امام جمعه اردبیل در دیدار با مدیر بنیاد بین المللی رضوی و جمعی از دست اندرکاران و نمایندگان ادیان گفت: زندگی مسالمت آمیز بین ادیان، اقوام و مذاهب در ایران یک الگوی آرمانی برای دنیا است.
کد خبر: ۱۱۴۷۶۴۰
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۵۲ 07 January 2024

به گزارش تابناک اردبیل، به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل، آیت الله سید حسن‌عاملی در دیدار با مدیر بنیاد بین‌المللی رضوی و جمعی از دست اندرکاران و نمایندگان ادیان ضمن استقبال از نفس موضوع گفتگو میان ادیان اظهار کرد: یکی از کار‌های پر برکت آستان قدس این است که زمانی تصمیم گرفت به هر یک از استان‌ها موضوعی از موضوعات مربوط به علی بن موسی الرضا را محول کند تا کار فرهنگی روی آن صورت پذیرد و استان اردبیل در آن زمان موضوع پیشنهاد شده را نپذیرفت و خود استان موضوع مناظرات رضوی را انتخاب کرد.

وی افزود: مسئله مناظره بسیار خطیر است و اهمیت موضوع به گونه‌ای است که نباید این برنامه تنها در اردبیل برگزار شود و بایستی در سطح کلان و در سطح کشور و بلکه به صورت بین المللی برگزار شود.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه ما طی سال‌های گذشته برکات، مقالات و تحقیقات خوبی در این زمینه داشتیم، ضمن تشریح مصادیقی از گره‌های ذهنی ممکن بین ادیان مختلف، ادامه داد: الان نماینده دیانت مسیحی در این مجلس حضور دارد و او ممکن است با من به عنوان عالم مسلمان به مناظره برخیزد و بپرسد که چرا شما مسلمان‌ها ما را می‌کشید؟ یا چرا خون ما را هدر می‌دانید؟ در این مناظره ما هم می‌گویم اصلاً این تفکر حرف اسلام نیست یک عده‌ای منتسب به اسلام این را در سوریه درست کرده‌اند که «العلوی الی التابوت و الدورزی الی بیروت»! این اصلاً افکار و اندیشه ما نیست و دین ما الزام به پذیرش دین اسلام ندارد و مسلمان‌ها هر جا را فتح می‌کردند الزام به اسلام نمی‌کردند و بلکه اهالی منطقه مفتوحه را مخیر بین اسلام و جزیه می‌کردند.

آیت الله عاملی بیان کرد: به طور مثال نماینده دیانت یهودی در این مجلس تشریف دارد من در مناظره ممکن است از ایشان بپرسم که چرا یهودی‌ها این همه جمعیت بی گناه را در غزه می‌کشند؟ صددرصد ایشان هم گره ذهنی ما را باز می‌کند و می‌گوید این دیانت موسوی و دیانت یهودی نیست، حاشا که حضرت موسی حاشا چنین سلوکی با بیگناهان داشته باشد و به همین جهت همه شاهدیم که در کشور‌های مختلف دنیا مخصوصاً در اروپا و آمریکا یهودی‌ها تظاهرات عظیمی علیه رژیم صهیونیستی راه انداخته‌اند.

نماینده، ولی فقیه در استان گفت: در قضیه عراق وقتی که وهابی‌ها حرم عسگرین را در سامرا منفجر کردند بعضی از افراد عمداً یا از روی غفلت اهل سنت را نشانه گرفتند، اما آن‌ها تماماً انکار کردند که ما اهل این کار نیستیم اصول ما این اجازه را نمی‌دهد در همان زمان حضرت آیت الله سیستانی برای خواباندن فتنه فرمود اهل سنت برادران ما نیستند بلکه جان ما هستند و لذا رئیس اهل سنت عراق گفت که من عاشق آقای سیستانی هستم.

اسلام مشکلی با ادیان دیگر ندارد

آیت الله عاملی افزود: نه تنها انقلاب اسلامی و شیعه، بلکه اسلام مشکلی با ادیان ندارد و دین ما به این خاطر نیامده که بین انسان‌ها، ادیان و اقوام ایجاد اختلاف بکند.

وی تصریح کرد: اولین منشور زندگی مسالمت آمیز را پیغمبر ما در مدینه نوشتند؛ وقتی به مدینه وارد شدند بخش بزرگ از اهالی مدینه یهودی بودند؛ حضرت یک منشور زندگی مسالمت آمیز نوشتند هر کس آن را بخواند آن قدر که به نفع یهودی‌ها است خیال می‌کند که این را یهودی‌ها نوشته‌اند.

نماینده، ولی فقیه در استان اردبیل افزود: همه ما انسان‌ها یک هدف مشترکی داریم آن هم این است که دنیا یک فضای تربیتی و امنیتی سالم داشته باشد و کرامت و حقوق انسان‌ها حفظ شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در تشریح لزوم اتحاد و تمرکز بر مشترکات میان ادیان‌ها، اظهار داشت: در دنیای معاصر قدرت‌های اهریمنی منافع نامشروع خود را در اختلاف می‌بینند و همه ما دشمن مشترک داریم و لذا باید دست به دست بدهیم و در مسیر اخوت انسان‌ها و خانواده واحد جهانی حرکت بکنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: زندگی مسالمت آمیز بین ادیان، اقوام و مذاهب در ایران یک الگوی آرمانی برای دنیاست. ملاحظه فرمودید مقام معظم رهبری به خانه شهدای مسیحی تشریف می‌برند و چه قدر با صمیمیت کامل با آن‌ها صحبت می‌کنند؛ در ایران عزیز ما مشکلی با ادیان نداریم.

آیت الله عاملی در مقام تبیین مناظره صحیح از منظر اسلام خاطرنشان کرد: مناظره‌ای که به جایی نرسد در دین اسلام حرام است به عنوان مثال اگر من با کسی وارد یک مناظره بشوم و بفهمم که هر چه حرف بزنم طرف مقابل نمی‌پذیرد دین ما می‌گوید که اسم این "مراء" است.

وی در پایان با ارائه پیشنهادی افزود: پیشنهاد می‌کنم مراکز مهم فرهنگی کشور فراخوان بدهند که عصاره ادیان آسمانی چیست؟ یعنی اگر بخواهیم ادیان آسمانی را در یک توبره قرار داده و فشار بدهیم قطره‌ای که چکیده خواهد شد چیست؟ اگرتمام ادیان را خلاصه بکنید چهار نظریه می‌شود بنده آن‌ها را در برنامه سمت خدا بیان کرده ام. یک نظریه مهم این است که آن قطره عبارت است از یک جمله از امیر المومنین است که "هرچه برای خودت می‌خواهی برای دیگران هم بخواه"اگر این اصل بزرگ در متن زندگی و مدنیت ما وارد شود قطعاً است اگر تمام مشکلات زندگی ما حل می‌شود.

برچسب ها: اردبیل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار