دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان اظهار کرد: کشاورزان شادگانی پس از اعلام زمان کشت اقدام به شخم زنی و کاشت بذر کردند اما یک روز پس از ورود آب به اراضی بار دیگر جریان آب بسته شد.
کد خبر: ۵۲۵۳۲۸
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۵ 16 November 2017
به گزارش ایرنا _ منطقه خوزستان، هوشنگ مقامسی فیه با اشاره به ممنوعیت کشت اراضی شادگان در تابستان سال جاری افزود: درحالی که شهرهای حوضه مارون با ممنوعیت کشت مواجه بودند شاهد آن بودیم که در شهرهای بالادست محصولاتی نظیر یونجه، شلتوک وکنجد کشت شد.

وی با بیان اینکه نخیلات شادگان تا مرحله نابودی پیش رفته اند تصریح کرد: برای کشت پاییزه نیز سازمان جهادکشاورزی و آب و برق خوزستان از عدم ممنوعیت کشت خبر دادند که بر همین اساس کشاورزان با دریافت تسهیلات از بانک اقدام به کاشت محصول کردند.

مقامسی فیه یادآورشد: 18 آبانماه آب پشت رودخانه مارون آزادسازی و سه روز بعد وارد اراضی شادگان شد اما 22 آبانماه به دستور شورای تامین بهبهان آب قطع شد.

وی با بیان اینکه 85 مترمکعب آب بر ثانیه از رودخانه رهاسازی شد، خاطر نشان کرد: آبی که وارد اراضی شادگان شد سرشار از زهاب بود وبه هیچ عنوان قابل استفاده در کشاورزی نبود.

دبیر نظام صنفی کشاورزی شادگان افزود: بیشتر مردم شادگان از راه کشاورزی امرار معاش می کنند و با محدودیت های کشت در سال های گذشته بایدمنتظر مهاجرت و افزایش بیکاری در این شهر باشیم.

وی گفت: طبق اعلام رسمی مرکز سرشماری در سال های 90 تا 95 حدود 40هزار نفر از شادگان مهاجرت کرده اند و با ادامه این روند قطعا شاهد افزایش این آمار خواهیم بود.

مقامسی فیه تصریح کرد: سازمان جهادکشاورزی باید الگوهای کشت کم مصرف را تعریف و در اختیار کشاورزان قرار دهد، متاسفانه درحال حاضر شاهد کشت محصولات پر مصرف در بالادست مارون هستیم.

وی افزود: اگر قرار بر عدم اختصاص آب به اراضی شادگان بود باید از 2 ماه پیش این امر به کشاورزان اطلاع رسانی و معوض کشت نیز پرداخت می شد.

شهرستان شادگان و تالاب بین المللی شادگان در انتهای رودخانه جراحی چند سالی است که با تنش آبی روبه رو هستند.

پیش از این نیز استاندار خوزستان نسبت به نابودی نخیلات شادگان هشدار داد و گفته بود: تنش آبی در حوضه رودخانه مارون- جراحی نخیلات شادگان را که در انتهای این حوضه قرار دارند، با خطر خشک شدن و نابودی مواجه کرده است.

شادگان در جنوب خوزستان قراردارد، اراضی کشاورزی این شهرستان 30 هزار هکتار و نخیلات 12 هزار هکتار وسعت دارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار