کد خبر: ۸۷۴۰۱۵
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۹ - ۰۵:۱۱ 12 July 2020

 

پژوهشگران آمریکایی با الهام از بدن آفتاب‌پرست‌ها، سیستمی را ابداع کرده‌اند که قابلیت تغییر رنگ دارد.

آفتاب‌پرست‌ها به خاطر توانایی تغییر رنگ خود مشهور هستند. سیستم عصبی آفاب‌پرست‌ها با توجه دمای بدن آنها، بافت پوست را که نانوکریستال‌هایی را در خود جای داده است، هدایت می‌کند تا نحوه بازتاب نور توسط نانوکریستال‌ها را تغییر دهند و به تغییر رنگ پوست آفتاب‌پرست کمک کنند.

پژوهشگران "دانشگاه شیکاگو" (UChicago)، روشی ابداع کرده‌اند تا کریستال‌های مایع را برای تولید رنگ‌های متفاوت به کار بگیرند. آنها لایه نازکی از پلیمر را ابداع کردند که با قطرات کریستال مایع پر شده بود. این کار، امکان درک سیستم تغییر رنگی که در پوشش‌های هوشمند، حسگرها و ابزار الکترونیکی پوشیدنی به کار می‌رود، فراهم کرد.

"ژوآن د پابلو" (Juan de Pablo)، استاد مهندسی مولکولی دانشگاه شیکاگو و همکارانش تصمیم گرفتند در این پژوهش از کریستال‌های مایع استفاده کنند که توانایی چرخش و گردش دارند. این کریستال‌ها که هم ویژگی کریستال و هم ویژگی مایع را دارند، می‌توانند نور مرئی را به خوبی انتقال دهند و منعکس کنند.

پژوهشگران می‌دانند که این کریستال‌ها می‌توانند کاربردهای گوناگونی داشته باشند اما این را هم می‌دانند که امکان کشش این قطرات به صورت مستقیم وجود ندارد؛ به همین دلیل قطرات کریستال مایع را روی یک لایه پلیمری قرار دادند.

پابلو گفت: این کار به ما امکان می‌دهد تا ویژگی‌های کریستال‌ها و رفتاری که نشان می‌دهند را درک کنیم.

وی افزود: شاید بتوان این کریستال‌ها را در پارچه‌هایی استفاده کرد که رنگ آنها براساس دمای بدن تغییر می‌کند.

این پژوهش، در مجله "Science Advances" به چاپ رسید.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار