دبیر انجمن انبوه سازان کشور:
پورحاجت گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته نظام بانکداری به رقیب جدی تولید و صنعت ساختمان کشور تبدیل شده است.
کد خبر: ۲۵۰۴۴۸
تاریخ انتشار: ۰۳ تير ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۷ 23 June 2016

به گزارش تابناک خوزستان؛ فرشید پور حاچت شامگاه چهارشنبه در حاشیه مجمع سالانه انجمن انبوه سازان خوزستان در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بازار مسکن در شش ماه ابتدای سال ۹۴ در رکود شدیدی به سر می برد اما با نزدیک شدن به زمان توافق هسته ای و برجام شاهد کاهش ریسک معاملات بودیم.

وی افزود: در این فضا مردم به ورود به بازار مسکن  رغبت پیدا کردند و از بهمن سال گذشته حجم معاملاتی که در بازار مسکن داشتیم نشان دهنده پیش رونق در بازار مسکن بوده است.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور تصریح کرد: دولت باید برخی سیاست ها را برای رونق، اصلاح و اعلام کند اما برخی مشکلات در حوزه مسکن هست که باید مرتفع شود.

پورحاجت با ببان اینکه اتفاقاتی که در سال های ۹۰ و ۹۱ در حوزه پولی کشور رخ داد و شکاف عمیقی که بین حوزه نقدینگی مردم و افزایش قیمت مسکن به وجود آمد و مردم را دچار مشکل کرد، ادامه داد: به نظر می رسد دولت به دنبال تقویت طرف تقاضای مسکن است که ما از آن استقبال می کنیم.

وی عنوان کرد: پرداخت تسهیلات به خریداران مسکن می تواند آن شکافی را که در حوره خرید به وجود آمده جبران کند تا مردم بتوانند وارد بازار شوند.

رئیس انجمن انبوه سازان خوزستان با اشاره به اینکه در مردم اکنون انتظار کاهش قیمت های مسکن را دارند یادآور شد: خواهشی که از مردم دارم این است که ساختمان های نوساز خریداری کنند چون خرید ساختمان نوساز چرخ تولید کننده ساختمان را به حرکت می اندازد.

پورحاجت اضافه کرد: دولت به عنوان سیاستگذار باید کمک کند و با پرداخت تسهیلات مناسب مردم را صاحبخانه کند.

پورحاجت گفت: متاسفانه طی چند سال گذشته نظام بانکداری به رقیب جدی تولید و صنعت ساختمان کشور تبدیل شده است.

وی بیان کرد: جاذبه ی سودی که بانک ها به سپرده ها می دادند به نحوی بود که در نهایت یک بازار رقیب برای حوزه تولید کشور شکل گرفت که با کاهش هزینه پول برای نظام بانکی و کاهش نرخ تسهیلات بانکی این مشکل حل می شود.

دبیر انجمن انبوه سازان کشور با بیان اینکه بانک های کشور باید بانک های توسعه ای شوند و رفتار توسعه ای داشته باشند اظهار کرد: عملاً می بینیم که بانک های دولتی هم به صورت تجاری فعالیت می کنند و شرایط موجود را درک نمی کنند.

پورحاجت بیان کرد: جوانان ما احتیاج به مسکن دارند و مشکل ازدواج آنها تامین مسکن است و باید آنها را بررسی و آسبب شناسی کرد و این به نگاه سبستم بانکی و سیاستگذاری دولت برمی گردد.

عضو هیأت مدیره انجمن انبوه سازان کشور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اخیرا نظام بانکداری سود سپرده ها را کاهش داده است گفت: این سیاست کاهش سود سپرده کمک زیادی به پیش رونق مسکن می کند، اما به این رویه اعتراض داریم.

وی با بیان اینکه کاهش نرخ سود سپرده های بانکی توافقی بوده است، گفت: نرخ سود سپرده ها ۴ درصد کاهش یافته در حالیکه کاهش نرخ سود تسهیلات ۲ درصد است که این تناسبی با نرخ تورم ندارد و توازنی بین این دو موقله نمی بینم.

پورحاجت گفت: در کشورهای توسعه یافته وقتی نرخ تورم تک رقمی می شود، نرخ سود سپرده ها و نرخ سود تسهیلات از نرخ تورم عمومی پیروی می کند و متأسفانه این رویه هنوز اصلاح نشده است.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار