جانشین معاون اجرایی موسسه جهاد نصر با بیان اینکه برای شروع فار دوم طرح 550 هزار هکتاری نیاز به اعتبار داریم، گفت: انتظار می‌رود با مطالبه صحیح استان و رسانه‌ها بتوانیم دولت را در اختصاص بودجه این طرح متقاعد کنیم.
کد خبر: ۷۲۱۱۸۶
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۶ 03 March 2019

احمد مطیعی شنبه‌شب در نشست خبری با اصحاب رسانه در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی در اهواز، اظهار کرد: طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری فعالیت خود را در 7 محور شامل: شبکه‌های آبیاری و زهکشی، دام و آبزیان، مکانیزاسیون و توسعه کشاورزی، صنایع و ماشین‌آلات کشاورزی، آموزش و تحقیقات، منابع طبیعی و آبخیزداری و ساماندهی تشکل‌کشاورزی فعالیت آغاز کرد.

وی افزود: در تعداد 295 هزار هکتار از عرصه‌ها کار انجام‌شده، تعداد 113 هزار هکتار زهکشی آن‌ها انجام و تعداد 193 هزار هکتار تسطیح آن‌ها تمام شد.

جانشین معاون اجرایی موسسه جهاد نصر بیان کرد: شبکه‌های اصلی طرح 550 هزار هکتاری توسط وزارت نیرو و شبکه‌های فرعی طرح توسط وزارت جهاد کشاورزی انجام شد؛ موسسه جهاد نصر در احداث شبکه‌های فرعی حدود 54 درصد عقب‌ماندگی داشت.

مطیعی در پاسخ به سؤال پیرامون مسؤول مشکلات و نواقص ایجاد شده در اجرای طرح شبکه‌های فرعی در منطقه دشت آزادگان، عنوان کرد: شبکه‌های اصلی در شهرستان‌هایی همچون هویزه، امیدیه، باوی و.. دچار مشکل شد که حدود 100 میلیون دلار در اختیار سازمان آب و برق گذاشته شد تا مشکل شبکه‌های زهکشی و آبیاری که نقص دارند را رفع کند.

وی افزود: کانال‌ها به دلیل اینکه خوب سوار نشده بودند و استحکام زیر آن‌ها درست نشده بود، نشت می‌کردند به همین دلیل از پیمانکار خواسته شد در حین بهره‌برداری، نواقص را رفع کند.

مطیعی بیان کرد: از 190 هزار هکتار در سال 87 حدود یک‌میلیون و 700 هزار تن و‌ در سال 95 حدود 4.5 میلیون تن محصول برداشت شد؛ پیش‌بینی می‌شود در سال 98-97 میزان تولید به 6 میلیون تن برسد.

ویی بیان کرد: از 4 هزار و 600 میلیارد ریال در فاز اول 1.5 میلیارد تومان به موسسه جهاد نصر و حدود 100 میلیون دلار برای رفع نقایص طرح داده شد که اگر 100 میلیون دلار دیگر مصوب شود می‌تواند با آن بدهی پیمانکاران را پرداخت کرد.

وی بابیان اینکه فاز دوم 250 هزار هکتار است و باید در 25 شهرستان اجرایی شود، گفت: در فاز اول شهرهای شمالی مانند: مسجدسلیمان، لالی، باغملک، ایذه و... پیش‌بینی‌نشده بود که در فاز دوم اجرای طرح در این شهرها لحاظ شد.

مطیعی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس مبنی بر اینکه هدف‌گذاری طرح در فاز اول ایجاد اشتغال برای 100 هزار نفر است اما به نظر می‌رسد محقق نشده است، بیان کرد: از سال 94 تاکنون به ازای هرسال 6 هزار نیرو به طرح اضافه شدند که با اتمام این طرح اغلب آن‌ها بیکار هستند و برای پیگیری موضوع نامه‌ای به مقام معظم رهبری نوشته شد.

وی در پاسخ به این سؤال مبنی بر اینکه چرا موسسه جهاد نصر باوجود گرفتن اعتبارات کلان برای اجرای طرح نیروی موردنیاز خود را از بین بازنشسته‌های سازمان جهاد کشاورزی به‌صورت مأمور به خدمت تأمین کرده است، گفت: در برخی از بخش‌ها به نیروی کارشناس و متخصص نیاز است و نمی‌توان به نیروی تازه‌کار را وارد کرد.

مطیعی در ابتدا با رد وجود مدیران پروازی در موسسه جهاد نصر، عنوان کرد: این موسسه ملی است و طبیعی است برخی از مدیران آن خارج از استان باشند.

وی بیان کرد: از مجموع 295 هزار هکتار اراضی کشاورزی در فاز اول، حدود 100 هزار هکتاری با روش کم‌فشار و تحت‌فشار و حدود 105 هزار هکتار با روش کانالت و مابقی به‌وسیله کانال آبیاری شدند که این روش‌ها سبب شد 700 تا 800 میلیون مترمکعب در آب صرفه‌جویی کنیم.

مطیعی بابیان اینکه برای شروع فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری نیاز به اعتبارداریم و دولت در بودجه سال 98 بودجه طرح را حذف کرده است، عنوان کرد: انتظار می‌رود با مطالبه صحیح استان و رسانه‌ها بتوان دولت را در اختصاص بودجه طرح متقاعد کنیم.

 

منبع: فارس

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار