خانواده پرستار مشهدی در شانزدهمین جشنواره بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی Expo2023 خوش درخشیدند و در اولین حضور خود در رویدادهای بین‌المللی صاحب 2 مدال طلا و جوایز ویژه بین‌المللی شدند.
کد خبر: ۱۱۲۱۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۴۱ 16 August 2023

به گزارش تابناک رضوی، این جشنواره توسط انجمن زنان مخترع کره جنوبی KWIA و با حمایت وزارت بازرگانی، وزارت صنعت و انرژی، وزارت حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط، شهرداری سئول، انجمن وکلای مالکیت فکری کره جنوبی، سازمان مالکیت فکری ملل متحد WIPO، فدراسیون بین‌المللی مخترعان IFIA، اتاق بازرگانی و صنایع کره جنوبی، سازمان استراتژی‌های مالکیت فکری کره جنوبی در مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی شهر گویانگ این کشور برگزار شد.
در این جشنواره نمایندگانی از 19 کشور حضور داشتند و تیم مخترعان ایران با 11 اختراع در زمینه‌های مختلف علمی از قبیل الکترونیک، تغذیه کودکان، مهندسی پزشکی، محیط زیست، دندان پزشکی، بیونیک در این عرصه بین‌المللی حضور داشتند و دستاوردها و اختراعات خودشان را در معرض نمایش قرار دادند.
افسانه ابریشم، عارفه اکبرزاده و مهرداد اکبرزاده، 3 پرستار مخترع کشورمان از مرکز نوزادان ابریشم مشهد با 2 اختراع در زمینه تغذیه با شیر مادر در این رویداد بین‌المللی حضور داشتند و در پایان این رقابت‌ها و پس از ارزیابی توسط هیات داوران بین‌المللی این جشنواره، تیم پرستاری نوزادان ابریشم که همگی از اعضای یک خانواده هستند، موفق به کسب 2 مدال طلا و 2 جایزه ویژه از کشورهای تایلند و ازبکستان در مراسم اختتامیه این رویداد بین‌المللی شدند.
همچنین جایزه ویژه سازمان مالکیت فکری ملل متحد (WIPO) بعداز کشور کره جنوبی به تیم مخترع پرستار کشورمان تعلق گرفت.
به همین بهانه گفتگویی با این خانواده پرستار و مخترع و افتخارآفرین شهرمان صورت دادیم که حاصل آن را در ادامه می‌خوانید؛
*شرکت در جشنواره بین‌المللی کره جنوبی با هدف رونمایی از 2 اختراع در زمینه تغذیه با شیر مادر
مهرداد اکبرزاده، یکی از اعضاء تیم مخترعان مرکز نوزادان ابریشم مشهد، اظهار کرد: مرکز نوزادان ابریشم به عنوان بزرگترین و تخصصی‌ترین مرکز مشاوره شیردهی در کشور بوده و با مجوز دانشگاه علوم پزشکی مشهد چندین سال است که در حیطه مشاوره شیر مادر فعالیت متمایزی داشته و رسالت مرکز ترویج تغذیه با شیر مادر است.
وی تصریح کرد: این مرکز با رویکرد خدمات نوآورانه به ارائه خدمات منحصر به فرد و با کیفیت پرداخته و در کنار ارائه مشاوره تخصصی شیردهی که با رضایتمندی بالا همراه بوده و هست انجام فعالیت آموزشی، چاپ کتاب، مقالات بین‌المللی، و حضور در کارگروه‌های تخصصی کشوری و استانی، نوآوری و ثبت اختراعات در دستور کار مرکز بوده است. به واسطه ارائه خدمات تاثیرگذار به نظام سلامت مادر و نوزاد در حوزه پیشگیری موفق به کسب تقدیرنامه های استانی و کشوری شده که آخرین آن، تقدیر وزیر بهداشت در مراسم روز پرستار بوده است.
اکبرزاده تاکید کرد: انجام مشاوره‌های شیردهی طی سال‌های گذشته باعث شد که با مسائل، دغدغه‌ها و چالش‌های مادران شیرده بیشتر آشنا شده و به فکر راه حل برای بخشی از این مشکلات باشیم که در نهایت به اختراع 2 ابزار در زمینه تغذیه با شیر مادر منجر گردید.
*ثبت اختراع دو دستگاه پرکاربرد در تغذیه نوزاد با شیر مادر
در ادامه افسانه ابریشم، مشاور برجسته کشوری شیر مادر که افتخار چندین هزار مشاوره شیردهی را در کارنامه خود دارد و برگزیده دیگر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی EXPO2023 است، تصریح کرد: اختراع ما با موضوع تغذیه نوزاد با شیر مادر در این جشنواره حائز دریافت مدال طلا و جوایز ویژه شدیم.
وی تاکید کرد: اهمیت شیر مادر بر هیچکس پوشیده نیست و تغذیه انحصاری با این شیر جزو اولویت‌های اصلی در بحث سلامت و بهداشت عمومی به‌حساب می‌آید.
 مسئول فنی مرکز نوزادان ابریشم با اشاره به اینکه هیچ چیز همانند شیر مانند برای نوزاد شیرخوار ارزشمند نیست، بیان کرد: به تمامی مادران شیرده به‌ویژه شاغلان توصیه می‌‌شود که با وجود مشکلات و چالش‌های شیردهی فرزند خود را از نعمت شیر مادر محروم ننمایند و اگر هم کمبود شیر دارند با یک مشاور با تجربه و دوره دیده مشورت نموده و مدیریت در بحث تغذیه نوزاد داشته باشند و به جای استفاده از شیر خشک، به تداوم شیردهی با پستان خود ادامه دهند.
ابریشم اضافه کرد: ما همچنین در جهت رفع بخشی از چالش‌های شیردهی در مادران با پستان‌های بزرگ، سنگین و احتقانی جهت جلوگیری از انسداد راه هوایی و خفگی نوزاد ابزاری را اختراع کردیم که زیر پستان مادر قرار می‌گیرد و به گونه‌ای پستان را لیفت می‌کند که به وسیله آن مادر می‌تواند نه تنها به راحتی و بدون هیچگونه نگرانی از بسته شدن راه بینی و دهان نوزادش، به فرزند خود شیر بدهد بلکه چفت شدن (لچ) خوبی برقرار می شود و به این ترتیب به سمت شیر خشک نمی‌روند.
وی خاطرنشان کرد: همچنین اختراع دوم تیم پرستاری ما ابزاری است که سبب تقویت مکیدن نوزاد نارس و کم وزن می‌شود و قابلیت این وسیله در کنترل و تغییر دمای شیر و همچنین قابلیت دارودهی همزمان دارد.
برگزیده شانزدهمین جشنواره بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی با ذکر این نکته که ابزار نگهدارنده پستان برای تسهیل شیردهی و دستگاه شیردهی انگشتی جهت تقویت مکیدن نوزاد بوده است، تاکید کرد: این دستگاه‌ها در صورت تولید به راحتی قابل تهیه و عرضه آن هم با قیمت مناسب بوده و در این خصوص تنها نیازمند مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه صنعت و همچنین حمایت مسئولان از مخترعان و تولیدکنندگان در جهت تولید آن و دسترسی راحت مصرف‌کنندگان هستیم.
ابریشم افزود: هر 2 دستگاه ثبت اختراع شده و نیازمند مشارکت مراکز دانشگاهی، تولیدکنندگان و صاحبان صنایع است.
*یک بانوی ایرانی برنده جایزه ویژه مرکز جهانی مالکیت فکری ملل متحد (WIPO)
همچنین عارفه اکبرزاده، دیگر برگزیده جشنواره بین‌المللی بانوان مخترع و کارآفرین کره جنوبی EXPO2023 هم گفت: من دارای سابقه 2 سال فعالین در بخش NICU بیمارستان اکبر مشهد و همچنین 2 سال فعالیت در مرکز نوزادان ابریشم به عنوان کارشناس نوزادان هستم.
کارشناس پرستاری مرکز نوزادان ابریشم مشهد که اولین تجربه حضور در این رقابت‌ها را داراست با اشاره به اینکه اعضاء تیم ما 3 نفر بود، افزود: من به همراه پدر و مادرم در این رویداد بین‌المللی شرکت کردم.
اکبرزاده بیان کرد: سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) 2 جایزه ویژه خود را در جشنواره بین‌المللی مخترعان و کارآفرینان کره جنوبی EXPO2023 به مادرم افسانه ابریشم و مشاور شیردهی مرکز نوزادان ابریشم مشهد و یک بانوی مخترع از کره جنوبی اعطاء کرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار