استراحت کافی یکی از مهم‌ترین مراقبت‌های لازم بعد از سقط جنین است. بدن بعد از سقط ضعیف شده و نیاز به بهبودی و استراحت دارد. استراحت بعد از سقط جنین بدن زن را برای بارداری مجدد نیز آماده می‌کند.
کد خبر: ۱۰۵۸۱۴۶
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۷ 25 July 2022

تابناک رضوی: تغذیه مناسب، استراحت کافی و رعایت بهداشت فردی نیز از مهمترین مواردی است که باید در این دوران رعایت شود.

مراقبت‌ های بعد از کورتاژ سقط جنین
کورتاژ (Curetage) یکی از راه‌های خارج کردن جنین از رحم مادر است. این روش خطر خونریزی در بدن مادر را کم می‌کند. کورتاژ بعد از گذشت ۳۹ هفته انجام می‌شود. مراقبت‌ های بعد از سقط جنین با کورتاژ عبارتند از:

زنانی که سقط جنین داشته‌اند، باید به مدت ۴۸ ساعت استراحت کافی داشته باشند.
به مدت دو هفته از برقراری رابطه جنسی پرهیز کنند.
اگر با خونریزی و یا درد شدید مواجه بودند باید سریعا به پزشک مراجعه کنند.
برای سلامتی بیشتر توصیه می‌شود به مدت ۶ هفته از تامپون استفاده نشود.
بعد از کورتاژ بهتر است به مدت یک ماه از بارداری مجدد خودداری شود.
مایعات زیادی در این دوران مصرف شود.
زنانی که سقط جنین داشته‌اند باید از بلند کردن اجسام سنگین خودداری کنند.
بهتر است به مدت دو هفته ورزش نکنند.
مراقبت‌ های غذایی بعد از سقط جنین
همانطور که می‌دانید سقط جنین با درد و خونریزی همراه است. خونریزی باعث کمبود آهن و ضعف در بدن مادر می‌شود. به همین دلیل تغذیه مناسب یکی از مهم‌ترین مراقبت های بعد از سقط جنین است که باید با به درستی انجام شود.

بهتر است در این دوران موادی مصرف شوند که آهن بالایی دارند. مواد غذایی مانند :

گوشت قرمز
عدس، لوبیا
سبزیجات
سبوس
کشمش
روغن کنجد و موادی از این قبیل مناسب برای این دوران هستند.
مواد غذایی کلسیم دار، میوه‌‌ها و مواد غذایی آهن دار برای زنانی که سقط جنین داشته‌اند مفید و مغذی است. مراقبت های بهداشتی بعد از سقط جنین نیز بهتر است جدی گرفته شود.

مراقبت غذایی بعد سقط

مراقبت‌ های خانگی بعد از سقط جنین
برای کم کردن عوارض جانبی سقط جنین بهتر است نکات زیر به خوبی رعایت شوند:

برای کم کردن درد شکم حاصل از سقط، از پدهای گرم کننده استفاده کنید.
بهداشت فردی را رعایت کرده و دست و صورت خود را مداوم بشویید.
به مدت چند روز در خانه استراحت کنید.
اگر در ناحیه سینه خود احساس درد داشتید، از سوتین سفت استفاده کنید.
می‌توانید از کمپرس گرم و سرد برای کاهش درد خود استفاده کنید.
دمای بدن خود را کنترل کنید و اگر دمای بدنتان بالا بود به پزشک مراجعه کنید.
مراقبت های بعد از سقط جنین با قرص سایتوتک
قرص سایتوتک (Cytotec) را می‌توان در هفته‌های چهار تا هشتم بارداری استفاده کرد. قرص سایتوتک توسط پزشک در ماه اول، دوم و سوم بارداری برای سقط جنین تجویز می‌شود. در ۹۸ درصد زنان باردار استفاده از این قرص سبب سقط صد در صد جنین می‌شود ولی بعد از سه ماه اول اثردهی این قرص به ۵۰ درصد می‌رسد. در مراقبت‌ های بعد از سقط جنین یک ماهه نیز مادر نیاز به استراحت و تقویت بدن خود دارد.

مراقبت های روحی بعد از سقط جنین
زنان باردار بعد از سقط جنین خود علاوه بر عوارض فیزیکی با عوارض روحی نیز رو به رو می‌شوند. مرگ جنین به هر نحوی که باشد مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. عوارض روحی این عمل گاهی بیشتر از تضعیف بدنی زنان است.

مراقبت روحی پس از سقط جنین
نشانه‌هایی مانند پشیمانی، احساس گناه، تمایل به تنهایی، افسردگی و اضطراب در مادرانی که جنین خود را از دست داده‌اند، مشاهده می‌شود. به این افراد توصیه می‌شود که برای بهتر شدن حال خود از دیگران کمک بگیرند و سعی کنند که تنها نباشند. تنهایی ممکن است احساس افسردگی را در این افراد زیاد کند.

درمان خونریزی شدید بعد از سقط جنین
طبیعی است که زنان باردار بعد از سقط جنین خود دچار خونریزی شوند. گاهی ممکن است این خونریزی به صورت غیر طبیعی و بیش از حد باشد. در این صورت باید به پزشک مراجعه کنید تا علت بررسی شود.

اولین پریود زنان بعد از سقط جنین به طور معمول چند هفته بعد از این عمل اتفاق می‌افتد. خونریزی غیر طبیعی نیز در یک درصد از زنان ممکن است روی دهد که علت آن عفونت، عوارض دارو و یا عواملی از این قبیل می‌تواند باشد.

مراقبت های پزشکی بعد از سقط جنین
مراقبت های بعد از سقط جنین مهم‌تر از خود این عمل بوده و بیمار باید تحت نظر باشد. پزشک با معاینه فیزیکی و آزمایش‌های مربوط می‌تواند سقط جنین را تشخیص دهد. زمانی که این عمل در اوایل دوران بارداری رخ می‌دهد، درصد سقط کامل جنین بالاتر است. اما اگر بافت‌های حاملگی به طور کامل از بدن مادر دفع نشود احتمال خونریزی و عفونت زیاد است.

در سقط ناقص مادر باید مورد درمان قرار بگیرد. نزدیکی بعد از سقط جنین، شنا کردن، استفاده از انواع تامپون‌هاو ورزش به مدت دو هفته از سوی پزشک نفی می‌شود. همچنین گفته شده است پیاده روی بعد از سقط جنین در صورت خونریزی و درد برای مادر مضر است. به همین دلیل مراقبت‌ های بعد از سقط جنین مهم‌ترین مرحله برای زنان است.

درمان خانگی عوارض سقط جنین

بعد از سقط جنین چه آنتی بیوتیکی مصرف کنیم؟
طبق توصیه پزشکان آنتی بیوتیک‌ها نباید سر خود مصرف شوند. در صورت داشتن درد و خونریزی شدید باید به پزشک مراجعه کنید تا مورد درمان قرار بگیرید. بهتر است مراقبت‌ های بعد از سقط جنین را جدی بگیرید تا با مشکل مواجه نشوید.

مراقبت های بعد از سقط جنین در طب سنتی
مراقبت های بعد از سقط جنین در طب سنتی شامل موارد زیر است که می‌توانید با استفاده از آن‌ها خونریزی و درد خود را کاهش دهید.

رازیانه بعد از سقط جنین
این گیاه برای کاهش درد شکم مفید است. همچنین برای جلوگیری از ابتلا به سرطان رحم نیز توصیه می‌شود.

مصرف کرفس بعد از سقط جنین
کرفس طبع گرم دارد و برای عفونت‌های رحمی مفید است. برای تقویت میل جنسی خود نیز می‌توانید از این گیاه استفاده کنید.

مواد غذایی کلسیم‌دار
کلسیم ذخیره شده در بدن زنان در دوران بارداری کاهش پیدا می‌کند. برای جبران این کاهش باید از مواد غذایی کلسیم دار استفاده کنید. مانند: سیر، غذاهای دریایی، سبزیجات و میوه‌های خشک شده.

کاسنی
عسل
دارچین
زردچوبه
میخک
و شیره چغندر نیز برای این دوران مفید هستند و می‌توانید از آن‌ها برای تقویت بدن خود استفاده کنید.
درمان افسردگی بعد سقط

تقویت رحم، مراقبت های بعد از سقط جنین
تقویت رحم بعد از سقط جنین برای بارداری مجدد و جلوگیری از خونریزی و عفونت باید با استراحت و استفاده از مواد مغذی انجام پذیرد. پروتئین برای تشکیل گلبول‌های خونی مفید است و زنان باردار بعد از سقط جنین برای تقویت قوای بدنی خود بهتر است از مواد پروتئین‌دار استفاده کنند.

در دوران مراقبت های بعد از سقط جنین باید از غذاهایی که دارای کلسیم هستند استفاده کنید. سبزیجات و میوه‌ها نیز حاوی مواد معدنی هستند و باید در این دوران مصرف شوند.

بعد از سقط جنین لازم نیست که کار خاصی انجام دهید. در این مواقع باید از لحاظ روحی خود را تقویت کرده و تغذیه مقوی داشته باشید. انجام این کارها و مراقبت های بعد از سقط جنین بدن شما را برای بارداری مجدد و برقراری رابطه جنسی سالم آماده می‌کند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار