌ها تصمیم گیری شد.

در این نشست اعلام شد از ۱۱ شرکت تعاونی مرزنشین استان فقط ۷ شرکت فعال هستند که آن‌ها هم به دلیل داشتن مشکلات هویت حقوقی و ساختاری، امکان فعالیت ندارند.

در این جلسه همچنین مطرح شد از حدود ۱۱۵ هزار مرزنشین عضو تعاونی‌های مرزنشینان استان فقط برای ۲۲۲ نفر کارت مبادلات مرزی صادر شده است.

از دیگر مشکلات تعاونی‌های مرزنشینان استان به عدم امکان تعیین روستا نشین یا شهرنشینی اعضا، عدم مراجعه برای تمدید کارت مبادلات مرزی، داشتن بدهی مالیاتی شرکت تعاونی‌های مرزنشین، داشتن پرونده‌های تعزیراتی، عدم برگزاری مجمع عمومی و تعیین هیئت مدیره شرکت‌ها، الزام قانون برای انجام واردات در قبال صادرات، مشکل نداشتن سرمایه در گردش این شرکت ها، عدم امکان رقابت کالا‌های وارداتی این شرکت‌ها با بخش خصوصی، ضعف‌های آموزش این شرکت‌ها و... مطرح شد.

ناصر فخر موحدی، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری در این نشست عدم شکل‌گیری شخصیت حقوقی شرکت‌های تعاونی مرزنشینان را مهم‌ترین مشکل توصیف کرد و اظهار کرد: برای بهره مندی تعاونی‌های مرزنشینان از تسهیلات و مشوق‌های مربوطه اولین کاری که باید صورت گیرد مستند کردن هویت آنهاست.

وی از اتاق تعاون، گمرک، اتاق بازرگانی و حوزه تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خواست تا ضمن احصای مشکلات شرکت‌های تعاونی که بتوان برای رفع آن‌ها اقدام کرد، از همه ظرفیت‌ها برای رفع مشکلات یک شرکت که بشود سایر شرکت‌ها را نیز پیرو آن راه اندازی کرد و یا ایجاد یک شرکت تعاونی نشان دار که امکان دریافت حمایت‌های دولتی را داشته باشد اقدام کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری وجود ۴۴۶ مصوبه در کارگروه تسهیل، سرمایه‌گذاری و رفع موانع تولید را نشانه اراده مسئولین و دولت در استان برای رفع مشکلات بیان کرد و افزود: باید هم رغبت برای تعاونی‌های مرز نشینان برای فعالیت ایجاد شود و هم اینکه فعالیت آن‌ها در چهارچوب قانون باشد.

فخرموحدی اعلام کرد مواردی از قبیل واردات در قبال صادرات، بازگشایی مرز مشترک، استمهال تعهدات ارزی، ارائه تسهیلات برای تامین نقدینگی و... این شرکت‌ها مواردی است که می‌توان آن را به عنوان پیشنهاد به مقامات مسئول بالاتر منعکس کرد.

در این نشست اعلام شد شهرستان بجنورد دارای ۲ تعاونی، شیروان ۴ تعاون، فاروج یک تعاونی، مانه یک تعاونی و رازو جرگلان نیز ۴ تعاونی مرزنشینان دارند که تعداد ۴ شرکت از آن‌ها غیرفعال هستند.

در این نشست نمایندگان گمرک، جهادکشاورزی، اتاق بازرگانی، تعدادی از تعاونی‌های مرزنشین استان، صنعت، معدن و تجارت، اتاق تعاون، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تعزیرات حکومتی، فرماندهی نیروی انتظامی، مدیر کل امور اقتصادی و ... حضور داشتند.
منبع/فارس

برچسب ها: خراسان‌شمالی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار