رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی صفی آباد دزفول گفت: پنج رقم جدید محصولات زراعی و باغی به صورت اختصاصی در این مرکز و ۵۳ رقم جدید به صورت مشارکتی از سال ۱۳۸۷ تاکنون معرفی شده است.
کد خبر: ۷۸۰۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۸ 17 September 2019

محمدرضا ملک زاده افزود: محققان مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول از سال ۱۳۸۷ تاکنون با استفاده از انواع روش های به نژادی و اصلاح گیاهان موفق شدند ۲ رقم ذرت با نام های کارون و مبین، یک رقم کنجد شوین، یک رقم سویا با نام سالند و یک رقم زیتون با نام آوان را برای مناطق جنوبی کشور معرفی کنند.

وی اظهار داشت: این مرکز همچنین در اصلاح ژنتیک و معرفی ۵۳ رقم از گیاهان زراعی شامل ۲۶ رقم جدید گندم از جمله چمران ۲، مهرگان، خلیل، آران و ستاره،  ۲ رقم جو با نام های نیمروز و زهک، سه رقم ذرت و چهار رقم بادمجان با نام های بیتا، آذین، درخشان و بهراد به عنوان سایت اصلی مناطق گرم مشارکت فعال داشته است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: این مرکز در اصلاح ژنتیک و معرفی یک رقم یونجه با نام امید، یک رقم شبدر با نام لاکی، ۲ رقم ارزن با نام های پیشاهنگ و باستان، ۲ رقم کلزا با نام های صفار و دلگان، یک رقم چغندرقند با نام شریف و ۲ رقم باقلا با نام های شادان و فیض نیز مشارکت فعال داشته است.

مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقات جنوب غرب کشور پس از بررسی ها و مطالعات اولیه ای که از اراضی آبخور سد بزرگ دز در سال ۱۳۳۹ آغاز شده بود به طور رسمی در سال ۱۳۴۲ در قلب اراضی ۱۲۵ هزار هکتاری شبکه آبیاری دز در شمال خوزستان افتتاح شد.

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار