استاندار خوزستان گفت: روستاهای در معرض سیلاب در خوزستان در صورت مخالفت حتی با حکم قضایی هم باید تخلیه شوند تا به مردم آسیبی وارد نشود.
کد خبر: ۲۱۲۵۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۹ 15 April 2016
به نقل از استانداری خوزستان، عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان پنجشنبه شب در نشست اضطراری ستاد مدیریت بحران استان اظهار کرد: فرمانداران، فرماندهی مقابله با حوادث احتمالی سیل را بر عهده دارند و مواظب باشند که دراین سوانح شهروندی دچار صدمه و خسارت جانی نشود.

وی تاکید کرد: روستاهایی که با محاصره احتمالی سیل مواجه می شوند با حکم قضایی ساکنان آن را از هم کنون تخلیه کنند. درصورت مقاومت، برخورد شود چون ما مسئول حفظ جان و مال مردم هستیم.

مقتدایی افزود: با حضور به موقع نیروهای امدادی، انتظامی، ارتش و سپاه و سایر دستگاه های مربوطه در حاشیه های سد دز نیز حادثه ای رخ نداده و مسیر بسته شده حمید آباد نیز به همت این نیروها باز شد.  

استاندار خوزستان ادامه داد: یكی از نكاتی كه باید از سوی مسئولان شهرهای استان به خصوص بخش روستایی به آن توجه شود اطلاع رسانی درخصوص راه ها است. چرا كه نباید بسته شدن مسیری باعث تجمع جمعیت در نقطه ای شود كه همین تجمع ممكن است باعث اتفاق های ناگواری شود پس لزوم انتخاب مسیرهای اضطراری یكی از ضرورت ها است.  

وی بیان كرد: فرمانداران شهرستان ها به خصوص شهرهای در معرض خطر آب گرفتگی باید با تشكیل یک ستاد به تمامی وضعیت نقاط شهر خود مسلط باشند و همه دستگاه های اجرایی خود را برای مقابله با حوادث احتمالی بسیج كنند.  

مقتدایی اظهار كرد: ظرفیت استان برای فاز نخست بارندگی خوب بود اما در فاز دوم بارندگی ممكن است باعث بالا آمدن سطح رودخانه كارون شود و نیاز است روستاهایی كه در مسیر رودخانه قرار دارند تخلیه شوند و اگر با مقاومت خانواده ای مواجه شدند با دستور قضایی وارد منزل شده و آنها را وادار به تخلیه كنند.

استاندار خوزستان با اشاره به مدیریت شرایط سیلاب و بارندگی در استان در دو روز گذشته عنوان کرد: آمادگی خوبی وجود دارد و تمام دستگاه ها آمادگی کامل دارند. یک فاز بحران تمام شده است و فاز دوم آن امشب است و باید در این خصوص با دقت تمام، آمادگی داشته باشیم و اگر روستاها تاکنون تخلیه نشده اند باید با حکم قضایی تخلیه شوند.

وی با تاکید بر لزوم آماده باش تمام شهرستان ها عنوان کرد: شهرستانهای قرار گرفته در مسیر رودخانه کارون از شوشتر تا پایین دست باید کاملا در آماده باش باشند. مشاهد شده که برخی دستگاه ها که مسئولیت داشتند، در وضعیت جاری حضور نداشته اند که این امر نگران کننده است. دستگاه ها باید درک کاملی از آماده باش داشته باشند و تا بعد از ظهر شنبه مستقر باشند.

استاندار خوزستان ادامه داد: اگر راهی مسدود شد باید حتما مسیر جایگزین در نظر گرفت و در خصوص کمک پشتیبانی نیز باید تجهیزات لازم در اختیار دستگاه های مربوطه قرار گیرد.

مقتدایی ادامه داد: فرمانداری ها باید تمام دستگاه های خود را در حالت آماده باش قرار دهند و از تمامی امكانات مناسب در جهت خدمت رسانی به مناطق حاشیه ای و روستایی استفاده كنند و همچنین مكانی را برای استقرار تجهیزات و ماشین آلات در نظر گرفته تا بتوان در سریعترین زمان از این امكانات استفاده كرد.  

وی بیان كرد: از آن جا كه در این شرایط پرواز بالگرد امكان پذیر نیست بحث ارزاق و رساندن علوفه به برخی مناطق به صورت زمینی در دستور كار قرار گیرد. از آن جا كه امكان آب گرفتگی در مركز استان نیز وجود دارد برای پشتیبانی ارزاق در این شهرستان نیز تمهیدهای لازم اندیشیده شود.  

مقتدایی گفت: تجمع مردم در كنار رودخانه و سد دز ممكن است مشكلاتی را به دنبال داشته باشد كه مسئولان مربوطه در این زمینه نیز هشدارهای لازم را به مردم بدهند. با توجه به اینكه پیش بینی شده آب كارون ۶ متر بالا بیاید، نیاز است تا از حضور مردم در كنار رودخانه جلوگیری شود.

استاندار خوزستان گفت: در چنین شرایطی ممكن است لوله های فاضلاب و گاز شهری نیز دچار آسیب دیدگی شوند كه در این خصوص نیز نیاز است برای آب رسانی به برخی مناطق تمهیدهای لازم در نظر گرفته شود.

مقتدایی گفت: احتمال آبگرفتگی برخی مناطق اهواز وجود دارد و به همین جهت لازم است از هم اکنون محلات شهر اهواز جهت رسیدگی و امدادرسانی بین دستگاه ها تقسیم شود. همچنین امکانات و تجهیزات از تمام دستگاه ها و یا صنایع باید در یک محل جمع آوری و آماده باشد تا در حداقل زمان به ماموریت اعزام شوند.

وی به تماس های مكرر مقام های عالی دولت در خصوص این بحران اشاره كرد و گفت: در ۲۴ ساعت گذشته تاكنون وزیر كشور، سخنگوی دولت، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر نیرو برخی دیگر از مسئولان با ما در تماس بوده اند امابه آنها گفته ایم كه مدیران استان قابلیت پیشگیری از حوادث احتمالی و خروج از این بحران را دارند پس نیاز است كه هر یك از متولیان كار به بهترین شكل وظایف خود را انجام دهند.

استاندار خوزستان تاکید کرد: ممکن است روز جمعه در اهواز مردم به تماشای رودخانه کارون بیایند. اعلام اخطار جدی می شود که در حاشیه رودخانه کسی مستقر نشود و حتی المقدور از نزدیک شدن به رودخانه جلوگیری شود.

منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار