مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها گفت:مذاکراتی با یک شرکت آلمانی متخصص در باروری ابرها، برای بارور کردن ابرها و تگرگ زدایی در رفسنجان، خوزستان و خراسان رضوی انجام شده است.
کد خبر: ۴۹۶۳۹۶
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶ 19 September 2017
به گزارش ایرنا_ منطقه خوزستان، شرکت «اف.کی.اِی» (FKA) آلمان برای انتقال تجهیزات و دانش در زمینه باروری ابرها، با مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها تفاهمنامه همکاری امضا کرد.
 همایش «آشنایی با آخرین دستاوردهای تعدیل وضع هوا» که شامل باروری ابرهای سرد و گرم و همچنین بهبود بارش (تگرگ زدایی) می شود، دوشنبه در موسسه تحقیقات آب ایران برگزار شد.

در این نشست، «فرانک دیکتور کاسپاراک» و «الکسی شیلین»نمایندگان شرکت اف.کی.اِی آلمان و همچنین «فرید گلکار» مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، حضور داشتند.
گلکار گفت: مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از 20 سال پیش فعالیت خود را در کشور آغاز کرده اما هنوز آنچنان که باید مورد حمایت قرار نگرفته است.

وی در مورد حضور شرکت آلمانی ف.کی.اِی در ایران اظهارکرد: این شرکت در جنوب غرب آلمان و همچنین مناطقی از سوییس، در زمینه بارور کردن ابرها و به ویژه تگرگ زدایی فعال است.
مدیرعامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها درباره محدودیت های این مرکز در بخش منابع مالی گفت: این مرکز فقط 2 فروند هواپیمای استیجاری از اوکراین در اختیار دارد که تجهیزات این هواپیماها نیز مستهلک شده است.

وی افزود: اکنون امارات 6 فروند هواپیما و تایلند 26 فروند هواپیمای باروری ابرها دارند اما ما پس از گذشت 20 سال، فقط 2 فروند هواپیمای استیجاری در اختیار داریم؛ در حالی که ایران تنها کشوری است که در منطقه به این فناوری مجهز است.

گلکار اظهارکرد: ابرها منبع ارزشمندی از آب هستند که استفاده نکردن از این منبع، باعث می شود هر ساله مقادیر زیادی آب با کیفیت از مرزهای کشور خارج شود.
وی همچنین از تقاضای برخی نهادهای غیردولتی و همچنین فعالان بخش خصوصی در استان های مختلف برای باروری ابرها خبر داد و گفت: این اشخاص حقیقی و حقوقی برای دفاع از منافع خود، متقاضی بارورکردن ابرها شده اند.

مدیر عامل مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها افزود: به تازگی مذاکراتی با آستان قدس رضوی برای اجرای طرحی در مزارع شرکت های این نهاد داشته ایم؛ در گذشته در این مکان ها با حفر 40 متر چاه به آب می رسیدند اما اکنون این عمق به 160 متر رسیده است؛ همچنین، یکی از مزارع این شرکت ها در نیمه خرداد به دلیل بارش تگرگ به طور کلی بدون استفاده ماند و بیش از یک هزار میلیارد ریال خسارت وارد کرد.

فراهم سازی هواپیمای بارورساز ابر و آموزش ایرانیان
نماینده شرکت آلمانی اف.کی.اِی نیز در این همایش هدف از حضور در ایران را ارایه راهکارهایی برای افزایش نتایج بارورسازی ابرها اعلام کرد و افزود: در گام نخست، مواد ساخته شده در آلمان در اختیار طرف ایرانی قرار می گیرد که این مواد عملکرد بارور کردن ابرهای سرد را افزایش می دهد.

الکسی شیلین ادامه داد: این شرکت می تواند هواپیماهای مورد نیاز برای باروری ابرها را در اختیار ایران قرار دهد تا در طرح های بارور کردن ابرها هم قدرت عملیات و هم دقت انتخاب محل افزایش یابد.

این فعال بخش خصوصی آلمان اضافه کرد: شرکت ما آمادگی دارد در زمینه آموزش و مهارت افزایی کارشناسان ایرانی نیز همکاری داشته باشد.

وی در مورد طرح های تگرگ زدایی گفت: برای مقابله با تگرگ، سه رویکرد وجود دارد؛ نخست استفاده از راکت که در برخی کشورها مانند روسیه، بلغارستان و آرژانتین استفاده می شود؛ دوم استفاده از هواپیما که در اروپای مرکزی و آفریقا مرسوم است و سوم استفاده از ژنراتورهای زمینی که در کشورهایی مانند برزیل، فرانسه و اسپانیا عمومیت دارد.

شیلین افزود: در ایران باید ابتدا با توجه به شاخص های مختلف یکی از این راهبردها را انتخاب و سپس به عملیاتی کردن آن بپردازیم.
 فناوری بارورسازی ابرها به عنوان شاخه ای از علم و تعدیل وضع هوا، مجموعه ای از فناوری های ایمن، علمی و ثابت شده جهت افزایش بارش، کاهش خسارت تگرگ و محو مه در بسیار کشورهای جهان مورد استفاده قرار می گیرد.

مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها از بدو تاسیس تاکنون با استفاده از فناوری روز دنیا، اقدام به مطالعه و اجرای پروژه های متعددی با استفاده از 2فروند هواپیما در عرصه ملی از مناطق مرکزی کشور تا استان های شمالی و شمال غربی کرده است.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار