در آئین بهره برداری از طرح مدیریت پسماند حفاری:
سرپرست اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان با تاکید بر لزوم توجه به مسئولیت‌های اجتماعی از سوی مجموعه نفت، گفت: قرار نیست جوامع محلی از فعالیت‌های نفتی تنها آسیب‌ها را به ارمغان ببرند.
کد خبر: ۷۶۵۱۲۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۷ 22 July 2019

احمد محمدی دوشنبه در آئین بهره برداری از طرح مدیریت پسماند حفاری به روش بیولوژیک (کمپوستینگ) که در چاه شماره ۵۰ منطقه نفت سفید برگزار شد با اشاره به نگرانی‌های مطرح شده درباره آلودگی‌های نفتی ناشی از فعالیت‌های این صنعت در استان خوزستان، اظهارداشت: کارهایی که در خصوص الزامات محیط زیست باید صورت بگیرد یا انجام شده و یا در آستانه نهایی شدن هستند.

به گزارش"تابناک" وی ادامه داد: اگر امروز مدیرکل محیط زیست استان خوزستان نگرانی‌های به حقی از این بابت دارد و برای وی سوالاتی پیش آمده به این خاطر است که اقدامات صورت گرفته ارائه نشده‌اند و مقصر آن را هم خودمان در نفت می‌دانیم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب با انتقاد از اتهام زنی‌های همیشگی به این صنعت، گفت: به جای اینکه با صنعت نفت تعامل سازنده صورت بگیرد درخواست همکاری و همراهی برای رفع مشکلات را داریم.

او در ادامه به ادعای شهرداری و شورای شهر اهواز مبنی بر پرداخت حق آلایندگی اشاره کرد و گفت: با وجود ادعاهای صورت گرفته، مطالبات شهرداری در زمینه عوارض و ارزش افزوده را پرداخت کرده‌ایم و این درحالی است که شهرداری هیچ‌گونه خدماتی را به صنعت نفت ارائه نمی‌کند.

محمدی با بیان اینکه عوارض شهرداری‌ها تا ریال آخر در سال ۹۷ پرداخت شده است، گفت: از اعلام رقم دقیق این پرداختی‌ها خودداری می‌کنم اما مبلغ آن بسیار زیاد است و قطعاً باعث تعجب همگان خواهد شد.

وی تصریح کرد: اگر نیاز باشد در آینده اعداد و ارقامی پرداخت شده به شهرداری و یا انجام هزینه‌ها در بخش مسئولیت‌های اجتماعی را به عموم مردم اعلام خواهم کرد.

محمدی همچنین در ادامه نفت را یک ثروت خدادادی خواند و گفت: کمربند زاگرس یکی از غنی‌ترین منابع انرژی دنیا را در خود جای داده است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، محیط زیست، مردم پیرامون و ذی‌نفعان را همیشه و همواره مورد توجه این صنعت خواند و گفت: پروژه‌ای هم که امروز به صورت آزمایشی به عنوان مدیریت پسماند اجرا شده نیز در همین راستا است.

وی ادامه داد: صنعت نفت با توجه جایگاهی که دارد اثرات و نقش مهمی را در کشور بازی می‌کند که تقریباً در هیچ صنعتی وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه شاید هنوز خیلی از مردم از اقدامات و عملکردهای صورت گرفته توسط صنعت نفت اطلاع ندارند، افزود: این صنعت با چاه متولد می‌شود، با خط لوله ظهور پیدا می‌کند و با سیستم‌های فراورشی به مبادی مصرف تحویل داده می‌شود.

محمدی افزود: در این بین ۸۰ میلیون ایرانی و حتی مشتریان داخلی و خارجی از این صنعت منتفع می‌شوند و سالانه حدود ۲۰۰ کیلومتر زیر زمین حفاری صورت می‌گیرد و برای انجام تولید سختی‌های زیادی را پشت سر گذاشته می‌شود.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب با تاکید بر اینکه امروز همه تولید نفت در این شرکت با کار ایرانی انجام می‌شود، گفت: اما باید توجه داشت که این صنعت، صنعتی است که ۱۰۰ درصد خارجی بوده و وارد کشور ما شده است.

محمدی یادآور شد: با وجود اینکه صنعت نفت در ۶۰ سال گذشته ملی شد اما می‌توان گفت ملی شدن این صنعت از بعد از انقلاب اتفاق افتاد به این خاطر که فرمان کار در دستان ملت قرار گرفت.

وی یادآور شد: این درحالی است که متخصصان ایرانی تکنولوژی‌های خارجی را فرا گرفته‌اند و این خود در فرایند ملی دانستن این صنعت از بعد از انقلاب مشخص است.

وی همچنین با تاکید بر اینکه صنعت نفت از پیچیدگی‌هایی زیادی برخوردار است، افزود: به همین دلیل لازم است تا مقداری از آلودگی‌های ناشی از تولید آن را هم تحمل کنیم ولی مخالف ایجاد آلودگی هستیم.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب با بیان اینکه این صنعت از بعد از انقلاب توسط اهالی همین مناطق نفتی اداره می‌شود، گفت: بنابر این اگر آلودگی ایجاد می‌شود درد، رنج و زحمت آن برای خود این افراد و خانواده‌های آنها است.

محمدی افزود: اما برای اینکه حداقل آلودگی را ایجاد کنیم طبق استانداردها، هفت دکل‌های حفاری را به سیستم‌های مدیریت پسماند مجهز کردیم و با اولویت بندی‌هایی که صورت گرفته این دستگاه‌ها را در مناطق پرجمعیت شهری و مناطقی که حفاظت از محیط زیست الزامی است، بکار گرفته شدند.

وی با اشاره به اینکه به طور متوسط هر دکل در سال سه چاه، حفاری می‌کند، افزود: طی ۱۰ سال اخیر ۱۰۰ حلقه چاه به روش سیستم مدیریت پسماند حفاری شدند و این سیستم اجازه نفوذ آب به مناطق پایین دست را نمی‌دهد.

 این مقام مسئول در شرکت مناطق نفت خیز جنوب همچنین در خصوص بخش گازهای نفتی همراه با تولید که منجر به آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود، گفت: گازهای همراه کمک می‌کنند که نفت تولید شده از داخل زمین بیرون بیاید.

محمدی یادآورشد: به عنوان مثال در شرکت بهره برداری نفت و گاز کارون در شرایط عادی روزانه یک میلیون بشکه نفت تولید می‌کند و این میزان ۵۰۰ میلیون فوت مکعب گاز همراه خود دارد که اگر اقدامات زیست محیطی نبود شاهد سوختن این حجم گاز در اطراف اهواز بودیم اما صنعت نفت برای حل این مشکل هزینه‌هایی را انجام داد تا چنین صحنه‌هایی کمتر مشاهده شود.

وی همچنین به مشکلات مالی که کشور با آن رو به رو شده اشاره کرد و گفت: مشکلات مالی را توجیهی برای ایجاد آلودگی نمی‌دانیم ولی در هر صورت هم اکنون حدود ۱۵ تا ۱۶ میلیون فوت مکعب گاز در اطراف اهواز سوخته می‌شود.

مدیرعامل شرکت مناطق نفت خیز جنوب یادآور شد: برای کاهش سوختن گازهای باقی مانده همراه تولید نفت برنامه ریزی شده تا به خوراک برای پتروشیمی‌ها تبدیل شوند و در صورت عملیاتی شدن این برنامه ریزی ها، حجم آلایندگی‌ها باز کمتر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه در گذشته روزانه ابرهای سیاهی در آسمان اهواز دیده می‌شد که دلیل آن سوزاندن سیالات جمع شده در گودال‌ها بود، بیان داشت: در حال حاضر همه این گودال‌ها بلا استفاده هستند مگر اینکه در صورت خراب شدن دستگاه‌های مدیریت پسماند، نیاز به استفاده از آنها باشد تا از ایجاد فجایع احتمالی پیشگیری شود.

به گفته محمدی، تقریباً هیچ چاه نفتی در محدوده مناطق نفت خیز جنوب نیست که در کنار آنها از گودال‌های نفتی استفاده شود مگر اینکه اضطراری وجود داشته باشد.

همچنین محمدجواد اشرفی در این آئین اظهار کرد: صنعت نفت علاوه بر مزیت‌های فراوانی که از تولید و فعالیت‌ها دارد، مضرات هم دارد.

وی افزود: از جمله آلودگی‌های زیست محیطی، پسماند و گازهای خروجی بر اثر استحصال نفت است که اگر مدیران نفتی برنامه ریزی مناسبی برای این وضعیت نداشته باشند با مشکلات حادی روبرو می‌شویم.

مدیرکل محیط زیست خوزستان تصریح کرد: هرچند مشکلات زیست محیطی بر اثر فعالیت‌های نفتی ایجاد شده ولی رعایت اصول بنیادی توسعه پایدار، رعایت استانداردها و قانون هوای پاک و آلوده نشدن خاک و اسناد بالادستی از جمله راهکاری پیشنهادی برای مقابله با تأثیرات زیست محیطی فعالیت‌های نفتی است.

اشرفی گفت: توصیه به آموزش در همه لایه‌های فعالیت نفتی همواره مورد تأکید محیط زیست است.

وی ادامه داد: محدودیت‌های صنعت نفت برای بهره مندی از تکنولوژی‌های نوین دنیا و همچنین تجهیزات بروز را می‌دانیم ولی این موضوع نباید بر فعالیت‌های امروز تأثیرگذار باشد چون این‌طور شرایط خوبی برای محیط زیست پیش بینی نمی‌شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان گفت: امیدوارم با بهره گیری از دانش و تخصص بومی بر آثار محیط زیستی فعالیت‌های نفت غلبه کنیم.

اشرفی یادآور شد: هرچند طی دهه اخیر نفت فعالیت‌های خوبی برای حفظ محیط زیست داشته ولی متناسب با حجم آلودگی‌های فعلی نیست.

وی با اشاره به ضرورت توجه بیشتر به مسئولیت‌های اجتماعی تصریح کرد: قرار نیست مردم از فعالیت‌های نفتی فقط آسیب‌های آن رنج ببرند، بلکه نفع نفت هم باید شامل حال مردم خوزستان شود.

مدیرکل محیط زیست خوزستان با اشاره به اینکه با تأکید بر اینکه مردم باید از محاسن نفت نیز در قالب مسئولیت‌های اجتماعی برخودار باشند، تأکید کرد: باید در زمان کمتری شاهد فعالیت‌های بیشتر نفت در خصوص حقوق شهروندی و مسائل محیط زیستی باشیم.

اشرفی با اشاره به مشکلات و محرومیت شهر مسجدسلیمان و وقوع زلزله اخیر گفت: رنج می برم از اینکه مسجدسلیمان با وجود نفت از چنین مشکلات عمده‌ای برخودار باشد و یا اینکه در حاشیه اهواز فلرهای نفتی آلودگی ایجاد کنند.

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار