رئيس سازمان بهزيستي با ارائه آمار و ارقام و انجام مقايسه‌اي، بر اين مهم تاكيد كرد كه بروز اختلالات رواني مانند افسردگي كه سيري افزايشي در جامعه را نشان مي‌دهد، با ميزان درآمد سرانه و وضعيت اقتصادي افراد رابطه دارد.
کد خبر: ۳۴۶۹۸۴
تاریخ انتشار: ۰۱ دی ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹ 21 December 2016
تابناک فارس به نقل از ایسنا: دكتر انوشيروان محسني‌بند‌پي صبح چهارشنبه اول ديماه در نخستين كنگره نقش توسعه مطالعات اجتماعي در توسعه سلامت در شيراز، با بيان اينكه ميزان بروز اختلالات رواني و افسردگي در كشور بين 9 تا 36 درصد در نوسان است، ميزان درآمدسرانه افراد و فقر را در بروز اين اختلالات موثر دانست.

اين مقام مسئول تعداد مبتلايان به اختلالات رواني مزمن در ايران را حدود 200 هزار نفر اعلام و با تصريح اينكه چنين افرادي نيازمند درمان هستند، اضافه كرد: زنان 1.3 درصد بیشتر از مردان در معرض افسردگی و ابتلا به انواع بیماری‌های روانی قرار دارند.

به گفته محسني‌بندپي، مهمترين اخلالات رواني كه نيازمند مداخله و پايش دارد، افسردگي، وسواس و نارسائي‌هاي خلقي را شامل مي‌شود و در این زمینه مسائل اقتصادي، درآمدسرانه و فقر هم موثر است.

او با اشاره به برخي مطالعات گفت: مطالعات نشان می‌دهد تهران 6 برابر سیستان و بلوچستان درآمد سرانه دارد حال آنكه ميزان شاخص درآمد سرانه در استان‌هاي حاشيه‌اي غرب كشور نيز پائين است كه اين موارد امكان افزايش اختلالات رواني را ايجاد مي‌كند.

رئيس سازمان بهزيستي همچنين تاثير افزايش سن را نيز به‌عنوان يكي از عوامل تاثيرگذار در سلامت روان عنوان و اضافه كرد: بر اساس مطالعات تا سال 2050 جمعیت در گروه‌هاي زیر 15 سال و بالای 60 سال در ايران مساوي خواهد شد.

او تصريح كرد: اين مهم نشان‌دهنده لزوم برنامه‌ريزي و انديشيدن تدابيري براي قشر سالمند و جلوگيري از بروز اختلالات و بيماري‌ها و مشكلات خصوصا بيماري‌هاي رواني در اين گروه سني است.

اين مقام مسئول از شيوع افسردگي در دهك‌هاي پائين جامعه نيز سخن به‌ميان آورد و گفت: شيوع افسردگي در دهك‌هاي پائين و گروه 10 تا 15 ساله‌ها نيز مشهود بوده و شايد تا 2.5 برابر ساير دهك‌ها باشد و اين موضوع لزوم برنامه‌ريزي براي پايش و مداخله را نشان مي‌دهد.

محسني‌بندپي با يادآوري اينكه هم‌اينك در ايران، 2 ميليون و 600 هزار زن سرپرست خانوار زندگي مي‌كنند، گفت: از اين تعداد يك ميليون و 800 هزار نفر به دليل فوت همسرانشان، 350 هزار نفر به دليل ازكار افتادگي همسرانشان، 250 هزار نفر به دليل جدايي از همسرانشان سرپرست خانوار هستند و 135 هزار نفر نيز ازدواج نكرده‌اند.

او تاكيد كرد كه به استناد مطالعات انجام شده، افراد بيوه 1.5 برابر افراد داراي همسر به اختلالات رواني مبتلا مي‌شوند.

نخستين كنگره نقش توسعه مطالعات اجتماعي در توسعه سلامت در شيراز آغاز به‌كار كرده و به‌مدت سه روز ادامه دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار