معاون امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در اسفندماه و فروردین ماه سال آینده، گفت: برای اجرای این طرح به حدود ۸۰ میلیون نهال نیاز داریم.
کد خبر: ۱۱۴۴۹۹۷
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۴۰۲ - ۱۴:۴۰ 24 December 2023

تابناک خوزستان: محمد راضی جلالی در نشست خبری که امروز (۳ دی ماه) در استانداری خوزستان برگزار شد، در خصوص اجرای طرح زراعت چوب اظهار کرد: حدود ۲۹۰ هزار هکتار زمین که برای مصارف کشاورزی یا محصولات دیگر استفاده نمی‌شوند و به عنوان زمین‌های منابع ملی در نظر گرفته‌ شده‌اند برای اجرای این طرح در خوزستان پیش‌بینی شده است.

وی افزود: هماهنگی برای تامین آب این زمین‌ها انجام و مقرر شده است در چهار سال این طرح در خوزستان اجرایی شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان عنوان کرد: امروزه مشاهده می‌شود صنعت چوب و تامین مواد اولیه لازم برای آن به عنوان یکی از صنایع مهم و استراتژیک در نظر گرفته می‌شود و در خوزستان چند مجموعه فعال در این زمینه وجود دارد.

راضی جلالی بیان کرد: یکی از بخش‌های استفاده کننده از این صنعت، کارخانه‌های چوب و ام دی اف سازی هستند در حالی که ما این صنعت را به عنوان زنجیره ارزش در نظر گرفتیم. کاغذ، اسانس اکالیپتوس، اسپری‌های اکالیپتوس و حشره کش‌های طبیعی برای دامداری‌ها و مزارع بدون وارد کردن آسیب برخی از موارد استفاده از این صنعت هستند.

وی افزود: با توجه به اینکه معمولا چهار سال به بالا چوب قابل استحصال است، در ابتدا ممکن است به نظر برسد این طرح دیربازده است اما از سال دوم به بعد برگ این درختان برای تهیه اسانس اکالیپتوس در صنایع دارویی و همچنین صادرات آن، ارزآوری و اشتغال بسیار خوبی ایجاد می‌کند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: اشتغال و هدفگذاری برای فعال کردن فارغ التحصیلان رشته‌های کشاورزی و رشته‌های مرتبط در این طرح پیش‌بینی شده و مبنای کار بر اساس کار علمی و دانش‌بنیان گذاشته شده است.

راضی جلالی بیان کرد: برآورد شده است حداقل درآمد از هر هکتار زمین یک‌ و نیم تا چهار و نیم ‌میلیارد تومان خواهد بود.

وی افزود: با توجه به اینکه این زمین‌ها ملی هستند و باید بر اساس فرآیندهای قانونی واگذار شوند از دو مدل برای واگذاری زمین‌ها استفاده شده است؛ مدل اول استفاده از ظرفیت دهیاری‌ها است که تعاونی‌های مردمی می‌توانند عضو دهیاری‌ها شوند و از طریق ماده ۳ قانون واگذاری اراضی، به مدت ۳۰ سال از این زمین‌ها بهره‌برداری کنند.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان گفت: مدل دوم واگذاری زمین به گروه‌های فعال دارای تجربه و صنعت هستند که با رویکرد توسعه صنعت و اشتغال زمین به این گروه‌ها واگذار می‌شود.

راضی جلالی اظهار کرد: با هماهنگی اداره کل منابع طبیعی خوزستان در حال انعقاد تفاهم‌نامه با این گروه‌ها هستیم و بر اساس توافقات اولیه انجام شده باید از نیروهای بومی و فارغ التحصیلان کشاورزی با اولویت فرزندان شهدا و ایثارگران استفاده کنند.

وی با بیان اینکه هیچ ‌زمینی به صورت قطعی واگذار نمی‌شود مگر اینکه بعدها قانون اجازه دهد، عنوان کرد: برای اجرای این طرح به نهالستان نیاز داریم و در حال حاضر به حدود ۸۰ میلیون نهال نیاز است و تاکنون حدود ۵۸ میلیون نهال تهیه شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با اشاره به اجرای طرح زراعت چوب در اسفندماه و فروردین ماه سال آینده، افزود: تعداد نهالستان‌ها نیز از چهار نهالستان از ابتدای سال به بالای ۱۰۹ نهالستان رسیده و ظرفیت خوبی ایجاد شده است. این امکان وجود دارد که روستاییان و کشاورزان نهال تولید کنند تا اداره کل منابع طبیعی نهال‌ها را از آن‌ها خریداری کند و در اختیار فعالان این صنعت قرار دهد.

منبع/ایسنا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار