بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت انواع خودروهای داخلی طی یکی دو هفته اخیر بیش از ۲۰ درصد گران‌ شده و این روند علی‌رغم حضور نداشتن مشتری و رسیدن سطح معاملات به صفر همچنان افزایشی است.
کد خبر: ۸۷۱۶۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ تير ۱۳۹۹ - ۰۰:۴۶ 06 July 2020

بررسی روند بازار خودرو نشان می‌دهد که قیمت انواع خودروهای داخلی طی یکی دو هفته اخیر بیش از ۲۰ درصد گران‌ شده و این روند علی‌رغم حضور نداشتن مشتری و رسیدن سطح معاملات به صفر همچنان افزایشی است.
به گزارش ایسنا، بررسی‌ها نشان می‌دهد که طی یکی دو هفته اخیر بیش از ۲۰ درصد قیمت خودروها افزایش یافته است.
بر اساس آخرین بررسی از برخی نمایندگی‌های فروش در رابطه با پرتیراژهای خودروسازان، به طور میانگین پراید ۱۱۱ حدودا ۸۳ میلیون تومان، پراید ۱۳۱ حدودا ۷۷ میلیون تومان، تیبا ۲ و ساینا ۹۷ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج ۱۷۰ میلیون تومان، ۲۰۶ صندوقدار ۱۷۳ میلیون تومان و دنا ۱۹۰ میلیون تومان قیمت دارند.
۲۲ اردیهشت‌ماه بود که در جلسه ستاد تنظیم بازار با محوریت قیمت‌گذاری خودرو، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد که قیمت مبنا برای انجام معاملات در بازار آزاد، قیمت خودرو در کارخانه به علاوه حداکثر ۱۰ درصد سود خواهد بود.
عباس تابش تأکید کرد: هر کجا قیمتی بالاتر از این ارقام داده شود، به منزله گران‌فروشی بوده و بازرسان این سازمان با آن مقابله خواهند کرد.
این در حالی است که معامله‌گران بازار آزاد همچنان به همان شیوه‌های قبلی خود که «جنس خودم هست، هر قیمتی بخواهم آن را می‌فروشم، مشتری بخواهد می‌خرد؛ نخواهد نمی‌خرد» ادامه دادند. همان زمان، رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران نیز به ایسنا اعلام کرد که هیچ مصوبه‌ای در این رابطه به ما ابلاغ نشده است.
قرار بود با تعیین قیمت‌های جدید خودروهای داخلی، فروش خودرو در بازار ۱۰ درصد بالاتر از نرخ کارخانه صورت گیرد اما با اجرایی نشدن این طرح، رئیس سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با‌ اشاره به اینکه برای تعیین قیمت خودرو، ذی‌نفع‌های مختلفی دخالت دارند، گفت: خودروساز باید با تولید کافی و عمل به تعهدات، وجود کالا در کف بازار را تضمین کند و این شرط لازم برای رعایت حقوق مصرف‌کننده است.
وی در رابطه با دلایل عدم اجرای مصوبه ۱۰ درصدی فروش خودرو، تصریح کرد که پیشنهاد سازمان حمایت در مورد قیمت خودرو در بازار همان ۱۰ درصد بالاتر از قیمت مصوب کارخانه بود اما دیدگاه‌های متفاوتی در این‌باره وجود دارد. برخی معتقدند که قیمت مصوب برای خودرو وجود دارد؛ بنابراین قیمت‌های بازار باید بر مبنای عرضه و تقاضا باشد اما سازمان حمایت در این خصوص معتقد است که باید سقف قیمت در بازار تعیین شود.
حالا پس از گذشت نزدیک به دو ماه از آن تصمیم‌ و اجرایی نشدن آن و عدم برخورد هیچ نهاد نظارتی، این فرمول منتفی شده و بازار همچنان علی‌رغم اینکه تقاضایی در آن وجود ندارد و سطح معاملات به صفر رسیده است، همچنان به طور عجیبی با روند افزایشی پیش می‌رود.
این در حالی است که پیگیری‌ها از رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تهران برای اطلاع از دلیل این وضعیت بدون نتیجه مانده است.

 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار