معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان با تاکید بر اینکه نباید به وضع موجود صادرات در بنادر استان اکتفا کرد گفت: با تمهیدات و برنامه‌ریزی باید توسعه صادرات استان بهبود بخشیده شود.
کد خبر: ۱۱۵۸۹۲۵
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۳۶ 14 March 2024

تابناک خوزستان: محمد راضی جلالی روز پنجشنبه در هشتادمین نشست شورای گفت‌وگو بخش خصوصی و دولت خوزستان در محل اتاق بازرگانی اهواز اظهار کرد: باید بستر لازم برای حضور بخش خصوصی خوزستان در توسعه اقتصاد دریا محور فراهم آورده شود. در حال حاضر آنچه در بنادر استان وجود دارد حداقل‌ترین کار و اقدامات است.

وی با اشاره به توسعه بندر فاو عراق بیان کرد: روند پیشرفت بندر فاو به گونه‌ای است که می‌تواند تاثیرگذاری بنادر ما را کمتر کند که در این زمینه تحقق برنامه ریزی های اقتصادی استان با محوریت دریا و تجارت خارجی ضروری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تاکید کرد: ارتباط میان بخش خصوصی، اتاق بازرگانی، مجموعه صادراتی استان و اداره کل بنادر استان نیاز به تقویت بیش از پیش است.

وی از برگزاری کارگروهی با حضور نهادهای دولتی مرتبط با حوزه صادرات، بخش خصوصی و اتاق بازرگانی برای رفع مشکلات به ویژه مغروقه‌ها، تامین سوخت یارانه‌ای برای شناورها، افزایش تعرفه مشوق‌ها و انجام‌هماهنگی‌های بین بخشی مربوط به حوزه تجارت دریایی خبر داد.

راضی جلالی گفت: نگاه مدیریت ارشد استان در حوزه اقتصادی، آینده نگرانه است لذا باید برنامه ریزی های لازم انجام شود تا برنامه های کاری در پنج یا ۱۰ ساله آینده مشخص و اقدامات کاربردی باشند.

وی گرفتن مجوز حمل کالا از فرودگاه دزفول و پیگیری تامین سامانه پرتودهی گاما برای دزفول، ماهشهر و شهرک شماره ۲ اهواز را از از جمله عوامل تکمیل زیرساخت های توسعه صادرات و تجارت خارجی عنوان کرد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خوزستان تاکید کرد: وجود این نقشه راه در حوزه تجارت خارجی، تسهیل کننده صادرات محصولات تولیدی خواهد شد.

رونق بندر خرمشهر در توسعه صادرات غیرنفتی استان تاثیرگذار است

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی خرمشهر با اشاره به ظرفیت بنادر استان گفت: خوزستان با وجود تعدد بنادر باید در مراودات مرزی، گذر آبراه ها و تجارات دریایی حرفی برای گفتن داشته باشد

کامران مالکیان بیان کرد: بندر خرمشهر پس از جنگ با تمام نابسامانی‌ها در رنج است که امید است بهبود پیدا کند.

وی کمبود زیرساخت‌ها، عدم تخصیص سوخت یارانه‌ای، نوبد نمایشگاه دائمی کالاهای استان را از جمله مشکلات بندر خرمشهر عنوان کرد.

دبیر اجرایی اتاق بازرگانی خرمشهر با اشاره به راهکارهای رونق تجاری بندر خرمشهر گفت: راه اندازی بازارچه مرزی، تخصیص تسهیلات و امتیاز صادراتی ویژه، تخصیص سوخت یارانه‌ای به شناورها و تامین زیرساخت‌های تخصصی کالاهای مختلف می‌تواند رونق تجاری را در این بندر رقم بزند.

وی یکی از بنادر مهم کشور را بندر امام خمینی(ره) عنوان کرد و گفت: ضرورت دارد توانمندی‌های این بندر در حوزه تجاری به درستی معرفی و در برخی از زیرساخت‌ها و تجهیزات رفع انحصار شود.

مالکیان ضعف زیرساخت‌های و تجهیزات بندری، عدم تخصیص تعرفه مناسب برای لنج‌ها، نبود اسکله‌های تجاری مناسب، تفاوت در نحوه اجرایی قوانین نسبت به دیگر بنادر جنوبی کشور را از عمده مشکلات بنادر شادگان، اروند کنار و چوئبده برشمرد.

در پایان این نشست هشت نفر از مدیران برتر تشکل‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی به منظور عضورت در شورای استان انتخاب شدند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار