سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور شناخته شده که سالانه گریبان‌گیر حدود 90 هزار نفر می‌شود.
کد خبر: ۴۲۹۹۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۵ 25 May 2017
تابناک فارس به نقل از فارس:یکی از بیماریهای غیرواگیر، سخت و پرهزینه «سرطان» است که عوامل ژنتیکی و محیطی در ابتلا و شیوع این بیماری نقش دارد؛ رژیم غذایی نامناسب، سبک زندگی نادرست، چاقی و نداشتن تحرک، افزایش آلاینده‌ها، امواج و پرتوها بخشی از عوامل بروز سرطان است.

سرطان سومین عامل مرگ و میر در کشور شناخته شده است که سالانه گریبان‌گیر حدود 90 هزار نفر می‌شود. با توجه به اینکه شیراز قطب پزشکی جنوب کشور است، روزانه افراد زیادی از کشورهای همسایه، استان‌های همجوار و مبتلایان به سرطان به مراکز درمانی و بیمارستان‌های شیراز مراجعه می‌کنند.

مدیر بیمارستان سرطان‌شناسی (آنکولوژی) امیر شیراز اواخر سال 94 اعلام کرده بود: «سالانه حدود پنج هزار و 400 بیمار در این بیمارستان بستری می‌شوند، اما با این وجود تعداد بیماران در انتظار بستری بالاست»

اما علاوه بر رنج بیماری، تامین هزینه و دیگر نیازمندی‌های بیمار همواره دغدغه خانواده‌های ایشان است. خبرنگار ما با دختر جوانی که مادرش مبتلا به سرطان بوده و پس از عمل جراحی، مراحل درمانی را طی می‌کند به گفت‌وگو پرداخت.

وی درباره هزینه درمان و مشکلات تهیه دارو گفت: عمل جراحی مادرم حدوداٌ پنج میلیون و 900 هزار تومان شد که بیمه تکمیلی آن را تقبل کرد و تا الان که 4 ماه می‌گذرد سه میلیون تومان هم پول دارو شده است.

دختر جوان که خواست نامی از او نبریم ادامه داد: ما بیمه تامین اجتماعی هستیم که به تنهایی کفاف هزینه داروهای مادرم را نمی‌کند. البته بیمه تکمیلی شرایط بهتری دارد و بیماری سرطان در فرد اگر بدخیم باشد جزء بیماران خاص در نظر می‌گیرند و طبق تعرفه هزینه دارو را تقبل می‌کنند. البته پرداختی بیمه هم سقف دارد و در بعضی سرطان‌ها که هزینه درمانی بالا است، اگر از حد مشخص مثلا 12 میلیون تومان بگذرد بیمه پولی را پرداخت نمی‌کند.

وی درباره قیمت داروها بیان کرد: قیمت‌ها بسته به نوع بیماری و اینکه چقدر حاد است فرق می‌کند، بیماری مادر من در مراحل اولیه بود و خدا را شکر خیلی سخت نبود. داروهای ایرانی حدود 40 تا 50 هزار تومان و داروهای خارجی بین 400 تا 500 هزار تومان یعنی تقریبا ده برابر بیشتر است.

او افزود: در داروخانه نمازی بخش مددکاری است که برای خرید داروهای سرطانی تخفیف هم می‌دهند، اگر اشتباه نکنم بنیاد امید، امدادگران عاشورا و اداره اوقاف هم در تهیه دارو به بیماران تخفیف می‌دهند.

وی با بیان اینکه گاهی دارو در داروخانه‌ها تمام می‌شود و می‌گویند از شهرهای دیگر تهیه کنید گفت: چندباری نتوانستم از داروخانه داروهای مادرم را بخرم و به همین دلیل به داروخانه بیمارستان نمازی رفتم و مجبور شدم دارو را به قیمت آزاد خریداری کنم.

این دختر جوان با اشاره به اینکه نزدیکی‌های عید امسال علاوه بر شیراز حتی در تهران هم کمبود دارو بود خاطرنشان کرد: یکبار که به دانشگاه علوم پزشکی شیراز رفتم در مورد کمبود و عدم دسترسی به داروهای بیماران سرطانی پرسیدم، در جواب گفتند به مسائل سیاسی و واردات برمی‌گردد.

وی با بیان اینکه به صورت کلی سرطان بیماری پرهزینه‌ای است و در بیمارستان فردی را دیدم که مجبور به فروش ماشینش شده بود. گفت: چند سال پیش که مادرم برای بیماری دیگری که داشت باید سه تا آمپول می‌زد، خیلی از داروخانه‌ها نداشتند و اگر هم بود گران حساب می‌کردند.

هرچند به نظر می‌رسد پس از برجام دسترسی به داروهای خاص راحت‌تر شده و تا حدود زیادی معضل کمبود دارو حل شده است، اما همچنان هستند کسانی که برای تهیه و خرید دارو مشکلاتی دارند. علاوه بر آن قیمت سرسام‌آور برخی داروها نیز مشکلی جدی است که باید وزرات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راهکاری برای آن بیابد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار