تفاوت اساسی نهادهای جامعۀ مدنی با احزاب سیاسی اين است که جامعۀ مدنی هرگز در انديشۀ به دست آوردن قدرت سياسی نيستند؛ در حالي که احزاب سياسی برای رسيدن به قدرت سياسی تلاش می کنند
کد خبر: ۱۳۶۷۸۳
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۹ 29 November 2015
نیما حاجی پور

انتخابات مجلس، خوزستان و نهادهای جامعه مدنیروزها میگذرند و اسفندماه ، موعد انتخاباتی دیگر کم کم  از راه می رسد . در استان خوزستان نیز همچون سایر استان های کشور هرچه پیشتر می رویم روزها رنگ و بوی انتخابات به خود می گیرند و تبلیغات نامزدهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی از فضای مجازی به فضای واقعی و متن جامعه  کشیده می شود.

انتخابات مجلس همواره در خوزستان که کلکسیونی از قومیت ها و گروههای سیاسی متنوع و متعددی است از اهمیت خاصی برخوردار بوده است و با توجه به موقعیت سوق الجیشی و برخورداری از منابع خدادادی و بی نظیر در استان ضرورت دارد برای رسیدن به توسعه پایدار و همه جانبه تلاش مضاعفی صورت پذیرد.

بدون شک برای تحقق این امر و حفظ و صیانت از منابع حیاتی و ارزشمند استان، برگزیدن نمایندگانی موثر و توانمند در این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی نقش مهمی را ایفا میکند. اما مردم چگونه بايد نظرات و خواسته های به حق خود را به نامزدهای انتخاباتی اعلام  نمايند؟

آيا شركت در انتخابات و انتخاب افراد كفايت مي كند ،آيا به صرف اينكه ما يك فرد را آدم خوبی تشخيص داده و وی را بعنوان نماينده مجلس انتخاب كرديم تمام وظايف خود را بخوبی انجام داده ايم؟  نامزدهای نمایندگی مجلس در خوزستان از گذشته تا کنون چگونه خود را به مردم معرفی کرده اند و برنامه های آنان چه بوده است؟ اتفاقی كه تا کنون در جامعه ما روی داده ين است كه كانديداها فقط برنامه های خود را در قالب شعارها و بدون مشخص كردن شيوه اجرا مطرح می كنند.

 به راستی برای عبور از شعار گزینی و دستیابی به آگاهی و انتخابی شایسته  چه باید کرد؟  برای رسیدن به بخشی از پاسخ میتوان نهاد های جامعه مدنی را پیشنهاد داد و از آن بعنوان ابزاری برای تجزیه و تحلیل نامزدهای انتخاباتی و تعیین شاخصهای لازم برای انتخاب نمایندگانی توانا و دانا استفاده کافی را برد. نهادهای جامعه مدنی اصلی ترين نقش را در يك نظام دمكراسی ایفا میکنند.

جامعۀ مدنی مجموعه يی از نهادها، انجمن ها و تشکيلات اجتماعی است که وابسته به قدرت سياسی نيستند؛ ولی نقش تعيين کننده يی در صورتبندی قدرت سياسی دارند. جامعۀ مدنی يکي از پايه های اساسی دموکراسی است که نمی توان بدون موجوديت آن سخنی از دموکراسی به ميان آورد. جامعۀ مدنی به ساختارهای سياسی وابسته نيست و مستقل از قدرت سياسی است، اما اين امر به مفهوم خنثی بودن آن در پروسه های سياسی- اجتماعی جامعه نيست؛ بلکه جامعۀ مدنی با استقلال خود از قدرت بايد نيروی تأثيرگذار بر روندهای سياسي جامعه باشد.

جامعۀ مدنی در برگيرندۀ حوزه های عمومی مستقلی است که در درون آن، انجمن ها و نهاد های مدنی می توانند به امور بسیار با اهمیتی در جامعه همچون بحران های زیست محیطی ، آب و هوا، کشاورزی، آموزش ، اشتغال و ازدواج جوانان و ... سر و سامان دهند و با نگاه به معضلات و مسائل حل نشده در استان خواسته ها و مطالبات عمومی  را به نامزدهای انتخاباتی اعلام نمایند.

تفاوت اساسی نهادهای جامعۀ مدنی با احزاب سیاسی اين است که جامعۀ مدنی هرگز در انديشۀ به دست آوردن قدرت سياسی نيستند؛ در حالي که احزاب سياسی برای رسيدن به قدرت سياسی تلاش مي کنند.

 احزاب سياسی دارای برنامه های سياسی اجتماعی اند که جهت عملی سازی برنامه های خود به قدرت سیاسی نياز دارند. نهادهای جامعه مدنی  در جهت آگاهی دهی به مردم در رابطه با دموکراسی و حضور موثر آنها در برنامه های سياسی - اجتماعی نقش عمده ای ایفا می کنند .

موقعیت فعلی استان خوزستان که علیرغم ثروت عظیم و خدادادی آن  از دردهای بیشماری رنج میبرد،نشان میدهد که نهادهای جامعه مدنی میتوانند یکی از  مهمترین عناصر آگاهی بخشی به مردم برای تعیین نمایندگانی شایسته به شمار روند و این دوره از انتخابات نیز میتواند آزمونی مهم برای سنجش اثر بخشی آنها در استان خوزستان باشد.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار