مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4 گفت: هفته گذشته با حضور نمایندگان شرکت بازرگانی دولتی ایران از تهران و خریداران، فروش و واگذاری سیلوهای اهواز انجام شد.
کد خبر: ۷۱۸۷۶۶
تاریخ انتشار: ۰۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۲ 26 February 2019

بنای صنعتی سیلو اهواز یکی از آثار شاخص کلان‌شهر اهواز با بیش از 80 سال قدمت است. این سیلو در ساحل غربی رودخانه کارون قرار دارد و محل نگهداری و ذخیره‎سازی غلات و خصوصاً گندم است.

خبری تلخ اما واقعی در فضای مجازی منتشر شد، سیلوی اهواز که یکی از نمادهای شهر اهواز است به بخش خصوصی واگذار شد.

سیلو اهواز در خردادماه امسال مانند بسیاری از سیلوهای دیگر شهرها که فاقد ارزش تاریخی بودند به مزایده گذاشته شد. گفتنی است سیلو اهواز به ارزش کل پایه ۳۹۰ میلیارد و ۴۸۸ میلیون و ۳۰۰ هزار ریال قیمت‌گذاری شده بود که بالاترین قیمت پیشنهادی برای سیلوی اهواز  ۴۶۴ میلیارد و ۶۸۲ میلیون و ۸۸ هزار ریال بود.

سیلو اهواز واگذار شد

خدارحم امیری زاده مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4، اظهار کرد: سیلوهای اهواز از نظر ملکی متعلق به استان خوزستان نیست و ازجمله املاک ملی است و متعلق به شرکت بازرگانی دولتی ایران است.

امیری زاده با اشاره به واگذاری بسیاری از سیلوهای خوزستان به بخش خصوصی، عنوان کرد: هفته گذشته با حضور نمایندگان شرکت بازرگانی دولتی ایران از تهران و خریداران، فروش و واگذاری سیلوهای اهواز انجام شد. مراحل مزایده این بنا در خرداد سال ۹۷ انجام شد.

میراث فرهنگی دیر اقدام کرد

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه 4، گفت: بر اساس مستندات سازمان خصوصی‌سازی، سازمان میراث فرهنگی پس از معامله کامل این سیلو وارد عمل شد و نامه‌ای مبنی بر پیگیری این بنا برای ثبت ملی ارسال کرد.

وی افزود: اگر پیش‌ازاین معامله، سیلو اهواز ثبت ملی می‌شد از فروش و واگذاری به بخش خصوصی یک استثنا در نظر گرفته می‌شد.

سید حکمت الله موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در این خصوص، اظهار کرد: فروش ملکی که ثبت ملی شده باشد خلاف قانون است. حدود 6 سال است میراث فرهنگی در تلاش برای ثبت ملی کردن سیلوهای اهواز بود.

وی افزود: طبق بررسی‌های اولیه پرونده سیلوهای اهواز در 6 سال گذشته، این بنا واجد ارزش ثبت ملی شد، اما سازمان غله از حضور کارشناسان برای بررسی دقیق‌تر ملک ممانعت کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان عنوان کرد: در چند ماه گذشته درخصوص فروش این ملک احساس خطر شد و با تلاش زیاد بالاخره سیلو اهواز ثبت ملی شد.

وضعیت مبهم آینده سیلو اهواز

اگرچه میراث فرهنگی معتقد است که مالک خصوصی و یا غیرخصوصی اختیار تغییر در بنا را ندارد ولی تجربه ثابت کرد که در این‌گونه موارد عملکرد خوبی از خود نشان نداده است.

امیری زاده گفت: ۶ سال زمان بازپرداخت اقساط این بنا است و در این ۶ سال، خریدار متعهد است که در وضعیت خرید گندم و ذخیره‌سازی تغییراتی ایجاد نکند. همچنین در این ۶ سال کارگران سیلو نیز اخراج نمی‌شوند.

وی گفت: پس از ۶ سال و بازپرداخت کامل اقساط اختیار تغییر کاربری و سایر موارد سیلو با مالک خصوصی است.

موسوی مدیرکل میراث فرهنگی خوزستان در خصوص تغییر کاربری و تغییرات در بنای سیلو اهواز، گفت: حوزه اختیارات میراث فرهنگی با مالکیت یک ملک و بنا تغییری نمی‌کند. هیچ مالک خصوصی و دولتی اجازه تغییر کاربری و یا تغییر در ملکی که ثبت ملی شده باشد را ندارد.

ساختمان اصلی بنا سیلو اهواز شامل ۶۰ استوانه ذخیره غلات است که در ۳ ردیف ۲۰ تایی در سال 1317 احداث شده است. سیلوی اهواز با ظرفیت ۳ هزار و ۲۰۰ تن دومین سیلوی کشور بعد از سیلوی تهران محسوب می‎شود. این سیلو به ۳ راه آبی (رود کارون)، شوسه و راه آهن دسترسی دارد.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار