شورای مدیریت بحران شهرستان مسجدسلیمان
معاون وزارت راه و شهرسازی گفت: در مسجدسلیمان اینقدر وضعیت فرسودگی بالاست که اماکن با شتاب زلزله ۲۵ سانتی‌متری تخریب شده در حالی که باید تاب زلزله تا ۲۰۰ سانتی‌متر داشته باشند.
کد خبر: ۷۶۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۲ 19 July 2019

مازیار حسینی پنجشنبه در شورای مدیریت بحران شهرستان مسجدسلیمان اظهارداشت: در این شهرستان محدودیت ها برای ساخت و ساز باید برداشته شود تا دیگر مردم در این زمینه دچار مشکل نشوند.

به گزارش"تابناک"؛ معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تاکنون نظارت، کنترل و نقشه راهی در زمینه ساخت وساز در مسجدسلیمان وجود نداشته به همین دلیل وضعیت ساخت و سازها در این شهرستان نامطلوب و مشکل ساز شده است.

وی تصریح کرد: برخی محلات این شهرستان شرایطی برای زندگی ندارند و منازل باید جابجا شوند تا در حوادث احتمالی با خسارت های بیشتر مواجه نشویم.

حسینی اظهار داشت: زلزله مسجد سلیمان ۲۵ سانتی متر شتاب داشت و تا این اندازه خسارت وارد کرد و این درحالی است که استاندار یک ساختمان دربرابر بلایای طبیعی نظیر زلزله باید بالای ۲۵۰ سانتیمتر باشد.

وی گفت: اکنون اقدامات اساسی در زمینه بافت های فرسوده در زاهدان و چابهار توسط سازمان ملی مسکن، بازآفرینی و بنیاد مسکن انجام شده اما مساله ای که در شهرستان مسجدسلیمان وجود دارد، تسهیلاتی است که به مردم تعلق می گیرد و باتوجه به شرایط موجود مردم قدرت بازپرداخت آن را ندارند.

معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: در این زمینه باید تفاهم نامه چهارجانبه ای امضا شود و ما نیز حاضریم بخشی از هزینه ها را برای کمک به مردم تامین کنیم.

وی افزود: با ورود به مقوله ساخت و ساز استاندارد در مسجدسلیمان منازلی در شان مردم این منطقه ساخته می شود که دیگر با کوچکترین زلزله، با این حجم خسارت مواجه نشویم.

حسینی اظهار داشت: در زلزله اخیر این شهرستان، ساختمان های آسیب دیده اند که قابلیت ترمیم و بازسازی را دارند که برای این موضوع نیز می‌توانیم یک تیم فنی به منطقه اعزام و اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی گفت: برخی منازل نیز تا اندازه ای آسیب دیده اند که می توان آنها را با هزینه های پایین اما مهندسی دقیق بازسازی و تعمیر کرد.ظرفیت مازاد مسکن مهر نیز در این شهرستان وجود دارد که می‌توان آن را در اولویت قرار داد.

علی عسکر ظاهری عبده وندنیز در این نشست اظهار کرد: صحبت در مورد شهرستان مسجدسلیمان و محرومیت های آن خیلی خاص است.

وی افزود: شاید ۱۱۰ سال از قدمت کشف نفت این شهر می‌گذرد ولی هنوز یک طرح جامع شهری هم برای آن تعریف نشده است.

نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی و اندیکا و هفتکل تصریح کرد: پنج هزار واحد مسکونی در مسجدسلیمان نه اجازه تعمیر، تخریب و بازسازی دارند و نه در عین حال آنها را جابجا می کنند.

ظاهری عبده وند عنوان کرد: ۸۵ هکتار زمین در مسجدسلیمان داریم که در اختیار ارتش است و باید آن را خریداری و برای جابجایی منازل در اختیار مردم قرار داد.

وی در پایان تأکید کرد: قطعاً در مناطقی که دسترسی شهری ندارند و روی تپه یا در دره هستند، بازسازی جواب نمی دهد و باید آنها را به اراضی بهتر جابجا کرد.

همچنین در این جلسه آیت الله سیدمحمدعلی موسوی جزایری زعیم حوزه های علمیه استان خوزستان گفت: استاندار خوزستان و سایر مسئولان استان پس از زلزله بلافاصله در منطقه حضور پیدا کردند و خدمات دهی به مردم زلزله زده را آغاز کردند.

وی افزود: بنیاد برکت در منطقه مسجد سلیمان خدمات خوبی به مردم ارائه داده است که شایسته تقدیر است.

زعیم حوزه‌های علمیه خوزستان گفت: جابجایی مناطق آلوده و بخصوص آسیب دیده از زلزله در مسجدسلیمان باید به صورت ویژه دنبال شود.

وی بیان کرد: ستاد کمک‌های مردمی استان خوزستان برای کمک به زلزله زدگان مسجدسلیمان همانند سیل تشکیل می‌شود اما بدون مداخله مسئولان مشکلات برطرف نمی‌شود.

آیت الله موسوی جزایری گفت: در سیلاب فروردین ماه سال جاری کمک‌های شایانی از سراسر کشور برای مردم خوزستان سرازیر شد که شایسته تقدیر است و انتظار می‌رود برای کمک به مردم زلزله زده مسجدسلیمانی نیز این حمایت‌ها را داشته باشیم.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار