عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز گفت: وزارت علوم باید در خوزستان اولویت اول خود را مساله مهاجرت متخصصان و نخبگان از استان قرار دهد.
کد خبر: ۴۹۳۰۸۰
تاریخ انتشار: ۲۱ شهريور ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۴ 12 September 2017
به گزارش ایرنا_ منطقه خوزستان، عضو هیات علمی دانشگاه شهیدچمران اهواز با بیان اینکه وزارت علوم باید در خوزستان اولویت اول خود را مساله مهاجرت متخصصان و نخبگان از استان قرار دهد، گفت: سرپرست وزارت علوم باید از همین امروز کارهای جدی خود را آغاز کند و نقشه راه را برای آموزش عالی در نظر بگیرد، زیرا اگر به همین روند پیش رود، آموزش عالی آینده بدی خواهد داشت.

دکتر امیدعلی شهنی‌کرم‌زاده با اشاره به تاخیر در انتخاب سرپرست وزارت علوم نسبت به سایر وزارتخانه‌ها، اظهار کرد: همه دانشگاهیان می‌دانند دانشگاه و تحصیلات تکمیلی نیاز به یک بازنگری جدی دارد. یعنی روند کمیت‌گرایی بیش از حد در سال‌های گذشته موجب شده اکنون به طور مثال 50 هزار دانشجوی دکتری بیکار داشته باشیم.

وی با تاکید بر اینکه تمام دوره‌های تحصیلات تکمیلی باید تقاضامحور باشند و دانشگاه‌ها با انجام رصد و بر اساس تقاضای جامعه، پذیرش در دوره‌های تحصیلات تکمیلی را هدفمند کنند، گفت: این کار در سال‌های گذشته به هیچ عنوان انجام نشده و پذیرش در این دوره‌ها به شکل بی‌رویه انجام می‌شده است و این روند همچنان ادامه دارد. جوانان نیز در جامعه علاقمند به ادامه تحصیل هستند و پس از دریافت مدرک، بیکار می‌مانند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز با اشاره به انتخاب سرپرست وزارتخانه علوم، گفت: دکتر هاشمی سابقه خوبی در وزارت علوم دارد، همچنین ایده‌های خوبی دارد و جوان است. رییس‌جمهور باید در کابینه خود جوان‌گرایی کرده و از ایده‌های نو استفاده کند، چرا که اگر افرادی که سیاست‌های تکراری داشته باشند، دوباره وزیر شوند، همان سیاست‌های گذشته را ادامه می‌دهند.

کرم‌زاده تصریح کرد: باید تغییرات جدیدی ایجاد شود و وزارتخانه باید در تمام کارهای خود، از نظر افراد صاحب‌نظر و پیشکسوت استفاده کند. در گذشته وزارتخانه حتی عاجز بود آیین‌نامه ارتقای اعضای هیات علمی را ساماندهی کند و این آیین‌نامه در مدت کوتاهی چند بار عوض شده است.

وی افزود: همچنین برنامه‌ریزی برای دوره‌های دکتری باید به گونه‌ای باشد که وزارتخانه به نظر دو یا سه نفر از دانشگاه‌های تهران اکتفا نکند؛ بلکه باید هیات‌هایی از دانشگاه‌های مختلف آماده کند و آن هیات‌ها وظیفه برنامه‌ریزی را داشته باشند و آیین‌نامه دکتری را به کمیته‌های کوچک‌تری بسپارد که مورد تایید دانشگاه‌های مختلف باشند.

این چهره ماندگار ریاضی ادامه داد: در وزارتخانه باید ماهیت متفاوت رشته‌های دانشگاهی مختلف دیده شود و موضوع تحقیق و مقالات ISI و سایر معیارهایی که در جامعه مد شده است که واقعی نیز نیستند و ربطی به علم و پیشرفت علمی ندارند، باید بازنگری و تعریف شده و خوب سنجیده شوند.

کرم‌زاده ادامه داد: بنابراین وزارتخانه، کار بزرگی در این زمینه دارد و سرپرست وزارت علوم باید از همین امروز کارهای جدی خود را آغاز کند و نقشه راه را برای آموزش عالی در نظر بگیرد، زیرا اگر به همین روند پیش رود، آموزش عالی آینده بدی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه اکنون دانشگاه‌ها دچار روزمرگی شده‌اند و مسوولان دانشگاه‌ها نیز باید با معیارهای درستی انتخاب شوند، گفت: باید آزادی فکری و عملی در محیط دانشگاه برقرار شود و این از سایر مواردی است که وزارتخانه باید به آن توجه کند.

عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در خصوص اولویت‌هایی که وزیر علوم باید در استان خوزستان به آن‌ها توجه کند، عنوان کرد: باید به گذشته دانشگاه‌های استان نگاه شود که آیا اکنون افت یا پیشرفت کرده‌اند و علت‌های عقب‌ماندگی آن‌ها شناسایی و جبران شود.

کرم‌زاده ادامه داد: با توجه به شرایط آب و هوایی خاص استان در سال‌های اخیر، متخصصان استان درصدد ترک آن هستند. بنابراین وزارت علوم باید سعی کند معیارهایی برگزیند و انگیزه‌هایی ایجاد کند که متخصصان در آن بمانند. این اکنون معضلی است که برای آموزش و پرورش و دانشگاه‌های خوزستان وجود دارد. 

وی افزود: وزارت علوم کافی است آماری از تعداد نخبگان و مهاجران در آموزش و پرورش، دانشگاه و سایر موسسات استان در سال‌های گذشته بگیرد تا متوجه شود در مهاجرت افراد از خوزستان، یک سیر صعودی وجود دارد که برای استان خطرناک است. بنابراین باید اولویت اول وزارت علوم این باشد که ببیند دانشگاه‌ها در خوزستان به چه شکل بوده‌اند و در صورت عدم رشد آن‌ها، علل را بررسی کرده و معایب و موانع را بردارد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار