وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: عمده بیکاران کشور آنهایی هستند که مهارت های کافی یا حداقل عالی در رشته های مختلف ندارند.
کد خبر: ۷۱۷۶۹۲
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ 21 February 2019

نیاز به احداث نیروگاه برق در مناطق شمالی خوزستان/ عمده بیکاران کشور فاقد مهارت های کافی هستند

پتروشیمی کیمیای اندیمشک ظهر امروز با حضور محمد شریعتمداری با ظرفیت تولید سالانه ۲۰۰ هزار تن MEG و ۲۵ هزار تن مخلوط EG در زمینی به مساحت ۴۰ هکتار در فاز اول و با اشتغال دوران ساخت سه هزار نفر کلنگ زنی شد مقدار آب مورد نیاز این شرکت ۲۷۰ متر مکعب است که از منابع رودخانه دز تامین خواهد شد

به گزارش"تابناک"؛ میزان برق مورد نیاز این پتروشیمی ۱۶ مگاوات برآورد شده است. پیمانکار و خریدار محصول شرکت پتروشیمی کیمیا اندیمشک، شرکت ووهان چین است

این پتروشیمی قرار است در مدت ۴۸ ماه و با هزینه سرمایه گذاری معادل ۵۰۰ میلیون دلار اجرایی خواهد شد. در زمان احداث این شرکت برای بیش از ۳۰۰۰ نفر اشتغال موقت ایجاد می‌شود و پس از تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه، ۴۰۰ فرصت شغلی در شهرستان اندیمشک ایجاد می‌شود.

محمد شریعتمداری در مراسم کلنگ زنی پروژه پتروشیمی کیمیا اندیمشک اظهار کرد: نام زیبای اندیمشک با ایثار و از خود گذشتگی در ذهن مردم ایران نقش بسته است و ایثار این مردم در دوران جنگ از ذهن مردم ایران پاک نخواهد شد.

وی افزود: این مردم حق بزرگی بر گردن مردم ایران دارند و امروز همه مردم ایران باید در ساخت منطقه خوزستان و اندیمشک همراهی کنند و در این زمینه تلاش کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به روحیه همدلی و همراهی مردم و مسولان در شهرستان اندیمشک تصریح کرد: مسولان در این منطقه با تلاش و جدیت بسیاری پیگیر حل مسایل مردم منطقه هستند و در این زمینه از هیچ تلاشی کوتاه نمی آیند.

شریعتمداری با اشاره به عنوان کرد: امروز  با مشکلات و گرفتاری‌های متعددی مواجه هستیم و هیچ کس نمی‌تواند این مشکلات را انکار کند.

وی ادامه داد: امروز جمعیت کشور یک جمعیت جوان است و بیش از 4 و نیم میلیون نفر از جوانان در دانشگاه های کشور تحصیل می‌کنند و این افراد نیازمند شغل و کار هستند.

شریعتمداری تصریح کرد: مهارت افزایی در میان جوانان کامل نیست و و عمده بیکاران کشور مهارت‌های فنی کافی ندارند و مسولان باید مشکل مهارت جوانان را با همراهی یکدیگر حل کنند.

وی با بیان اینکه ملت ایران با درک مشکلات موجود در برابر دشمنان خواهد ایستاد، گفت: همه بخش‌های کشور باید تلاش خود را انجام دهند و مشکل بیکاری کشور را حل کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به کلنگ زنی پروژه پتروشیمی اندیمشک اظهار کرد:  این پروژه در اوج نقص کشور در بحث سرمایه‌گذاری در حال اجرا است و همه تلاش را انجام خواهیم داد تا سرمایه‌گذاری انجام گرفته در این حوزه به ثمر بنشیند.

شریعتمداری عنوان کرد: در برنامه ششم توسعه قرار بود تا به میزان 770 هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری انجام گیرد تا به رشد اقتصادی متوسط 8 درصدی برسیم و با توجه به این امار سالانه میزان نرخ بیکاری را 0.8 درصد کاهش دهیم.

وی ادامه داد: در این زمینه با توجه به اعمال فشارها به کشور رشد اقتصادی به میزانی که مد نظر بود محقق نشد. 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه از اجرای پروژه‌هایی که منجر به ایجاد اشتغال جدید در کشور می‌شود حمایت می‌کنیم، عنوان کرد: با توجه به اینکه در گذشته پرداخت وام‌های خود اشتغالی منجر به اشتغالی واقعی نشده است، اکنون کنترلی را اعمال خواهیم کرد تا شاهد ایجاد اشتغال واقعی در کشور باشیم.

شریعتمداری با اشاره به سهمیه وام یک و نیم میلیون دلاری که برای مشاغل روستایی در نظر گرفته شده است، گفت: 750 میلیون دلار از این وام تا کنون در کشور توزیع شده است و از شب گذشته نیز مرحله دوم تخصیص این وام‌ها در کشور آغاز شده است تا زمینه برای ایجاد اشتغال مولد در کشور فراهم شود.

وی با بیان اینکه اکنون و پس از گذشت 40 سال از انقلاب میزان تولید محصولات پتروشیمی کشور بیش از 60 میلیون تن است، گفت: رشد بیمه از دوران پس از انقلاب تا کنون رشد بسیار چشمگیری داشته است و هر روز نیز افزایش پیدا می‌کند

فریدون حسنوند همچنین اظهار کرد: شهرستان اندیمشک به لحاظ شرایط جغرافیایی به گونه‌ای واقع شده که خداوند نعمت را بر آن تمام کرده است؛ بالارود در پیشانی، سد بختیاری در آینده در شمال این شهر، رودخانه کرخه و دز و دو نیروگاه برق آبی در کنار این شهر، ۱۰ میلیارد مترمکعب ذخیره آبی، یک هزار و ۲۰۰مگاوات تولید برق، بیش از ۵۰ هزار بشکه نفت تولید روزانه و شبکه ریلی شمال به جنوب از ظرفیت‌ها و استعدادهای خدادادی اندیمشک به شمار می‌آید.

وی با بیان اینکه به دلایل مختلف نتوانستیم در بحث اشتغال و توسعه پایدار شهرستان اندیمشک در جایگاه واقعی خودش قرار دهیم، افزود: اینجا همان اندیمشکی است که در زمان دفاع مقدس ۵۴ فروند هواپیما یک ساعت و نیم آن را بمباران کردند.

نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با وحدت به دنبال سازندگی هستیم و حاصل آن در بخش‌های مختلف تولید، اشتغال و چرخش اقتصادی با تلاش و تسریع در حوزه صنعت باید بیش از گذشته نمایان شود.

حسنوند با تأکید بر اینکه روند ساخت نیروگاهی که قبلا کلنگ زنی شده باید تسریع شود، بیان کرد: پیگیری‌های این پروژه از سال گذشته شروع شده و دو سفر به کشور چین در این ارتباط انجام و امروز هم کارشناسان چینی حضور دارند. 

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: این پروژه حداقل به ۵۰۰ میلیون دلار اعتبار ارزی نیاز دارد که برای تأمین آن جلساتی از سوی استاندار با صندوق توسعه ملی برگزار و با توجه به صحبت‌های انجام شده و حمایت دولت مشکلی در زمینه اجرای این پروژه نخواهد بود.

وی، اقدامات انجام شده در زمینه آب، برق و گاز و دیگر زیرساخت‌های این پتروشیمی را مطلوب دانست و افزود: حمایت وزیر کار می تواند نور امیدی برای مردم این شهرستان و کاهش آمار بالای بیکاری جوانان باشد.

حسنوند با اشاره به اینکه نرخ بیکاری در این شهرستان بسیار بالاست، اضافه کرد: دغدغه اول مردم اندیمشک اشتغال است و هیچ خواسته‌ای به غیر از اشتغال برای آن‌ها اولویت ندارد.

نماینده مردم اندیمشک با اشاره به آغاز پروژه دیگری در حوزه پتروشیمی که سال‌ها از آن می‌گذرد، گفت: برای احداث پتروشیمی دیگر اندیمشک به اعتباری بالغ‌بر ۳۵۰ میلیون دلار نیاز است که در هفته‌های آتی نیز با حضور یک وزیر دیگر، عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.

حسنوند تصریح کرد: در اندیمشک بیمارستان تأمین اجتماعی نداریم ولی حداقل یک کلینیک یا پلی کلینیک جدید در این شهرستان با توجه به نیاز مبرم شهرستان ایجاب شود.

وی با اشاره به اینکه در اندیمشک از روزهای اول بحث مشاغل خانگی جدی گرفته شد و مسئولان ادارات کمیته‌ای با هدف بررسی طرح‌ها در این حوزه تشکیل دادند، عنوان کرد: از وزیر درخواست داریم که حداقل یک هزار وام خوداشتغالی را به اندیمشک اختصاص داده و همچنین اعتبار تسهیلات اشتغال پایدار روستایی به عنوان سهم این شهرستان در همین سفر اختصاص یابد.

در ادامه غلام‌رضا شریعتی اظهار کرد: امیدواریم این پروژه بزرگ و هایتک که محصول آن برای استفاده و مصرف از هم اکنون هم برای خرید مشتری و متقاضی دارد بر اساس جدول زمانبندی پروژه تکمیل شود.

وی با بیان اینکه قطار توسعه در شهرهای مختلف هرکدام به فراخور استعداد و پتانسیل آن در حال حرکت است افزود: پتانسیل خوزستان با نیروی جوان تحصیل کرده در شهرهای مختلف و هم استعدادهای خدادادی و ذاتی که برای مردم به ودیعه گذاشته بیشتر از این است.

استاندار خوزستان گفت با اشاره به افتتاح صنایع بزرگ در استان، گفت: برخی پروژه ها آنقدر بزرگ هستند که خود رئیس جمهور می تواند برای افتتاحیه آنها در استان حضور پیدا کند؛ پروژه پالایشگاه گاز بیدبلند ۲، پتروشیمی خلیج فارس با ۳.۲ میلیارد دلار، پتروشیمی مسجدسلیمان با اعتبار ۸۵۰ میلیون یورو، فاز دوم فولاد روهینا دزفول و همچنین فولاد شهید جهان آرا در خرمشهر هم با اعتبار بیش از ۳۰۰ میلیون یورو که همگی بیش از ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی افزود: ناپایدارترین وضعیت برق خوزستان را در شمال این استان داریم که برق شاخص اول برای سرمایه گذاری و حتی فراهم شدن زیرساخت‌های سرمایه گذاری در استان است.

شریعتی با اعلام آمادگی برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی گفت: در صورت ارائه طرح در این زمینه و تأیید هیچ محدودیتی برای پرداخت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی نداریم.

استاندار خوزستان تصریح کرد: به منظور شفاف سازی برای افکار عمومی باید اعلام کنیم که پتروپالایش مسجدسلیمان یک پروژه مجزا است و هیچ ارتباطی به پتروشیمی کیما اندیمشک ندارد و این دو پروژه با هدف توسعه استان طراحی و اجرا می‌شوند.

به گزارش تابناک پیمان جهانگیری در این مراسم اظهار کرد: با توجه به اینکه خوزستان ظرفیت بالقوه‌ای در نفت، گاز، پتروشیمی دارد و استان خوزستان به نیروگاه‌های حرارتی و آبی معروف است و باید به این ظرفیت‌ها توجه ویژه‌ای شود.
  
وی با اشاره به وجود نیروگاه سیکل ترکیبی در این شهرستان که تحت نظر وزارت رفاه است، افزود: این نیروگاه تحت عنوان هلدینگ انرژی مدت‌ها است که مغفول مانده و پیگیر هستیم و تقاضا داریم تا شاهد تکمیل این نیروگاه باشیم.
  
فرماندار اندیمشک با اشاره به کلنگ زنی پتروشیمی اندیمشک تصریح کرد: اندیمشک شاهراه اصلی با جاده ترانزیتی است و دارای راه هوایی و ریلی و دسترسی به دریاچه کرخه است و می توان از این ظرفیت‌ها به نحو احسن بهره‌مند شد. 

جهانگیری عنوان کرد: با توجه به آغاز عملیات اجرایی کارخانه پتروشیمی اندیمشک، صادرات تولیدات این شرکت با توجه به وجود بنادر جنوب می‌تواند موفق‌تر و آسان‌تر انجام شود. 

وی با بیان اینکه همه تلاش ما بر این است تا یک آرامش نسبی در شهرستان ایجاد کنیم، خاطرنشان کرد: این نوید را به شهروندان شهرستان اندیمشک می‌دهیم که پروژه های بعدی در دست تعریف هستند و یا حضور وزرای دیگر نیز شاهد کلنگ زنی و افتتاح پروژه‌های دیگر خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار