مسلم فدایی: مشکل اصلی صنعت و اقتصاد کشور ما تحریم نیست بلکه بداندیشی و عدم تفکر درون‌محور و عدم حل مشکلات اصلی صنعت است.
کد خبر: ۲۸۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۱ 31 August 2016
مسلم فدایی صبح دیروز در جمع صنعت‌گران و دانشگاهیان شهرستان گنبدکاووس و مسوولان اداره کل صنعت، معدن، تجارت استان گلستان با اشاره به اینکه امروز نباید همه مشکلات کشور را به تحریم‌ها و عواقب آن گره بزنیم، اظهار کرد: مشکل اصلی صنعت و اقتصاد کشور ما تحریم نیست بلکه بداندیشی و عدم تفکر درون‌محور و عدم حل مشکلات اصلی صنعت است.
مدیرعامل شرکت صنعت چوب شمال گنبدکاووس با بیان اینکه سخن گفتن از اقتصاد مقاومتی به اندازه کافی صورت گرفته و امروز نوبت عمل کردن و اقدام است، افزود: برای عمل واقعی به اقتصاد مقاومتی باید به فکر کاهش وابستگی کشور به نفت باشیم که همچون موریانه به جان اقتصاد کشور افتاده است و با رفع این وابستگی بسیاری از مشکلات کشور حل خواهد شد.
فدایی با تاکید بر اینکه طبق برنامه پنج ساله توسعه امروز باید وابستگی ما به نفت به حد صفر می‌رسید خاطرنشان کرد: متاسفانه وابستگی ما به نفت در سال‌های اخیر کمتر که نشده است هیچ، بلکه به معنای واقعی بیشتر شده است که جای بسی تاسف دارد.
وی با اشاره به اینکه برخی در کشور مدعی کنترل تورم هستند، اضافه کرد: بله امروز تورم کنترل شده است اما این به قیمت تعطیلی کارخانه ها و واحدهای تولیدی رخ داده و دقیقا شبیه این است که شرایط رانندگی و سوار شدن بر خودرو را از مردم بگیریم و بعد بگوییم سوانح رانندگی را کنترل کرده‌ایم که این امر نه هنر است و نه افتخاری دارد.
مدیرعامل شرکت صنعت چوب شمال گنبدکاووس مشکلات و معضلات امروز را ناشی از بی‌تدبیری‌ها در همه دولت‌ها دانست و گفت: در حال حاضر باید اولویت اقتصاد کشور را حمایت از واحدهای مزیت‌دار قرار دهیم نه اینکه قرار باشد از هر واحدی و با هر محصول غیر مفیدی حمایت شود آن هم به شکل مساوی به بهانه عدالت، در حالی‌که عدالت به معنای مساوات نیست و توزیع متوازن و بر اساس سطح فعالیت و میزان تلاش واحدها باید سرلوحه کاری ما باشد.
مدیرعامل شرکت صنعت چوب شمال گنبدکاووس با بیان اینکه صنعت کشور با حدود 30 درصد توان خود در حال کار کردن است تاکید کرد: این دیگر اسمش تولید نیست زیرا دو شیفت از سه شیفت کاری تولیدی‌های کشور تعطیل شده است و بسیاری از صنعتگران با مشکلات بزرگی در این عرصه دست و پنجه نرم می‌کنند.
فدایی با اشاره به اینکه به این شکل از تولید در اصطلاح علمی تولید مرده و در خوش‌بینانه‌ترین حالت تولید سر به سر گفته می‌شود، ادامه داد: انتظار ما از دولت اصلاح زیر ساخت‌هاست زیرا امروز اگر زیرساخت‌ها اصلاح نشود تولید برای بسیاری از واحدهای صنعتی به صرفه نخواهد بود.
وی با انتقاد از راه‌اندازی کامل قطار سه‌جانبه شمال شرق کشور با دو همسایه کشور، تصریح کرد: امروز از آن سوی مرزها بار به داخل کشور حمل می‌شود اما قطارها توان حمل محصولات ما را از این سو و خروج با بار ندارند که برای همه ما تاسف‌بار است.
مدیرعامل شرکت صنعت چوب شمال گنبدکاووس با تاکید بر اینکه تولید زمانی به سر منزل مقصود می‌رسد که مردم در زندگی روزمره خود توجه به محصولات داخلی کنند، گفت: در وهله بعدی برای فتح قله‌های افتخار باید سراغ صنعت دانش‌بنیان رفت و در انتقال فناوری در صنعت خود را تقویت کنیم.
فدایی از فقدان استراتژی صنعتی در کشور انتقاد کرد و افزود: یک استراتژی صنعتی هم در دهه 70 تدوین شد که امروز در حال خاک خوردن و بی‌توجهی صنعتگران و مسوولان به آن است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
آخرین اخبار