حضور چشمگیر فعالان گردشگری استان فارس در نشست فعالان گردشگری کشور نشان می‌دهد که بخش خصوصی گام‌های خود را برای توسعه گردشگری این استان محکم‌تر از گذشته برداشته است.
کد خبر: ۴۹۳۷۳۶
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۶ - ۰۸:۳۱ 14 September 2017
تابناک فارس به نقل از فارس: آنچه در این نشست جلب‌توجه می‌کرد، حضور بسیار پررنگ فعالان استان فارس بود که با اطلاعات کامل، مباحث مطرح‌شده را پیش می‌بردند و با آشنایی کامل با قوانین، راهکارهای مثمر ثمری را ارائه می‌دادند.

در چرایی حضور پررنگ فعالان گردشگری این استان نیازمند بیان برخی از مختصات گردشگری فارس هستیم تا بتوانیم با استفاده از سخنان برخی از شرکت‌کنندگان در این برنامه، نقش استان فارس در توسعه کشور را به بحث بگذاریم.

استان فارس نقش ارزنده‌ای در گردشگری کشور دارد

استان فارس در جنوب کشور در طول تاریخ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار بوده و بناهای ارزشمند به‌جامانده از ادوار تاریخی نشان‌دهنده اهمیت تاریخ و فرهنگ در این دیار است که مورد توجه جهانیان قرارگرفته است.

تنوع آب و هوایی و وجود قومیت‌های مختلف، جاذبه‌های فارس برای گردشگران را دوچندان کرده است، ضمن آن‌که استان فارس یکی از مناطق مهم عشایری کشور به‌حساب می‌آید که همین مسئله نیز توجه گردشگرانی را که به زندگی عشایر علاقه‌مند هستند، به خود جلب می‌کند.

هنر هنرمندان این دیار، وجود آرامگاه‌های حافظ و سعدی، زادگاه افرادی چون ملاصدرای شیرازی، وجود باغات بسیار زیبا و مطرح‌شدن شیراز به‌عنوان قطب پزشکی کشور تنها بخش اندکی از جاذبه‌های استان فارس است.

عنوان سومین شهر مذهبی کشور و وجود امامزادگان بسیار نیز کافی است که گردشگران مذهبی را به سمت خود بکشد، در کنار آن میهمان‌نوازی شیرازی‌ها نیز شهره خاص و عام است.

استان فارس قطب گردشگری جهانی است

استان فارس آثار ثبت‌شده بسیاری در فهرست ملی دارد که دو اثر تاریخی آن در فهرست جهانی به ثبت رسیده است. جاذبه‌های طبیعی و زیبای فارس و فرهنگ‌های مختلف این منطقه، استان فارس را به یکی از قطب‌های گردشگری کشور تبدیل کرده است و این استان به‌عنوان یکی از محورهای گردشگری جای خود را در بین گردشگران ایرانی و خارجی باز کرده است.

موارد ذکرشده که بخش ناچیزی از قابلیت‌های گردشگری فارس در زمینه‌های مختلف گردشگری را بیان می‌کند؛ فعالان عرصه گردشگری در این استان را به فکر انداخته است که با همفکری با فعالان دیگر نقاط کشور و تعاملی که با مسؤولان هر منطقه صورت می‌دهند، راه‌های توسعه گردشگری را بررسی کنند؛ زیرا به اعتقاد آنان، توسعه در هر نقطه‌ای از کشور که رقم بخورد بازتاب و سود آن به همه کشور و به‌خصوص استان فارس به‌عنوان یکی از استان‌های هدف گردشگری برمی‌گردد.

بخش خصوصی درزمینهٔ گردشگری فعالانه گام برمی‌دارد

نشست چند روز پیش فعالان گردشگری کشور که با حضور فعالانه فارسی‌ها صورت گرفت، این پیام را به مسؤولان استان می‌دهد که تلاشگران این عرصه برای رساندن فارس به جایگاه واقعی خود در زمینهٔ گردشگری، گام‌های خود را محکم برداشته‌اند و حالا نوبت دستگاه‌های ذی‌ربط به‌عنوان تسهیل‌کننده است که با تعامل بیش‌ازپیش با فعالان این عرصه، گام‌های بیشتر و بزرگ‌تری بردارند.

اتحادیه تأمین نیازهای فرش و صنایع دستباف، انجمن تور لیدرهای گردشگری و تعاونی‌های گردشگری و لیدرهای رسمی گردشگری ازجمله شرکت‌کنندگان در این هم‌اندیشی بودند که با استقبال مسؤولان بافق نیز همراه شد و در برنامه افتتاحیه شاهد حضور تعدادی از مسؤولان و اعضای شورای اسلامی شهر بافق بودیم.

چند تن از شرکت‌کنندگان استان فارس در این نشست که ازجمله برنامه‌ریزان و اجراکنندگان این سفر به‌حساب می‌آیند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شیراز به بیان دیدگاه‌های خود در مورد این نشست و چرایی حضور فعالانه فارسی‌ها در این برنامه پرداختند.

استفاده از تجارب گروهی راه‌های تعامل را بازتر می‌کند

سونیا خضرایی در مورد ضرورت برگزاری چنین نشست‌هایی اظهار داشت: شروع برنامه‌های ما از هم‌اندیشی بود و در ادامه این مسیر به اصلاح زیرساخت‌ها می‌پردازیم و بعد به سمت پایداری و اجرا می‌رویم.

وی افزود: برای توسعه گردشگری در کشور نیازمند تعامل هر چه بیشتر با دستگاه‌های اداری هستیم تا از ابزارهای قانونی موجود به بهترین نحو بهره‌برداری شود و فعالان گردشگری در چنین برنامه‌هایی، رودرروی همدیگر، به بیان دیدگاه و نظرات خود می‌پردازند تا با نتیجه‌گیری و هماهنگی در مورد چگونگی این تعاملات، از تجارب یکدیگر در این زمینه بهره بگیرند و البته همان‌گونه که در شهر بافق شاهد بودیم حضور مسؤولان در این نشست‌ها، این راه را بازتر می‌کند.

خضرایی ادامه داد: در حوزه گردشگری چند گروه وجود دارند؛ گروهی که کار را شروع کرده و شکست‌ خورده‌اند، گروهی که آموزش ندیده وارد این عرصه شده‌اند و گروه‌های موفق که در این نشست‌ها، تجربیات خود را برای نپیمودن دوباره یک مسیر در اختیار همدیگر قرار می‌دهند.

نیازمند تعامل با دیگر استان‌ها برای گسترش فعالیت‌های گردشگری هستیم

این فعال گردشگری و صنعت فرش که ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر دارند در مورد علت حضور فعالانه فارسی‌ها در این نشست ابراز داشت: طبیعی است که وقتی در استانی با جاذبه‌های گردشگری زیاد زندگی می‌کنیم، در دنیا به‌عنوان قطب گردشگری شناخته می‌شویم و راه‌های توسعه‌ای نیز پیش روی ما باز است؛ برای استفاده هر چه بیشتر از این امکانات باید در پی کسب تجربه دیگران و بهره‌برداری از این نظرات باشیم و از طرفی با توجه به تجارب ارزنده فارس در این زمینه، آن را در اختیار دیگر همکاران خود در نقاط مختلف کشور بگذاریم که سود این تعاملات به‌کل کشور می‌رسد.

یکی دیگر از فعالان گردشگری فارس نیز اظهار داشت: فارسی‌ها فضای مجازی را به فضای عملی و عملیاتی تبدیل کردند و این کار با تشکیل جلسات کوچک در شیراز شروع شد.

محمدعلی دهقان افزود: در این جلسات به این نتیجه رسیدیم که این بحث‌ها باید کشوری شود و به توسعه گردشگری نه‌تنها در یک استان خاص، بلکه به توسعه کشور کمک کند.

به دنبال توسعه گردشگری کشور هستیم

این فعال صنعت گردشگری ادامه داد: حضور چشمگیر فارسی‌ها در این برنامه به دلیل اهمیتی است که آنان برای گردشگری در این استان با ظرفیت‌های بالا قائل هستند و در مسیر بهره بردن از تجارب دیگر همکاران خود می‌کوشند.

وی ادامه داد: برای سفر به استان‌های دیگر نیز در حال برنامه‌ریزی هستیم و امیدواریم که این کار که به‌صورت خودجوش و مردمی و با تشویق و ترغیب برخی از مسؤولان شروع شد، گامی برای استفاده هر چه بهینه‌تر از امکانات گردشگری باشد؛ زیرابه اعتقاد ما و در همین استان فارس، ازلحاظ گردشگری جایگاه خوبی نسبت به توانمندی‌های خود نداریم.

مرضیه نور‌‌الهی یکی دیگر از شرکت‌کنندگان نشست بافق در مورد علت حضور پررنگ فعالان فارس در این نشست اظهار داشت: فعالان گردشگری فارس با توجه به ظرفیت‌های بالای این استان، ذوق و شوق بسیاری به این‌گونه مباحث از خود نشان می‌دهند؛ ضمن این‌که دانش زیادی نیز در این زمینه‌ها دارند.

نشست‌های گردشگری راهی برای بازاریابی این صنعت است

وی افزود: افرادی از تمام نقاط فارس و در بخش‌های مختلف در این نشست شرکت کردند که افراد موفق این عرصه شناخته می‌شوند و درزمینهٔ بازاریابی نیز کاربرد هستند و می‌دانند که یکی از راهکارهای بازاریابی، حضور در چنین نشست‌ها و همراهی و همفکری و آشنایی با دیگر فعالان کشور در حوزه خودشان است.

این پژوهشگر عرصه گردشگری اضافه کرد: به این مسائل باید این نکته را هم اشاره کرد که مردم استان فارس تعامل‌پذیری بالایی دارند و به همفکری و جمع‌آوری اطلاعت کاری خود نیز اهمیت بسیاری می‌دهند و حضور آنان در گردهمایی‌های تخصصی در فضای مجازی نیز به‌صورت ملموسی قابل‌مشاهده است.

نوراللهی در مورد اهمیت و نقش چنین نشست‌هایی در توسعه گردشگری کشور گفت: تبلیغات چنین برنامه‌هایی اثرگذار است و دیگر فعالان کشور نیز متوجه می‌شوند که یکی از راه‌های بازاریابی و همفکری برای کار بهتر، حضور در جمع و هم‌اندیشی است و این کار افق‌های روشنی را در پیش خواهد داشت.

گام‌های روبه‌جلو در صنعت گردشگری فارس

فعالان گردشگری فارس برای بهره بردن از پتانسیل‌های بالای گردشگری این استان گام‌های روبه جلویی برداشته‌اند و این برنامه‌ها می‌تواند امری امیدوارکننده برای توسعه گردشگری در یکی از مهم‌ترین قطب‌های گردشگری کشور باشد.

حضور فعالانه عرصه گردشگری فارس در این نشست می‌تواند دارای پیام‌های ارزنده‌ای برای دستگاه‌های مرتبط در این استان و کشور باشد که بخش خصوصی آمادگی تعامل برای رشد و توسعه این صنعت را دارد.

از این به بعد باید منتظر تعامل بیش‌ازپیش دستگاه‌های دولتی با فعالان گردشگری این استان باشیم که برای توسعه فارس گام‌های ارزنده‌تری نسبت به گذشته برداشته‌اند و به‌یقین، این تعاملات راهی برای توسعه کشور به‌حساب می‌آید.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار