نماینده مردم شوش در مجلس :
نماینده مردم شوش در مجلس با بیان اینکه امکان کشت جایگزین در برخی نقاط وجود ندارد، گفت: دولت الزامات کشت جایگزین را در نظر بگیرد
کد خبر: ۶۱۴۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۱ 02 June 2018

سید راضی نوری با اشاره به موضوع ممنوعیت کشت تک محصولی در خوزستان، اظهار کرد: باید تمام استان‌ها از دستور العمل دولت مبنی بر ممنوعیت کشت تابستانه تمکین کنند و قانون منع کشت تک محصولی تنها برای خوزستان اعمال نشود.

وی ادامه داد: دولت در این ارتباط موضوع کشت جایگزین را مطرح کرده که البته در برخی نقاط استان ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و شرایط برای عملیاتی کردن این طرح وجود نداشته باشد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، توضیح داد: در برخی نقاط شهرستان شوش در بخش شاوور، به دلیل سطح سفره آب زیر زمینی، منطقه باتلاقی است و امکان کشت ذرت و گندم ومحصول جایگزین وجود ندارد.

نوری ادامه داد: سطح زمین‌ها در این مناطق پایین است و آب حاصل از زهاب، بارندگی و .. به سمت این مناطق هدایت می شوند و در زمستان پر آب شده و با وجود قلیایی بودن خاک، فرصت هرگونه کشت به جز برنج از کشاورزان گرفته می‌شود.

وی ادامه داد: کشاورزان این منطقه ناچارند که در خردادماه هر سال با حق‌آبه‌شان از رودخانه شاوور که قدمت چند صد ساله دارد، به کشت تک محصول خود اقدام کنند و از این راه مشکلات معیشتی خود را برطرف سازند.

دولت الزامات کشت جایگزین را در نظر بگیرد

نماینده مردم شوش در مجلس در ادامه خاطرنشان کرد: در صورت کشت جایگزین نیز دولت باید با نگاه کوتاه مدت و بلند مدت، الزامات خاصی همچون آموزش و ترویج را در نظر بگیرد تا کشاورزان را مجاب به کشت جایگزین کند.

وی افزود:از طرف دیگر دولت باید خرید محصول جایگزین از کشاورزان را تضمین کند به نحوی که کشت جدید برای این قشر به اندازه تک‌محصول مورد کشت آنها، صرفه اقتصادی داشته باشد.

مشکل کشاورزان شاوور رفع می‌شود

نماینده شوش در مجلس در ادامه از برطرف شدن مشکل کشاورزان کشت تک محصول در بخش شاوور خبر داد و بیان کرد: مشکل کشاورزان تک‌محصول این منطقه از شوش به صورت جدی پیگیری شده و با توجه به شرایطی که ذکر شد، با همراهی سازمان آب و برق استان و جهاد کشاورزی مشکل آنها تا حد زیادی برطرف می‌شود.

نوری با بیان اینکه به زودی نشستی برای بررسی وضعیت کشاورزان بخش شاوور با حضور مسؤولان مربوطه انجام خواهد شد، اظهار کرد: با هماهنگی بین سازمان آب و برق و جهاد کشاورزی و طبق جدول زمان‌بندی و اولویت کشت تک محصولی سهمیه آب برای کشاورزان تعیین خواهد شد.

وی تصریح کرد: هیچ توجیه و دلیل قابل قبولی برای ممنوعیت کشت تک محصولی در بخش شاوور وجود ندارد.

نماینده مردم شوش در پایان با بیان اینکه تنها راه درآمد اهالی مناطق تک محصول در بخش شاوور، کشاورزی است گفت: ممانعت از این کشت به دلیل شرایط اقلیمی و ممکن نبودن کشت جایگزین، باعث می‌شود که کشاورزان دچار مشکلات مالی زیادی شوند که برای ما به هیچ وجه قابل قبول نیست.

جمعی از کشاورزان خوزستانی صبح روز نهم خرداد در اعتراض به ممنوعیت کشت تابستانه مقابل سازمان آب و برق خوزستان تجمع کردند.

بر اساس مصوبه شورای کشاورزی استان کشت برنج برای سال زراعی ۹۸-۹۷ در این استان ممنوع اعلام شده است.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار