با بیان اینکه برخی قوانین مانع سرمایه گذاری هستند، گفت: بوروکراسی بسیار عریض و طویل دستگاه‌های دولتی استان یکی از مهمترین چالش‌های سرمایه‌گذاری در این استان است
کد خبر: ۳۳۶۲۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 29 November 2016
به گزارش تابناک خوزستان، سیدعلی بحرینی مقدم در نشست تخصصی رسانه‌ای که روز گذشته ( شنبه ششم آذر) با موضوع چالش‌های سرمایه‌گذاری خوزستان در حاشیه نخستین نمایشگاه معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان با حضور اصحاب رسانه و مطبوعات در اهواز برگزار شد، اظهارکرد: سرمایه‌گذاری و به ویژه سرمایه‌گذاری خارجی جهت پیوند صنعت، اقتصاد و توسعه استان با بخش جهانی و به تبع آن انتقال تکنولوژی‌های نو و انتقال سیستم مدیریتی حائز اهمیت زیادی است.

وی افزود: با توجه به شرایط فعلی کشور مانند کمبود منابع در بخش داخلی و بدهی‌های انباشته دستگاه‌های دولتی در بخش‌های مختلف و همچنین با توجه به تحریم‌های ظالمانه سنوات گذشته، جهت تأمین رفاه و معیشت مردم راهی جز توسعه نداریم و دستیابی به توسعه جز با تولید بیشتر و تولید بیشتر نیز جز با سرمایه‌گذاری میسر نیست.

بحرینی مقدم تصریح کرد: تنها راه برون‌رفت از رکود اقتصادی و رکود اقتصادی جاری استان سرمایه‌گذاری است. هر چند از نظر قدمت و فرهنگ سرمایه‌گذاری، خوزستان از اولین استان‌های سرمایه‌پذیر در کشور محسوب می‌شود و حضور سرمایه‌گذاران آمریکایی و انگلیسی در بخش نفت در شهرهای آبادان و مسجدسلیمان از قدمت زیادی برخودار است اما در حال حاضر در زمینه سرمایه‌گذاری و سرمایه‌گذاری خارجی و به ویژه از نوع مستقیم آن با چالش‌های جدی و اساسی در استان مواجه هستیم.

وی در خصوص چالش‌های سرمایه‌گذاری در استان خاطرنشان کرد: قبل از هر چیز یک سرمایه‌گذار به روابط دولت متبوع خود با دولت سرمایه‌پذیر نگاه می‌کند و این امر یکی از مباحث جدی است که باید در زمینه انتخاب سرمایه‌گذار به آن دقت شود و از سرمایه‌گذارانی که روابط حسنه با دولت دارند، استفاده کنیم. امنیت سرمایه‌گذاری چالش دیگر ما است زیرا هر سرمایه‌گذار اعم از داخلی و خارجی و در بخش‌های مختلف نگاه ویژه‌ای به این موضوع دارد. حق مالکیت خصوصی و حق مالکیت عمومی از مواردی هستند که در این زمینه باید اطمینان خاطر را برای سرمایه‌گذار ایجاد کنیم.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان، بوروکراسی بسیار عریض و طویل دستگاه‌های دولتی استان را از دیگر چالش‌های سرمایه‌گذاری دانست و عنوان کرد: سرمایه‌گذار باید برای اخذ مجوز و پروانه‌های لازم به بیش از 17 یا 18 مرجع استعلام‌کننده مراجعه کند که بعضاً هر کدام از این مراجع دارای مقررات و آیین‌نامه‌های دست‌وپاگیر خاص خود هستند و در مجموع در روند صدور مجوزها و پروانه‌های سرمایه‌گذاری با بوروکراسی بسیار طویلی مواجه هستیم.

بحرینی مقدم با بیان این‌که برخی قوانین مانع سرمایه‌گذاری هستند، گفت: برخی قوانین مانند قانون کار، قانون بیمه تأمین اجتماعی، قانون مالیات و ... نه تنها در فضای سرمایه‌گذاری مشوق نیستند بلکه مانع سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف هم خواهند شد. برای مثال آنچه از قانون کار برمی‌آید این است که به نوعی کارفرما فقط قصد استثمار کارگر را دارد، در صورتی که قوانین کار همواره برای فعالیت کارفرما و کارگر و در چارچوب قانون به منظور تحقق منافع مشترک و هم‌افزایی با یکدیگر است. مالیات‌های سنگین و گاه 50 درصدی از دیگر چالش‌های جدی در مسیر جذب سرمایه‌گذاران خارجی و حتی داخلی است.

وی با اشاره به اهمیت وجود زیرساخت‌های لازم برای سرمایه‌گذاری اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف زیرساخت‌های خاص خود را احتیاج دارد. نمونه‌های بی‌شماری در همین مدت کوتاه از انجام سرمایه‌گذاری در مناطقی وجود دارد که فاقد زیرساخت‌های لازم هستند. برای مثال در شهرک صنعتی شماره 2 مسجدسلیمان در منطقه زیلایی یک واحد پترو پالایشگاه با هزینه‌های هنگفتی آغاز به فعالیت کرده، در صورتی که این شهرک فاقد آب، برق، گاز و جاده است و این موضوع منجر می‌شود تا چالش‌های جدی برای توسعه و جذب سرمایه‌گذاران در آن منطقه داشته باشیم. بنابراین هدایت اعتبارات و توجه به زیرساخت‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری باید در استان هم‌راستا دنبال شوند و باید منابع و اعتبارات را به بخش‌هایی که نیاز به سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است، هدایت کنیم.بحرینی‌مقدم در پاسخ به سؤالی مبنی بر علل عقب‌ماندگی بیشتر خوزستان نسبت به سایر استان‌های کشور اظهار کرد: معتقدم یکی از ضعف‌های جدی مدیریتی استان، ساختار تشکیلات اداری آن است. باید تشکیلات اداری و بدنه کارشناسی دستگاه‌های دولتی به صورت ویژه‌تر مورد توجه قرار بگیرد و اختیارات استان باید متناسب با ظرفیت‌ها و ویژگی‌های آن بازبینی شود و اختیارات استاندار باید در سطح معاون اول رئیس جمهور یا حداقل وزیر ارتقاء یابد.

 وی با بیان این‌که اقتصاد نهضتی است که لحظه به لحظه نسبت به رویدادها، تغییرات و حتی شایعات واکنش نشان می‌دهد، تصریح کرد: عدم عکس‌العمل نسبت به این‌گونه اتفاقات و تغییرات اقتصاد، در استان یک ضعف است. این‌که در استان نمی‌دانیم در چه نقطه‌ای از بحران اقتصادی قرار داریم، یک ضعف است زیرا یک اتاق فرماندهی که به تمام امور در استان مسلط باشد، وجود ندارد.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری خوزستان با بیان این‌که بدون آمار و اطلاعات قطعاً تصمیم‌گیری‌ها غلط خواهد بود، خاطرنشان کرد: با همت سازمان برنامه و بودجه استان در حال پیگیری جهت راه‌اندازی یک دیتاسنتر حاوی آمار به روز هستیم تا بتوانیم در برابر مسائل و اتفاقات به سرعت واکنش نشان دهیم. با توجه به این‌که بسیاری از فرایندهای صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری در مراجع مختلف زائد، بی‌نتیجه و موازی با یکدیگر است، باید این فرایندها مجدداً استحصال شوند و مورد بازبینی قرار بگیرند تا زمان صدور این مجوزها را به حداقل برسانیم.

بحرینی مقدم عنوان کرد: یکی از ضعف‌های ما این تفکر است که باید هر مشکل را به صورت ایرانیزه حل کنیم. استفاده از مدل‌های موفق در سراسر دنیا طبیعتاً نیاز به کار کارشناسی دارد و باید برآیندهای کارشناسی ما مبتنی بر تجارت موفق کشورهای مختلف و تطبیق آن‌ها با مسائل سیاسی و اقتصادی روز ایران باشد. متأسفانه استفاده از تجارب کشورهای دیگر را عار و ننگ می‌دانند و این مشکلات نیاز به عزم عمومی و فرهنگ‌سازی و باور عمومی دارند. مطبوعات به عنوان کارشناسان بی‌طرف و چشمان باز دستگاه‌های دولتی می‌توانند در زمینه اطلاع‌رسانی و رسانه‌ای کردن نقاط ضعف و گلوگاه‌ها کمک کنند تا حضور ما در زمینه رفع این گلوگاه‌ها و نقاط ضعف پررنگ‌تر شود.

 

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار