معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت:۲۲هزار هکتار از زمین های کشاورزی مستعد استان به سه صورت بهاره ، تابستانه و پاییزه زیرکشت حبوبات قرار گرفت.
کد خبر: ۷۸۰۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۵ 17 September 2019

محمد قاسمی نژاد با بیان اینکه حبوبات ،کشت اصلی تناوب زراعی در استان می باشد افزود: نیمی از میزان زیرکشت برای لوبیا و نیمی دیگر زیرکشت محصول ماش رفته است.

وی با اشاره به اینکه کشت تابستانه حبوبات در خوزستان از نیمه دوم تیرماه آغاز و تا اوایل شهریور ادامه داشت ،افزود:حبوبات تثبیت کننده نیتروژن خاک می باشد، خاک را سبک می کند و به دلیل خاصیت پوشانندگی ، خاک را محفوظ نگه می دارند ضمن آنکه  از حبوبات به عنوان کود سبز و علوفه نیز می توان استفاده کرد.

وی اظهار داشت: خوزستان ۶ درصد تولید حبوبات کشور را به خود اختصاص داده و پیش بینی می شود حدود ۴۴ هزارو ۱۰۰ تن حبوبات برداشت شود.

قاسمی نژاد مناطق شوشتر ، دزفول، شوش و گتوند را از مهمترین شهرستان های تولید حبوبات استان عنوان کرد و در ادامه با بیان اینکه عدس فقط در شهرستان ایذه به صورت محدود کشت می شود اظهارداشت: نیاز کم به خاک ورزی برای کشت های بعدی و جلوگیری از استهلاک ماشین آلات کشاورزی در کشت های پاییزه به اقتصاد کشاورز کمک شایانی می کند.    

قاسمی نژاد ،  صرفه جویی در میزان مصرف آب را از مهمترین مزایای کشت حبوبات در استان عنوان کرد و افزود: محصول عدس به صورت کامل به میزان بارندگی ها بستگی دارد ولی دیگر حبوبات ۵۰ تا ۷۰ درصد نسبت به دیگر کشت های تابستانه و پاییزه میزان کمتری آب مصرف می کنند.

اراضی کشت تابستانه در خوزستان امسال به علت رفع ممنوعیت ها و محدودیت های که ناشی از افزایش منابع و ذخایر پشت سدهای خوزستان است به ۴۳۷هزار هکتار رسیده که در مقایسه با تابستان سال زراعی قبل که استان با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می کرد بیش از سه برابر افزایش داشته است.

استان خوزستان با تولید سالانه ۱۶.۲میلیون تن محصولات زراعی ، باغی ، شیلاتی و دامی و عمل آوری ۱۲۴نوع محصول ، به لحاظ کمی و تنوع تولیدات کشاورزی ، مقام نخست را کشور دارد.

با اجرای کامل طرح ۵۰۰هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب که تاکنون حدود ۲۹۵هزار هکتار آن در گام نخست به بهره برداری رسیده است مجموع تولیدات بخش کشاورزی خوزستان به ۲۵میلیون تن خواهد و ۳۰۰هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار