مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس:به نقش پررنگ آموزش وپرورش در پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: آموزش و پرورش گسترده‌ترین دستگاه فرهنگی کشور است که به‌طور مستقیم جمعیتی بزرگ را تحت پوشش قرار داده است. ضمن آنکه این مجموعه ابزارهای لازم برای تنظیم و یا کنترل آسیب‌های اجتماعی را دارد و می‌تواند از ساعاتی که دانش آموزان در مدرسه حضور دارند استفاده کرده و برای مقابله با آسیب‌ها برنامه‌ریزی کند.
کد خبر: ۶۳۷۶۲۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۳ 31 July 2018

تابناک فارس به نقل از ایکنا: بتول معلم، مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس امروز، ۹ مرداد در دیدار با مسئولان آموزش و پرورش فارس گفت: پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی تنها به عهده یک دستگاه و ارگانی نیست و نه تنها نهاد‌های متولی بلکه دولت و حتی عموم مردم باید پای کار آیند.
وی با بیان اینكه بیش از ۱۶ عنوان برنامه و طرح برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در استان اجرا خواهد شد، گفت: جریان‌سازی فرهنگی در زمینه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و رفتارهای پرخطر در مدارس، جلب مشارکت رسانه‌ها، خانواده‌ها و ذی نفعان محلی برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی کودکان و نوجوانان از جمله اهداف مورد نظر در این زمینه است.
معلم با اشاره به نقش پررنگ آموزش وپرورش در پیش‌گیری از آسیب‌های اجتماعی، گفت: آموزش و پرورش گسترده‌ترین دستگاه فرهنگی کشور است که به‌طور مستقیم جمعیتی بزرگ را تحت پوشش قرار داده است. ضمن آنکه این مجموعه ابزارهای لازم برای تنظیم و یا کنترل آسیب‌های اجتماعی را دارد و می‌تواند از ساعاتی که دانش آموزان در مدرسه حضور دارند استفاده کرده و برای مقابله با آسیب‌ها برنامه‌ریزی کند.
وی اضافه کرد: وزارت آموزش وپرورش برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌های مختلفی را در سطح مدارس اجرا می‌کند که محور و رویکرد آن‌ها، پیشگیری اولیه است که در قالب‌های متنوع آموزشی، فرهنگی و ترویجی، از قبیل کارگاه‌های آموزشی، جشنواره‌ها، نمایشگاه ها، محصولات فرهنگی- آموزشی، طراحی و اجرا می‌شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: مدرسه به عنوان یک محیط آموزشی اگر نتواند وظایف تربیتی خود را به نحو مطلوب انجام دهد و فاقد توجه به وظایف علمی و اجتماعی خود و بی‌علاقگی نسبت به درک نیازهای روحی نوجوان، فقط به آموزش کلیشه‌ای صرف بپردازد.
معلم ادامه داد: مؤسسات آموزشی نقش موثری در بهداشت روانی و فراهم آوردن محیطی سالم در جهت رشد فکری و شکوفایی اندیشه‌ها دارند که برای ایفای چنین نقشی معلمان و مسئولان مدارس باید از سلامت روانی کافی برخوردار باشند. به همین دلیل باید از همکاری و همفکری اولیای کودکان، خود بچه‌ها و مسئولان مدارس به صورت مشترک استفاده شود و در هر واحد آموزشی یک شورا و یا انجمن برای بررسی و برنامه‌ریزی مسائل تربیتی و فکری دانش آموزان آن مدرسه تشکیل شود تا به موقع و به جا پیش‌گیری‌های لازم انجام شود.
وی همچنین اظهار كرد: نقطه‌ کوری در رشد شخصیت دلخواه و اجتماعی جوانان وجود دارد و آن اینکه متأسفانه جوانان امروز خود را نشناخته‌اند و به توان و قدرت فراوان خود باور ندارند، به علاوه از شرایط وموقعیت اجتماعی خود آگاهی ندارند، بنابراین بررسی نقش آموزش مهارت‌های اجتماعی در کاهش آسیب‌های اجتماعی در مدارس ضروری است.
معلم اضافه کرد: بی شک سنین ابتدایی و پایه هر انسانی، زمان شکل‌گیری بسیاری از رفتار‌های اوست و خانواده در این بین نقش بسزایی دارد حال در این میان برخی خانواده‌ها به دلیل کم توجهی و برخورداری از اطلاعات اندک بیشتر در معرض آسیب‌های اجتماعی قرار می‌گیرند که این خود باعث ورود جدی آموزش و پرورش به این وادی خواهد شد .
مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس همچنین با تأکید بر توجه به آموزش از طریق طبیعت مانند مدارس طبیعت، گفت: در مدارس طبیعت کودکان علاوه بر تحرک و نشاط با استفاده از خاک، گل، سنگ، حیوانات و گیاهان با طبیعت مانوس شوند.
معلم ادامه داد: نباید محیط و فضای کودکی را از کودکان بگیریم؛ در مدرسه طبیعت کودکان بدون آموزش می توانند از دوران کودکی لذت ببرند و تجربه طبیعت را بیاموزند .
مدیرکل دفتر اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: مدارس طبیعت همچنین در نجات کودکان از فضای مجازی و آماده کردن شخصیت آنها برای آینده بسیار مؤثر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار