‏درنخستین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران صنعت برق در جنوب کشور مطرح شد/ باید نگاه سیستماتیک و دانش محور به مدیریت بحران و پدافند غیر عامل داشت‏
کد خبر: ۴۲۹۴۸۱
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۶ 24 May 2017
 اعضای شرکت کننده درنخستین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران صنعت برق در جنوب کشور برداشتن نگاه سیستماتیک و دانش محور به مدیریت بحران و پدافند غیر عامل تاکید کردند.

 در این نشست که نمایندگانی از هفت شرکت برق منطقه ای اصفهان، باختر، تهران، سیستان و بلوچستان، فارس، غرب و هرمزگان حضور داشتند در خصوص نحوه مقابله با بحران های احتمالی در صنعت برق درجنوب کشور با توجه به شرایط خاص جغرافیایی آنها به تبادل نظر پرداختند و در پایان این نشست یک روزه تفاهم نامه ای  به منظورگسترش همکاری های مدیریتی، اطلاعاتی و اجرایی در چارچوب موضوع فعالیت های قانونی در اساسنامه شرکت های سهامی برق منطقه ای به منظور تسهیل در راستای همکاری های متقابل در حوزه مدیریت شرایط اضطراری، منعقد و مبادله شد.

محمود دشت بزرگ رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی برق منطقه ای خوزستان در این نشست گفت:  فرآیند مدیریت یک بحران شامل قبل، حین و بعد از بحران است که مدیران سازمان ها می توانند  با توجه به پیش بینی ها در خصوص شدت و گستردگی آنها تصمیم گیری کنند.

وی افزود: هر بحرانی به دنبال خودش آفت هایی برای کشور دارد و چندین استان را درگیرمی کند که در این خصوص باید راهکارهای جدی و اصولی برای مقابله با هر نوع بحرانی پیش بینی و مُدَوّن گردد.

دشت بزرگ ادامه داد : بحران گرد و غبار بهمن ماه سال گذشته آسیب های جدی  به شبکه انتقال و فوق توزیع خوزستان وارد کرد که تصمیم گرفتیم برای نخستین بار هفت استان جنوب کشور  را به خوزستان دعوت کنیم  تا با انعقاد تفاهم نامه ای آمادگی این را داشته باشیم تا در مواقع بحران به کمک استان بحران زده بشتابیم.

وی همچنین به ارایه گزارشی از وضعیت شبکه برق خوزستان پرداخت و گفت: شرکت برق منطقه ای خوزستان متولی تامین انرژی الکتریکی در دو استان خوزستان و کهگیلویه و بویر احمد است  که مساحت حوزه عملیاتی آن بالغ بر 80 هزار کیلومترمی باشد.

مدیرعامل شرکت  سهامی برق منطقه ای خوزستان خاطر نشان کرد: ظرفیت منصوبه نیروگاهی در خوزستان 13196 مگاوات ، ظرفیت پست های انتقال و فوق توزیع 28069 مگاولت آمپر و طول خطوط انتقال و فوق توزیع نیز8634 کیلومتر مدار است.

وی اظهار داشت : وجود صنايع عمده و حياتي نظير نفت، گاز، پتروشيمي ، فولاد، نورد، نيشکر و غيره در استان خوزستان ، اين استان را در زمره يکي از قطب هاي صنعتي کشور قرارداده که استمرار کار آنها منوط به تداوم  وافزايش کيفيت برقرساني به صنايع فوق مي باشد .

دشت بزرگ تصریح کرد: به لحاظ شرايط جغرافيايي و آب و هواييِ استان خوزستان و طولاني بودن فصل گرما به مدت حداقل شش ماه در سال و همچنين بالا بودن رطوبت نسبي هوا و بروز پدیده  هاي خاص جَوَي از جمله مه غليظ و گرد و غبار ، طی سالهای اخیر تولید انرژی و بهره برداری از شبكه برق با شرایط خاص  روبرو گردیده است.

وی افزود: تاسیسات و تجهیزات این صنعت به طور مستقیم در معرض این پدیده‌ کم‌سابقه قرار دارد که اثرات آن آ‌سیب‌های وارده به تجهیزات، کاهش تولید، عملکرد ناخواسته تجهیزات، تولید برق از دست‌ رفته، انرژی‌های توزیع نشده، قطعی برق مشترکین صنعتی و غیرصنعتی گردیده و باعث خسارات مالی به بخش‌های تولید، انتقال و توزیع  شده است.

رئیس هیئت مدیره شرکت سهامی برق منطقه ای خوزستان  با اشاره به سابقه وضعیت گرد و غبار در خوزستان گفت: پدیده گرد و غبار در استان  خوزستان از سال 1380 در شهرهای جنوبی این استان نمایان گردید که این پدیده تا سال 84 در کلیه شهرهای استان و در سال 87 تعداد پنج استان  و در حال حاضر در برخی شرایط تا 20 استان  کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

وی اضافه کرد: این پدیده با تعداد 73روز در سال 91 و با بیشترین غلظت 10000 میکروگرم بر متر مکعب ازسال 89 تاکنون در استان خوزستان بوقوع پیوسته که تا سال هاي گذشته طوفان‌های گرد و خاک عمدتاً در فصول بهار و تابستان و با توالی کمتر در فصل‌های پاییز و زمستان رخ می داد ولي اخيراً  این وضعیت در فصل زمستان نيز با هرگونه تغيير جَوَي مشاهده مي گرددکه نمونه آن در زمستان سال گذشته بوده که صنعت برق خوزستان را مختل کرد.

دشت بزرگ در این نشست، عمده تاثیرات گرد و خاک در تاسیسات صنعت برق را شامل؛ افزايش شديد هزينه هاي تعمير و نگهداري و شستشوي تجهيزات ، افزایش تعداد کلیدزنی در شبکه و کاهش عمر تجهیزات، افزایش میزان انرژی توزیع نشده در شبکه انتقال و فوق توزیع،  شکست عایقی تجهيزات فشار قوي ناشي از آلودگي  گردوخاک بخصوص در شرایط رطوبت،  اشکال در سیستم‌های حفاظت و کنترل  و مدارات الکترونیکی و سیستم های مخابراتی،  کاهش ترانزیت و درآمدهای خدمات انتقال ناشی از بروز حوادث و خروجیهای تحمیلی تجهیزات شبکه  و کاهش قابلیت خنک کنندگی ترانسفورماتورها و ظرفیت عملی بهره برداری عنوان کرد.

در ادامه این جلسه عبدالصاحب ارجمند مدیر کل دفتر راهبری و نظارت توزیع و انتقال وزارت نیرو نیز در سخنانی گفت: با توجه به تجربیات ارزنده برق منطقه ای خوزستان در مواجهه ، پیشگیری و پیشدستی که در  بحران سال گذشته در خوزستان شاهد آن بودیم ، مطالعاتی در این زمینه شده که برگزاری این نشست فرصتی برای به اشتراک گذشتن  این تجربیات به شرکت های همجوار خوزستان است.

وی افزود: امیدواریم شرکت هایی که در این نشست حضور دارند بتوانند از این تجربیات ارزشمند استفاده کنند زیرا با توجه به شرایط اقلیمی که در استان های مجاور نیز وجود دارد، ممکن است آنها نیز به مشکلاتی که بهمن سال گذشته در شبکه برق خوزستان بوجود آمده،دچار شوند.

ارجمند اظهار داشت: باید برای مقابله با بحران ها در صنعت برق کشور به سمت مدل های علمی گام برداریم و پژوهش را در این زمینه جدی بگیریم.

همچنین سید زمان حسینی عضو اصلی هیئت مدیره و معاون هماهنگی انتقال شرکت توانیر نیز در این نشست گفت: برق به عنوان یک شریان حیاتی در جامعه به حساب می آید  و جایگاه بسیار مهمی دارد که ما باید این شریان حیاتی را از نظر مدیریت بحران و پدافند غیر عامل مورد توجه قرار دهیم.

وی ادامه داد: در کشور ما حوادث طبیعی فراوانی از قبیل  بارش برف فراوان ، سیل، زلزله، طوفان های شدید  و گرد و غبار رخ می دهد که باید پیش بینی های لازم را برای مقابله با این بحران ها انجام دهیم به همین خاطر امروز هشت شرکت برق منطقه ای در جنوب کشور گرد هم آمدند تا به صورت یک تشکل سازمانی با هم افزایی و همگرایی برای مقابله با بحران ها به همدیگر کمک کنند.

حسینی تصریح کرد: در این نشست موضوعات مختلف در حوزه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل طبقه بندی شدند که امیدواریم شرکت های برق منطقه ای  جنوب کشور بتوانند با مشارکت همدیگر بحران ها را مدیریت کنند.

گفتنی است، در ادامه این نشست نمایندگان شرکت های برق منطقه ای به بیان دیدگاههای خود در خصوص مدیریت بحران و پدافند غیرعامل در صنعت برق پرداختند.

شایان ذکر است ، در پایان نخستین نشست شورای هماهنگی مدیریت بحران صنعت برق در جنوب کشور تفاهم نامه ای میان شرکت برق منطقه ای خوزستان و  هفت شرکت برق منطقه ای اصفهان، باختر، تهران، سیستان و بلوچستان، فارس، غرب و هرمزگان منعقد و مبادله شد.

همچنین حاضران در این نشست ، از پست برق اهواز 2 بازدید و در جریان تبدیل مقره های این پست به پوشش سلیکونی قرار گرفتند.
منبع: تابناک
برچسب ها: محمود دشت بزرگ
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار